Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł do wyboru II - Socjoterapia osób niepełnosprawnych intelektualnie 06-PC-S1-58
Ćwiczenia (C) semestr letni 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Baranowska W., ADHD różne źródła wiedzy o metodach wychowania. [W:] ADHD polemiki i badania, Wyd. Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2009. Bogdanowicz M., Kisiel B., Metoda W. Sherbone w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996. Sawicka K., Socjoterapia, Wydawnictwo CMPP, Warszawa 1999. Czabała, Cz. (1997). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Fudali, M. (2005). Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci z rodzin alkoholowych a zmiana obrazu własnej osoby, Opieka, Wychowanie, Terapia, 3-4(63-64). Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Matyja, A. (2005). Metody i techniki stosowane w socjoterapii. Opieka, Wychowanie, Terapia, 3-4(63-64), 23-25. Oster, G., Gould, P. (1991). Rysunek w psychoterapii. Gdańsk: GWP. Piszczek, M. (2001). Równe szanse. Zajęcia terapeutyczno-edukacyjne dla dzieci w wieku 9-11 lat z rodzin dysfunkcyjnych. Warszawa: Wydawnictwo „Seventh Sea”. Sawicka, K. (1999). Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W: K. Sawicka (red.), Socjoterapia (s. 9 – 29). Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Schlack, T. (2003). Socjoterapia. O możliwościach pracy z „klasą” w klasie, Profilaktyk, 1.

Chomiczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska D., Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej, Warszawa 1998. Doliński D. Mechanizmy wzbudzania emocji. Ekspresja emocji. Emocje, poznanie i zachowanie. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańsk 2000. Ekman P., Davidson R. (red.), Natura emocji, Gdańsk 2000. Everly G. S., Rosenfeld R., Stres, przyczyny, terapia i autoterapia, Warszawa 1992. Ferguson J., Asertywność doskonała, Poznań 1999.

- Geldard K., Geldard D. (2005) Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, Gdańsk, Gdyńskie Wydawnictwo Psychologiczne. - Grochulska J. (1982) Reedukacja dzieci agresywnych, Warszawa WSiP. - Pluta T. (2007) Profilaktyczno- wychowawczy program przeciwdziałaniu agresji u dzieci w wieku szkolnym, Kraków, Wydawnictwo „Impuls”. - Sawicka K. (1999) Socjoterapia, Warszawa, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczni- Pedagogicznej MEN. - Strzemieczny J. (1988) Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci w wieku szkolnym, Warszawa, Polskie Towarzystwo Psychologiczne. - Zborowski Z. (1985) Trening interpersonalny, Wrocław, Ossolineum.

J. Jagieła, 2007r., "Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny", wyd. Kraków, I. Dąbrowska-Jabłońska (red.), 2008r., "Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej", wyd. Kraków, K. Sawicka, 1999r., "Socjoterapia", wyd. Warszawa, I. Fleming, J. Fritz, 2001r., "Zabawy na uspokojenie", wyd. Warszawa. L

- Pomianowska M. (2000) Poradnik wychowawcy, Warszawa, Wydawnictwo dr J.RAABE. - Portman R. (1999) Gry i zabawy przeciwko agresji, Kielce, Wydawnictwo „Jedność”. - Pufal- Struzik I. (2007) Agresja dzieci i młodzieży, Kielce, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. - Sikorski W. (2002) Psychoterapia różnych pokoleń, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja

Utworzenie zespołowej prezentacji i przeprowadzenie modelowych zajęć socjoterapeutycznych przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną wraz z koniecznymi pomocami dydaktycznymi.

Aktywność w panelach dyskusyjnych

Studenci czytają zadane lektury i biorą udział w problemowej dyskusji grupowej, w której brana pod uwagę będzie częstotliwość wypowiadania się na zajęciach oraz jakość wniesionej do dyskusji wiedzy, opinii.

Zakres tematów:

• Cele i przedmiot zmiany w socjoterapii, czynniki zmiany w socjoterapii (czynniki specyficzne i czynniki niespecyficzne), podstawowe metody i techniki stosowane w socjoterapii, prezentacja zajęć socjoterapeutycznych osób z niepełnosprawnością. pojęcie i istota socjoterapii; zasady i cele pracy socjoterapeutycznej; programy socjoterapeutyczne; podstawowe zasady pracy socjoterapeuty; metody pracy z grupą; struktura zajęć socjoterapeutycznych.

• Wstępna diagnoza trudności - rozpoznawanie trudnych dla dziecka obszarów funkcjonowania, identyfikowanie treści urazowych, formułowanie treści korygujących, podważających urazowy zapis, projektowanie sytuacji korygujących - Struktura zajęć socjoterapeutycznych, metody i techniki w pracy z grupą socjoterapeutyczną.

• Samopoznanie (w sferze osobowościowej i emocjonalnej), Budowanie pozytywnego obrazu siebie. Wzmocnienie wiary we własne siły poprzez podwyższenie samooceny. Przeciwdziałanie skłonności do izolacji. Ograniczenie lęków związanych z kontaktami społecznymi. Kształtowanie umiejętności nawiązywania prawidłowych kontaktów społecznych. Aktywizacja społeczna. Kształtowanie wytrwałego dążenia do celu, umiejętności przezwyciężania trudności. Nauka otwartości na innych i spontanicznych zachowań. Pobudzenie do większej aktywności ruchowej. Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych potrzeb. Nauka otwartego wyrażania własnych przeżyć i uczuć, rozwój ekspresji emocji. Kształtowanie zachowań empatycznych. Rozwój wyobraźni i postawy twórczej.

Metody dydaktyczne:

Metody podające, problemowe i praktyczne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Danuta Krzywoń 38/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)