Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kierowanie i zarządzanie superwizyjne w pracy socjalnej 05-SP-S2-KIZSPS
Konwersatorium (K) semestr zimowy 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Domaradzki P., Krzyszkowski J., Sosnowski M., Włoch A., Superwizja pracy socjalnej dla praktyków, Łódź 2016.

Gilbert M.C., Evans K.: Superwizja w psychoterapii. Gdańsk 2004

Grewiński M., Skrzypczak, B. (red.), Superwizja pracy socjalnej, Warszawa 2014.

Ferreira M., Grewiński M, Reis-Jorge J., Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społecznych, Warszawa 2014.

Henderson P., Holloway J., Millar A.: Superwizja w praktyce. Jak zostać superwizorem w zawodach nakierowanych na wspieranie i pomaganie. Warszawa 2014

Kozłowska-Piwowarczyk I., Użyteczność teorii Gregory Batesona dla superwizji w systemowej terapii rodzin, „Psychoterapia” 4 (123) 2002

Krzyszkowski J.: Elementy organizacji i zarządzania w pomocy społecznej. Łódź 1998

Leśniak-Berek E., Superwizja pracy socjalnej – ważne źródło wsparcia w pracy profesjonalisty, w: Pawlas-Czyż S., Leśniak-Berek E.: W kręgu zagadnień profesjonalizacji zawodu pracownika socjalnego. Katowice 2010

Leśniak-Berek E., Wódz K.: Superwizja w pomocy społecznej, w: Pawlas-Czyż S., Wódz K.: Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych. Toruń 2007

Leśniak-Berek E.: Superwizja szansą na poprawę wizerunku społecznego pracowników socjalnych, w: Krzyszkowski J. (red.), Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości, Warszawa 2015

Łuczyńska M., Olech A.: Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej. Warszawa 2013

Nocuń A., Szmagalski J.: Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Warszawa 1996

Ornacka K., Ewaluacja między naukami społecznymi i pracą socjalną, Kraków 2003

Pichot T., Uwagi superwizora skoncentrowanego na rozwiązaniach [w:] T.S.Nelson (red.), Edukacja i szkolenie w krótkoterminowej terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach, Księgarnia Akademicka, Kraków 2007

Staręga-Piasek J., Hryniewicka A. (red.), O potrzebie ewaluacji w pomocy społecznej, Warszawa 2008

Szmagalski J (red.): Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy. Warszawa 2005

UZUPEŁNIAJĄCA:

Fengler J., Pomaganie męczy, Gdańsk 2000

Delooz P., Lopez M-L.: Systematyzacja i ocena doświadczeń zawodowych w pracy socjalnej. Warszawa 1995

Dudak A., Sarzyńska E.: Superwizja jako dziedzina doradztwa zawodowego, w: Kargul J. (red.) Dyskursy młodych andragogów 2. Zielona Góra 2001

Goldenberg H., Terapia rodzin, Kraków 2006

Kadushin A.: Supervision In Social Work. New York 1985

Kantowicz E.: Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej. Olsztyn 2001

Lishman J.: Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej. Katowice 1998

Sutton C.: Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2004

Szmagalski J.: Stres i wypalenie zawodowe pracowników socjalnych. Warszawa 2004

Thompson N., Osada M., Andersen B.: Praktyczna nauka pracy socjalnej. Warszawa 1995

Zbyrad T. (red.): Wypalenie zawodowe pracowników służb społecznych, Fundacja Uniwersytecka KUL w Stalowej Woli Oficyna Wydawnicza. 2008

Metody i kryteria oceniania:

TEST KOŃCOWY weryfikuje wiedzę zdobytą w trakcie zajęć oraz w ramach samokształcenia. Wyniki testu stanowią element składowy oceny końcowej (50%).

Punktacja:

16 -15 p. - bdb

14 -13 p. - db +

12 - 11 p. - db

10 - 9 p. - dst +

7 - 8 p. - dst

PRACA PISEMNA dotycząca przydatności superwizji (50% oceny końcowej)

Przy ocenie pracy będą brane pod uwagę takie aspekty:

- Siła i adekwatność argumentów 5 p.

- Unikanie błędów w organizacji superwizji 5 p.

- Poprawność sporządzonego kontraktu 10 p.

- Estetyka pracy 5 p.

Punktacja:

25-22 p. - bdb

21-18 p. - db +

17-14 p. - db

13-12 p. - dst+

11 p. - dst

Zakres tematów:

Superwizja jako istotny element nowoczesnej i profesjonalnej pracy socjalnej

Współczesne rozumienie superwizji

Potrzeba superwizji w pracy socjalnej w obliczu nowych wyzwań działalności praktycznej, w tym w procesie kierowania i zarządzania

Obszary działania superwizji – zastosowanie superwizji

Superwizja jako narzędzie przeciwdziałania stresowi zawodowemu

Charakterystyka syndromu wypalenia zawodowego

Sposoby ochrony przed stresem w ramach skutecznego zarządzania

Superwizja jako element budowania tożsamości zawodowej oraz wzmocnienia kompetencji profesjonalnych działań pracowników socjalnych (metoda doskonalenia)

Diagnozowanie potrzeb zawodowych w ramach skutecznego zarządzania

Konsultacja a superwizja w pracy socjalnej

Istota informacji zwrotnej w superwizji

Superwizor – pożądane cechy, zachowania, działania i wymogi formalne

Działania niepożądane i ograniczające w superwizji

Charakterystyka relacji: Superwizor – osoba superwizorowana – grupa osób superwizorowanych

Zasady organizacji i prowadzenia superwizji

Rodzaje superwizji

Analiza SWOT superwizji grupowej i indywidualnej

Funkcje superwizji

Cele superwizji

Sesja superwizyjna i jej fazy

Metody, techniki i modele superwizji

Kontrakt superwizyjny

Wdrażanie efektów superwizji w pracy socjalnej

Przydatność superwizji w pracy socjalnej

Podstawy teorii zarządzania

Zasady sprawnego zarządzania

Efektywne i nieefektywne style kierowania

Superwizja kierowników

Zarządzanie superwizyjne

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium - wykład interaktywny

Warsztat - symulacja sesji superwizyjnej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Ewa Leśniak-Berek 22/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Ewa Leśniak-Berek 22/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)