Arteterapia przez literaturę (bajkoterapia) 12-OA-S1-2APL
Ćwiczenia (C)
semestr letni 2015/2016
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 20 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
literatura obowiązkowa • Błaszczyk-Smolec A., Edukacja czytelnicza a biblioterapia, "Biblioteka w Szkole", 2002 nr 6. • Błaszczyk-Smolec A., Pasja czytania czyli o biblioterapii rozwojowej, ”Przegląd Edukacyjny”, 2005 , nr 2, s. 8-11. • Chamera-Nowak A., Ippoldt L., Bajka jak lekarstwo: zastosowanie bajkoterapii w terapii pedagogicznej, Warszawa 2015. • Jaszczyk A., Kochaniak B., Czarodziejski pyłek czyli metafora i bajka we wspomaganiu rozwoju małego dziecka. Kraków 2006. • Molicka M., Bajki terapeutyczne, Poznań 1999. • Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany zrumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011. • Molicka M., Bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań 2002. • Szczeklik A., Katharsis. O uzdrowicielskiej mocy natury i sztuki, Kraków 2002. • Szuttenbach S., Biblioterapia szansą nie tylko dla książki, „Przegląd Edukacyjny”, 2003 , nr 1. • Walenta-Czerniejewska G., Biblioterapia uczniów niewidomych i słabo widzących, „Przegląd Edukacyjny”, 2005 , nr 2, s. 11-12. literatura uzupełniająca: • Baluch Alicja, Archetypy literatury dziecięcej : z ilustracjami 5-letniej Basi, Wrocław 1993. • Baśń w terapii i wychowaniu, red. Kawalla Sz., Lewandowska –Tarasiuk E., Sienkiewicz J.W., Warszawa 2012. • Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa 1985. • Brett D., Opowiadania terapeutyczne cz. I, II. Gdańsk 2000. • Brett D., Bajki, które leczą, Gdańsk 2002, 2013. • Keyserlingk Linde von, Opowieści przeciwko lękom. Kielce 2003; • Meyer – Glitza E.: Kiedy Pani Złość przychodzi z wizytą: terapeutyczne opowiadania dla impulsywnych dzieci. Kielce 2001. Zawadzka E., Rawa-Kochanowska A. Magiczny świat baśni i bajek : metafory i symbole w procesie wspomagania dziecka w rozwoju., Warszawa 2015. Wykorzystanie bajki w pracy z dziećmi , „Edukacja i Dialog” 2006, nr 3. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna. Kryteria oceny: student prezentuje usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć związanych z tekstologią terapeutyczną, podziałem biblioterapii, metodyki i rodzajów biblioterapii, klasyfikacji bajkoterapii, zna warsztat biblioterapeuty. Ocena bardzo dobra – praca napisana na poziomie bardzo dobrym. Realizacja wybranego problemu za pomocą tekstu w sposób nietuzinkowy, przemyślany, twórczy; zamierzony cel został osiągnięty, wszelkie zastosowane działania (wykorzystane metody i techniki) przemyślane; student potrafi na każdym poziomie tekstu wyjaśnić jego funkcje (wskazać środki/elementy, które je realizują) Ocena dobra - praca napisana na poziomie dobrym. Realizacja wybranego problemu za pomocą tekstu w sposób klasyczny, przemyślany, częściowo twórczy; zamierzony cel został osiągnięty, wszelkie zastosowane działania (wykorzystane metody i techniki) nie zawsze przemyślane; student potrafi na każdym poziomie tekstu wyjaśnić jego funkcje (popełnia nieliczne błędy wskazując środki/elementy tekstu, które realizują jego funkcje sekundarne). Ocena dostateczna - praca napisana na poziomie zadowalającym Realizacja wybranego problemu za pomocą tekstu w sposób standardowy; student wykazał się nieznaczną kreatywnością, zamierzony cel został osiągnięty, nie wszystkie działania (wykorzystane metody i techniki) przemyślane; student nie potrafił na każdym poziomie tekstu wyjaśnić jego funkcji (wskazać środki/elementy, które je realizują) Ocena niedostateczna -praca niepoprawna pod wieloma względami; student popełnia błędy na każdym z poziomów prezentacji, które podlegają ocenie. Student , pomimo znajomości kryteriów oceny wykazuje minimum zaangażowania w zadanie, które ma wykonać. przebieg procesu weryfikacji Zaliczenie na podstawie indywidualnej pracy pisemnej wykonanej przez studenta; ocena pod kątem wyboru problemu i sposobu jego realizacji, świadomości przypisywanych celów, zamierzonego efektu, wykorzystanej wiedzy w praktyce. informacje dodatkowe - |
||
Zakres tematów: |
1. Lecznicza moc sztuki 2. Biblioterapia – teoretyczne podstawy 3. Metodyka biblioterapii 4. Rodzaje biblioterapii (instytucjonalna, kliniczna, wychowawcza) 5. Cechy bajkoterapii oraz typy bajek (relaksacyjne, psychoedukacyjne, psychoterapeutyczne) 6. Warsztat biblioterapeuty; 7. Terapeutyczna funkcja bajek 8. Terapia wyobrażeniowa 9. Jak opowiadać dziecku historie 10. Jak opowiadać historie w grupie 11. Jak uczyć techniki opowiadania 12. Sztuka opowiadania a psychoterapia |
||
Metody dydaktyczne: |
praca z tekstem, podająca, poszukująca, działania praktycznego |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Mirosława Pindór | 40/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.