Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej 12-PE-WIP-S2-4MZEW
Wykład (W) semestr letni 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

• Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 1997, „Impuls”.

• Dymara B., Dziecko w świecie edukacji. Przykłady zajęć kompleksowych. Bliżej integracji osoby i pedagogiki współbycia, Impuls, Kraków 2009.

• Freinet C., O szkołę ludową. Pisma wybrane, Ossolineum, 1970.

• Klus-Stańska D, Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna - dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa 2009.

• Kojs W., Działanie jako kategoria dydaktyczna, Wyd. UŚ, Katowice 1994.

• Arends R., Uczymy się nauczać. Warszawa 1994, WSiP.

• Blachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością. Warszawa 2009.

• Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej. Modernizacja teorii i praktyki. Kraków 1998.

• Klus-Stańska D., W stronę dydaktyki interakcyjnej. W: Nauczyciel i uczeń w przestrzeniach szkoły. Szkice z teorii i praktyki kształcenia. Red. M. Nowicka, Olsztyn 2002.

• Krauze-Sikorska H., Klichowski M., Kuszak K. (red.): Świat małego dziecka. T. II. Poznań 2013.

• Oelszlaeger B., Jak uczyć uczenia się? Środki i metody kształcenia samokontroli i samooceny w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 2007.

• Oelszlaeger-Kosturek B., Studia o aktywnym uczeniu się dzieci. Wybrane problemy edukacji wczesnoszkolnej. Materiały dla studentów i nauczycieli. Katowice 2013.

• Oelszlaeger-Kosturek B., Wybrane problemy edukacji wczesnoszkolnej w kontekście treści podręczników szkolnych. W: B. Kasáčová, S. Kariková, B. Oelszlaeger-Kosturek et al., Nauczyciel. Teoretyczno-empiryczne konteksty edukacji wczesnoszkolnej. Cieszyn 2015.

• Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna. 1993, WSiP.

Publikacje z serii:

Dziecko w świecie…, pod. Red. B. Dymary (i in.)

Edukacja małego dziecka…, pod red. U. Szuścik, E. Ogrodzkiej-Mazur (i in.)

Podręczniki dla klas I-III

Programy edukacyjne dla klas I-III

Czasopisma pedagogiczne

Efekty uczenia się:

Student ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu edukacji wczesnoszkolnej, która obejmuje podstawowe pojęcia z zakresu teorii i praktyki edukacyjnej; wiedzę (metodyczną) z zakresu różnych obszarów edukacyjnych specyficznych dla etapu edukacji wczesnoszkolnej oraz o podmiotach, środkach, metodach, formach i warunkach realizacji celów kształcenia. Student umie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z różnych źródeł w związku z przygotowaniem, realizacją, kontrolą i oceną zajęć edukacyjnych w klasach I-III, poznawaniem motywów i wzorów zachowań dzieci i rodziców. Podejmuje samodzielną refleksję nad własną pracą i wyciąga z niej wnioski.

Metody i kryteria oceniania:

ocena samodzielne zaprojektowanego cyklu zajęć edukacyjnych dla jednej z klas I-III

znajomość literatury przedmiotu

Zakres tematów:

Integracja w treściach podstawy programowej, programów edukacyjnych, podręczników szkolnych.

Kształtowanie u uczniów umiejętności kluczowych – w tym - uczenia się (program „uczyć uczenia się”).

Metody, formy i środki dydaktyczne w kontekście aktywnego uczenia się uczniów.

Praca wychowawcza w klasach I-III.

Kompetencje i cechy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej.

Praca z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela (cele, zadania, metody, formy, środki dydaktyczne, różne obszary integracji, kompetencje kluczowe, kontrola/samokontrola, ocena/samoocena).

Możliwości zastosowania znanych innowacyjnych koncepcji edukacyjnych w klasach I-III.

Metody dydaktyczne:

Wykład z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych (prezentacja multimedialna)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Beata Oelszlaeger-Kosturek 48/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)