Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
Ekiert-Grabowska D., Techniki socjometryczne w pracy wychowawcy klas początkowych, Katowice 1984.
Gurycka A., Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990.
Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2002.
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.
Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011.
Literatura uzupełniająca:
Bartkowicz Z., Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin 2001.
Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna, (red.) K. Sujak-Lesz, Warszawa 2002.
Gryniuk I., Tuszyńska-Bogucka V., Test Rysunku Nauczyciela jako metoda diagnozy sytuacji szkolnej dziecka, „Psychologia Wychowawcza”, nr 3, 1996.
Jastrząb J., Diagnoza nauczycielska w edukacji wczesnoszkolnej, „Wychowanie na Co Dzień”, nr 9, 2003.
Lepalczyk I., Badura J., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1994.
Maciarz A., E. Dutka, Społeczne przystosowanie dzieci z ryzykiem dysleksji w klasach I-III, „Szkoła Specjalna”, nr 5, 2000.
Wilgocka-Okoń B., Dojrzałość szkolna czy dojrzałość szkoły – dylematy progu szkolnego, „Edukacja”, nr 1, 1999.
Wilgocka-Okoń B., Przygotowanie dzieci do szkoły, „Studia Pedagogiczne”, t. XLVIII, 1985.
Wybrane zagadnienia testów projekcyjnych, (red.) T. Szustrowa, M. Stasiakiewicz, Warszawa 1989.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt (12-PE-WIP-N1-3DP_w_1);
Osoba przeprowadzająca weryfikację: Malwina Rolka;
Wymagania merytoryczne:
Samodzielne zaprojektowanie diagnozy indywidualnego przypadku. Prawidłowo zaprojektowana diagnoza powinna zawierać:
krótki opis postępowania diagnostycznego;
charakterystykę metod, technik i narzędzi zaplanowanych do wykorzystania w procesie diagnostycznym;
wykaz literatury niezbędnej do zaprojektowania procesu diagnostycznego.
Kryteria oceny:
Skala ocen: 2.0-5.0. Ocenie podlega:
merytoryczna poprawność;
znajomość literatury obowiązkowej i uzupełniającej;
poprawność językowa.
Przebieg procesu weryfikacji:
Projekt w formie pracy pisemnej: czcionka Times New Roman
12 pkt., odstęp 1,5, tekst wyjustowany z przypisami i bibliografią. Objętość tekstu: 3-5 stron.
Prezentacja (12-PE-WIP-N1-3DP_w_2)
Osoba przeprowadzająca weryfikację: Malwina Rolka
Wymagania merytoryczne:
Przygotowanie prezentacji wyników zaprojektowanej i przeprowadzonej diagnozy indywidualnego przypadku zgodnie z podziałem na poszczególne etapy: identyfikacyjny, genetyczny, znaczenia, fazy i prognostyczny.
Kryteria oceny:
Skala ocen: 2.0-5.0. Ocenie podlega:
stopień realizacji projektu diagnozy w działaniu praktycznym;
sposób opisu i oceny poszczególnych zjawisk i procesów analizowanych w ramach postępowania diagnostycznego;
poprawność merytoryczna i językowa.
Przebieg procesu weryfikacji:
Prezentacja w formie multimedialnej pozostaje do wglądu prowadzącego jako element oceny.
Dyskusja (12-PE-WIP-N1-3DP_w_3)
Osoba przeprowadzająca weryfikację: Malwina Rolka
Wymagania merytoryczne:
Opracowanie wybranego tematu [por. treści zajęć] na podstawie literatury podstawowej i uzupełniającej; przygotowanie kwestii do dyskusji; udział w dyskusji.
Kryteria oceny:
Skala ocen: 2.0-5.0. Ocenie podlega:
poziom merytoryczny opracowanych treści;
poprawność językowa;
stopień odniesienia do literatury przedmiotu;
stopień udziału w dyskusji.
Przebieg procesu weryfikacji:
Prezentacja opracowanego tematu w ramach zajęć; przedstawienie kwestii do dyskusji; organizacja dyskusji z grupą; udział w dyskusji.
|
Zakres tematów: |
Podstawowe techniki diagnostyczne w pracy pedagoga: obserwacja, wywiad, ankieta, kwestionariusze, analiza dokumentów i wytworów, pomiar.
Wykorzystanie technik socjometrycznych w diagnostyce pedagogicznej: technika Moreno, techniki „Plebiscyt życzliwości i niechęci” oraz „Zgadnij kto?”.
Wykorzystanie technik projekcyjnych w diagnostyce pedagogicznej: werbalne („Zdania niedokończone”, „Opowiadanie niedokończone”) oraz graficzne (rysunek) .
Podstawowe techniki w diagnozowaniu błędów wychowawczych: autopercepcja wychowawcy w zakresie własnych zachowań, percepcja wychowanka w odniesieniu do zachowań wychowawcy, obserwacja zachowań wychowawcy.
Rozpoznawanie trudności w uczeniu się: ocena dojrzałości szkolnej, wczesna diagnoza ryzyka dysleksji.
Rozpoznawanie zdolności dziecka i charakterystyka dziecka zdolnego.
|