Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Fakultet specjalnościowy - Ruch Rozwijający W. Sherborne w pracy pedagoga 06-PE-OP-S1-22.8
Ćwiczenia (C) semestr letni 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. W. Sherborne, Ruch rozwijający dla dzieci, Wyd. PWN, Warszawa 1997.

2. M. Bogdanowicz, B. Kisiel, M. Przesnycka, Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa 1994.

3. M. Bogdanowicz, A. Kasica, Ruch rozwijający dla wszystkich: efektywność metody Weroniki Sherborne, Wyd. HARMONIA, Gdańsk 2003.

4. M. Bogdanowicz, D. Okrzesik, Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Wyd. HARMONIA, Gdańsk 2005.

5. M. Bogdanowicz, Skale Obserwacji Zachowania Dzieci i Rodziców uczestniczących w zajęciach Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Wyd. HARMONIA, Gdańsk 2003.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena za przygotowaną Pracę pisemną – scenariusz zajęć ustalona zostaje przy uwzględnieniu takich elementów jak:

- odpowiedni dobór treści,

- umiejętny dobór doświadczeń ruchowych,

- umiejętne przeprowadzenie zajęć ruchowych w grupie.

Kryteria oceny:

Bardzo dobry: przygotowanie Pracy pisemnej z uwzględnieniem wszystkich wyżej wymienionych elementów.

Dobry: przygotowanie Pracy pisemnej z uwzględnieniem części wyżej wymienionych elementów.

Dostateczny: przygotowanie Pracy pisemnej z uwzględnieniem jednego z wyżej wymienionych elementów.

Niedostateczny: przygotowanie Pracy pisemnej niezgodnej z wyżej wymienionymi elementami.

Zakres tematów:

1. Aktywność ruchowa jako czynnik rozwoju:

- znaczenie aktywności ruchowej w życiu człowieka,

- związek aktywności ruchowej z rozwojem dziecka,

- możliwości wykorzystania aktywności ruchowej we wspomaganiu rozwoju oraz terapii dzieci.

2. Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne – podstawowe informacje:

- geneza, podstawowe pojęcia;

- związek z gimnastyką twórczą (ekspresyjna) Rudolfa Labana;

- założenia, cele;

- zakres stosowania metody;

- funkcje metody (rozwojowa, diagnostyczna, terapeutyczna, profilaktyczna);

- zasady pracy metodą.

3. Obszary stymulowane za pomocą metody Ruchu Rozwijającego:

- ciało – świadomość ciała;

- przestrzeń – świadomość przestrzeni;

- relacje – świadomość relacji.

4. Doświadczenia ruchowe stosowane w pracy metodą Ruchu Rozwijającego:

- ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała;

- ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni;

- ćwiczenia ułatwiające nawiązywanie kontaktów i współpracy z partnerem i grupą;

- ćwiczenia twórcze i tańce.

5. Organizacja i przebieg zajęć ruchowych prowadzonych metodą Ruchu Rozwijającego.

6. Sposoby oceny skuteczności metody Ruchu Rozwijającego.

Metody dydaktyczne:

Jak w opisie modułu.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Ewelina Kawiak 34/33 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.