Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika pracy 06-PE-OP-S1-09
Wykład (W) semestr letni 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Nowacki T. W.: Praca ludzka. Analiza pojęcia. Radom 2008.

Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy. Bydgoszcz 2005.

Wiatrowski Z., Januszko U., Bednarczyk H. (red.): Pedagogika pracy w kontekście integracji europejskiej. Warszawa 2003

Armstrong M.: Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2007.

Bańka A.: Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007.

Bańka J.: Narodziny filozofii nauki o pracy w Polsce. Warszawa 1970.

Bauman Z.: Praca konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Kraków 2006.

Bezrobotni o swoim położeniu życiowym. Raport z badań, BS/90/2008, CBOS, Warszawa 2008.

Druckner P.: Zarządzanie XXI wieku, Warszawa 2010.

Furmanek W.: Zarys humanistycznej teorii pracy, Warszawa 2008.

Kwiatkowski E.: Bezrobocie. Podstawy teoretyczne. Warszawa 2006.

Suchar M.: Kariera i rozwój zawodowy. Gdańsk 2003.

Wołk Z.: Kultura pracy etyka i kariera zawodowa. Radom 2009.

Strużyna A.: Instytucjonalne doradztwo zawodowe. Poznań 2005.

Baron J.: Wychowawcza rola środowiska pracy. Warszawa 1989.

Czarnecki K.: Psychologia zawodowego rozwoju. Kraków 1998.

Pocztowski A.: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metod. Kraków 1998.

Encyklopedia Ojca św. Jana Pawła II. O pracy ludzkiej „Laborem exercens” 1981.

Pomykało W.: Encyklopedia pedagogiczna Warszawa 1993.

Kotarbiński T.: Traktat o dobrej robocie. Wrocław 1973.

Kwiatkowski S.: Kształcenie zawodowe w warunkach gospodarki rynkowej. Warszawa 1994..

Nowacki T., Wiatrowski Z. (red.): Mały słownik pedagogiki pracy. Warszawa 1977.

Nowacki T. (red.): Metodologia pedagogiki pracy. Warszawa 1979.

Nowacki T.: Zawodoznawstwo. Radom 2003.

Kowalewska S.: Humanizacja pracy. Warszawa 1971.

Petrulewicz B. (red.): Problemy pracy i kwalifikacji pracowników w okresie przemian. Zielona Góra 1996.

Radziewicz –Winnicki A.: Emeryci i renciści wobec sytuacji społecznego ubóstwa. Katowice 1997.

Sarapata A.: O zadowoleniu i niezadowolenia z pracy. Warszawa 1977.

Szewczyk J.: Filozofia pracy. Kraków 1971.

Suchy S.: Jak zdobyć zawód i pracę. Radom 1995.

Bednarczyk H. (red.): Teoretyczno – metodyczne problemy rozwoju kształcenia zawodowego. Radom 1995.

Bednarczyk H. (red.): Wokół problemów kształcenia ustawicznego. Radom 1999.

Wyszyński S.: Duch pracy ludzkiej. (Myśli o wartości pracy). Poznań 1957.

Sloman M.: Strategia szkolenia pracowników. Warszawa 1997.

Gerlach R. (red.): Edukacja wobec rynku pracy. Realia – możliwości – perspektywy. Bydgoszcz 2003.

Furmanek W.: Podstawy edukacji zawodowej. Rzeszów 2001.

Wołk Z.: Kultura pracy. Sulechów 2000.

„Pedagogika Pracy” , „Polityka”, „Pedagogika Społeczna”

Metody i kryteria oceniania:

Oceniana będzie znajomość podstawowych zagadnień z zakresu miejsca i roli pracy w codziennym życiu, sytuacji na rynku/rynkach pracy, zagadnień kształcenia i poszukiwania pracy oraz sytuacji problemowych w obszarze aktywności vs. braku aktywności na rynku pracy.

Praca pisemna, w formie testu łączonego z elementami form opisowych, dla wszystkich studentów. Studenci napiszą pracę w terminie uzgodnionym z prowadzącym w czasie sesji egzaminacyjnej. Zadania/pytania egzaminacyjne będą zamieszczone na dwóch stronach A4. Czas egzaminu pisemnego 40 minut.

Poszczególne zadania będą oceniane punktowo, co przekłada się na następujące zakresy procentowe:

Rozkład ocen:

Bardzo dobry – 91%- 100%

Dobry plus - 81%-90%

Dobry – 71%-80%

Dostateczny plus – 61%- 70%

Dostateczny – 50% - 60%

Niedostateczny – 0%- 49%

Wyniki testu ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Niezliczony egzamin pisemny, student będzie poprawiał w formie ustnej.

Zakres tematów:

1. Pedagogika pracy w ujęciu historycznym.

2. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna - przedmiot i zadania.

3. Praca człowieka – konteksty filozoficzne, socjologiczne i pedagogiczne.

4. Zawód, praca zawodowa, kwalifikacje i kompetencje zawodowe.

5. Zagadnienia kształcenia i wychowania przedzawodowego.

6. Problematyka edukacji prozawodowej i zawodowej.

7. Uwarunkowania wyboru zawodu. Rozwój zawodowy młodzieży. Pedagog pracy, doradca zawodowy – rola zadania. Piękno w życiu człowieka – piękno w pracy człowieka. Film „Piękno

8. Globalizacja a przemiany na rynku pracy. Indywidualizacja i współdziałanie.

9. Bezrobocie a oferty na rynku pracy – rzeczywistość nie tylko polska. Kodeks pracy.

10. Zjawiska patologiczne w pracy, lobbing, dyskryminacja (wiek, płeć), relacje społeczne, kultura współpracy.

11. Udział w edukacji ustawicznej – wyzwaniem współczesnego rynku pracy.

12. Różnice zawodowe. Możliwości wsparcia i pomocy. Spotkanie z reprezentantami wybranych grup zawodowych: producent teatralny, aktor, pracownik socjalny/urzędu pracy.

13. Rozmowa kwalifikacyjna, materiały prezentujące jednostkę poszukującą pracy: CV. List motywacyjny. Zasady i metody prezentacji.

14.Praca dzieci i młodzieży – świadomy wybór czy ekonomiczna konieczność ? Czas pracy – czas emerytury, dyskusje w przestrzeni europejskiej.

15.Aktywność zawodowa a jakość życia: zdrowie, czas wolny, rodzina, aktywność społeczna.

Metody dydaktyczne:

jak w opisie modułu

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Teresa Wilk 33/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)