Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie i terapia przez sztukę 06-PE-OP-S1-05
Wykład (W) semestr letni 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

• Baum E., Terapia zajęciowa. Warszawa 2008.

• Gilroy A. Arteterapia - badania i praktyka. Łódź 2009.

• Gloton R., Clero C. Twórcza aktywność dziecka. Warszawa 1985.

• Handford O., Karolak W., Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź 2007.

• Kaduson H., Schaefer Ch. Zabawa w psychoterapii. Gdańsk 2003.

• Knapik M., Krasoń K. (red.) Dziecko i sztuka. Recepcja – edukacja – wsparcie – terapia. Katowice 2003.

• Konieczna E., J. Arteterapia w teorii i praktyce. Kraków 2004.

• Kronenberg M., Muzykoterapia. Podstawy teoretyczne do zastosowania muzykoterapii w profilaktyce stresu. Szczecin 2003.

• Molicka M., Bajki terapeutyczne. Poznań 1999.

• Szuman S., Sztuka dziecka. Warszawa 1990.

• Szmidt K., Dydaktyka twórczości, Kraków 2003.

• Tyszkowa M.(red.) Sztuka i dorastanie dziecka, Warszawa-Poznań 1981.

• Wallon Ph., Cambier A., Engelhart D., Rysunek dziecka. Warszawa 1993.

• Adler H., Inteligencja kreatywna. Warszawa 2003.

• Barff U. i in., Każde dziecko to potrafi. Warszawa 1999.

• Cudowska A., Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji. Białystok 2004.

• Mc Gregor C., Kształtowanie twórczej osobowości dziecka. Zabawy i ćwiczenia. Warszawa 1998.

• Piszczek M., Terapia zabawą, terapia przez sztukę. Warszawa 2002.

• Nęcka E., Trening twórczości. Kraków 1998.

• Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju. Białystok 2003.

• Vopel K.W., Umiejętność współpracy w grupach: zabawy i improwizacje. Cz. 1, 2. Kielce 2002.

• Vopel K.W., Zabawy, które łączą. T. 1, 2. Kielce 2001.

Metody i kryteria oceniania:

Uwzględnienie praw rozwojowych podopiecznych w przygotowanych materiałach (prawidłowe określenie wieku rozwojowego grupy docelowej).

Umiejętność określenia celowości zastosowania metod, narzędzi i pomocy w zakresie wychowania i terapii przez sztukę.

Oceniana będzie kompletność i jakość wykonania posteru przedstawiającego metody stosowane w pedagogice w odniesieniu do funkcjonowania osoby na płaszczyźnie sztuki i kultury.

Poster powinien przedstawiać metody wychowania i terapii przez sztukę z wyraźnym zaznaczeniem technik, o których studentowi udało się uzyskać wiedzę oraz podanie źródeł wiedzy.

Na ostatnim wykładzie studenci przedstawiać będą projekt warsztatu pracy terapeutycznej.

Zakres tematów:

1. Funkcje wychowawcze sztuki,

2. Społeczne i indywidualne funkcje sztuki

3. Osobotwórcze aspekty sztuki;

4.Sztuka jako „uwznioślanie życia”;

5. Sztuka jako „namiastka” życia;

6. Sztuka jako „sposób życia”;

7. Wychowanie przez sztukę w kształtowaniu postawy „otwartego umysłu”;

8. Procesy wychowania przez sztukę;

9. Zasady wychowania przez sztukę;

10. Etapy wychowania przez sztukę;

11. Wychowanie przez sztukę; ekspresja – jej wartość terapeutyczna;

12. Drama plastyczna w wychowaniu i terapii;

13. Taniec w wychowaniu i terapii ;

14. Terapia zajęciowa; wychowanie przez aktywne uczestnictwo;

15. Teatr w integracji aktywności wielorakich;

16. Film – jako forma kształtowania postaw.

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Danuta Krzywoń 33/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)