Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet - Ochrona dzieci przed przemocą w przedszkolu i szkole 06-PE-EP-S2-32.3
Ćwiczenia (C) semestr letni 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Czarnecka W., Karkowska M., Przemoc w szkole, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000.

2. Czernikiewicz W., Pawlak-Jordan B., Wykorzystywanie seksualne dzieci, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa 1998.

3. Czyż E., Szymańczak J., Dziecko krzywdzone. Próba opisu zjawiska, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa 1995.

4. Grochocińska R., Przemoc wobec dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Wydaw-nictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2000.

5. Jarosz E., Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społeczną akceptacją. Monitoring rzecznika praw dziecka, Biuro Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa 2015.

6. Krüger A., Pierwsza pomoc dla pokrzywdzonych dzieci, Wydawnictwo WAM, Kraków 2009.

7. Lisowska E., Przemoc wobec dzieci. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2005.

8. Michałek D. Z., Dziecko wykorzystywane psychicznie, fizycznie, seksualnie, Wydawnictwo Aka-demickie „Żak”, Warszawa 2001.

9. Sajkowska M., red., Wykorzystywanie seksualne dzieci. Teoria, badania, praktyka, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa 2003.

10. Sasal H. D., Niebieskie Karty. Przewodnik do procedury interwencji wobec przemocy w rodzinie, PARPA, Warszawa 2005.

Metody i kryteria oceniania:

Projekt edukacyjny - oceniana będzie prezentacja oraz organizacja działań praktycznych podczas zajęć ćwiczeniowych - poprawność metodyczna i merytoryczna opracowanych scenariuszy zajęć przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym dotyczących kwestii bezpieczeństwa i ochrony.

Prezentacja referatu - oceniana będzie poprawność metodyczna i merytoryczna prezentowanego zagadnienia. Podczas ćwiczeń weryfikacja przedstawionego referatu (w postaci prezentacji PowerPoint lub w formie pisemnej) dotyczącego problematyki realizowanej podczas ćwiczeń.

Zakres tematów:

1. Formy przemocy wobec dzieci: fizyczna, psychiczna (emocjonalna), seksualna, ekonomiczna, elektroniczna (cyberprzemoc).

2. Rozpoznawanie czynników oraz identyfikacja symptomów krzywdzenia dzieci.

3. Rola placówki oświatowej w sytuacji przemocy wobec dzieci.

4. Odpowiedzialność prawna pracowników placówki oświatowej.

5. Procedura „Niebieskiej karty” – obowiązki placówki oświatowej.

6. Bezpieczeństwo dzieci w sieci.

7. Fundacje, projekty i programy edukacyjne wspierające placówki oświatowe w realizacji polityki ochrony dzieci przed agresją i przemocą.

Metody dydaktyczne:

Podające, poszukujące, eksponujące

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Ewa Jarosz 28/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)