Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet 3.Teoria i praktyka terapii Gestalt 06-PS-SM-103.06
Ćwiczenia (C) semestr letni 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://www.ip.us.edu.pl/?fo_id=23485
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Obowiązkowa:

• Paruzel-Czachura, M. (2015). Między psychologią, psychoterapią i filozofią praktyczną. Poszukiwanie autentycznego życia w nurcie Gestalt. Sopot: GWP.

• Clarkson, P., Mackewn, J. (2008). Fritz Perls. Gdańsk: GWP.

• Ginger, S. (2004). Gestalt. Sztuka kontaktu. Warszawa: Wyd. Jacek Santorski & Co.

• Houston, G. (2006). Gestalt. Terapia krótkoterminowa. Gdańsk: GWP.

• Passons, W. (1985). Zastosowanie terapii Gestalt w poradnictwie. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

• Sills, Ch., Fish, S., Lapworth, P. (1999). Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.

Dodatkowa:

• Fagan, J., Shepherd, I. L. (red.) (1973). What Is Gestalt Therapy? New York: Harper&Row.

• Mellibruda, J. (2009). Teoria i praktyka terapii Gestalt. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.

• Perls, F. S. (2002). Wokół śmietnika. Warszawa: Zysk i S-ka.

• Perls, F. Finding self through Gestalt Theraphy. Gestalt Journal, 1(1), s. 54-73.

• Paruzel, M. (2010). Odnajdywanie wolności i sensu życia w psychoterapii Gestalt, [w:] Psychologia bliżej bycia. Inspiracje egzystencjalne, (red.) M. Śniarowska-Tlatlik, Kraków: Wydawnictwo: AT Group Sp. z o.o.

• Paruzel-Czachura, M., (2013). Psychoterapia Gestalt i jej ontologiczne źródła. Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris 23(2013), s. 131-150.

• Paruzel-Czachura, M., (2013). Etyczne uwarunkowania psychoterapii Gestalt. Psychoterapia 3 (166), s. 13-24.

• Polster, E., Polster, M. (1974). Gestalt Therapy Integrated. New York: Brunner/ Mazel.

• Smith, W.L. (red.) (1977). The Growing Edge of Gestalt Therapy. New York: The Citadel Press.

• Stevens, O. (red.) (1975). Gestalt is. Utah: Real People Press.

• Zinker, J. (1991). Twórczy proces w psychoterapii Gestalt. Warszawa: Jacek Santorski & Co.

• Żłobicki, W. (2008). Edukacja holistyczna w podejściu Gestalt. Kraków: Impuls.

Metody i kryteria oceniania:

1. Kolokwium zawierające pytania testowe (jedna odpowiedź prawidłowa).

2. Praca ustna przedstawiona przez studenta podczas ostatniego spotkania na jeden z wybranych tematów. Aby uzyskać ocenę 3,0 student przedstawia problem „Wybrana technika pracy z pacjentem w terapii Gestalt”. Aby uzyskać ocenę 4,0 student przedstawia problem „Mocne i słabe strony terapii Gestalt”, aby uzyskać ocenę 5,0 student omawia zagadnienie „Najciekawszy aspekt terapii Gestalt”.

3. By uzyskać zaliczenie należy być obecnym na 80% zajęć.

Zakres tematów:

1. Źródła psychoterapii Gestalt (filozofia H. Bergsona, M. Bubera, M. Heideggera, E. Husserla,

P. Tillicha, S. Kierkegaarda, M. Schellera, J. Smutsa i filozofia Wschodu);

2. Twórcy psychoterapii Gestalt (Fritz Perls, Laura Perls, Paul Goldman oraz Ralph Hefferline);

3. Pomoc psychologiczna w nurcie psychoterapii Gestalt;

4. Zasady psychoterapii Gestalt (zasada holizmu, tworzenia i domykania postaci, spotkania między pacjentem a terapeutą na poziomie Ja-Ty, odpowiedzialności, tu-i-teraz, świadomości swych myśli, ciała i uczuć);

5. Pojęcie zdrowia i choroby w ujęciu Gestalt;

6. Relacja terapeutyczna w podejściu Gestalt;

7. Siedmiostopniowy cykl doświadczenia (cykl Zinkera) i jego zaburzenia;

8. Mechanizmy obronne (desensytyzacja, defleksja, introjekcja, projekcja, retrofleksja, egotyzm, konfluencja);

9. Techniki terapeutyczne (praca ze świadomością, metoda fenomenologiczna, aktywne eksperymentowanie, psychodrama, praca na dwóch krzesłach i inne);

10. Praca z ciałem w Gestalcie;

11. Praca ze snem w Gestalcie;

12. Analiza studiów przypadku w nurcie Gestalt;

13. Innowacyjność psychoterapii Gestalt i jej ograniczenia;

14. Wykorzystanie psychoterapii Gestalt w praktyce (do kogo jest skierowana psychoterapia Gestalt);

15. Etyczne wymogi nałożone na psychoterapeutów, warunki szkolenia;

Metody dydaktyczne:

Praca w grupach w formie warsztatowej, ćwiczenia konwersatoryjne.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Mariola Paruzel-Czachura 27/26 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)