Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
Hall, C., Lindzey, G., Campbell, J. (2004). Teorie osobowości. Wydanie nowe. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN ( rozdziały: 2,3,4,11)
Oleś, P., Drat-Ruszczak, K. (2008). Osobowość. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, r. 8). Gdańsk: GWP
Strelau, J., Zawadzki, B. (2008). Psychologia różnic indywidualnych. W: Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, r. 9.4., Osobowość, ss. 799-816). Gdańsk: GWP
Literatura uzupełniająca:
Pervin L.A., John, O. (2002). Osobowość. Teoria i badania. Wyd. ósme. Kraków: Wyd. UJ
Gałdowa A. (red.) (1999). Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości. Kraków: Wyd. UJ
Oleś P. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości, Warszawa: Wydawnictwo Scholar
Horney, K. (1950/2011). Nasze wewnętrzne konflikty. Warszawa: Wyd. Rebis.
Jacobi, J. (2001). Psychologia Junga. Warszawa: Wydawnictwo Szafa
McCrae, R. Costa, R. (2005). Osobowość dorosłego człowieka. Kraków: Wydawnictwo WAM.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie tej części modułu jest dokonywane na podstawie egzaminu mającego formę testu pisemnego, z pytaniami zamkniętymi, jednokrotnego wyboru.
Test odbędzie się w sesji egzaminacyjnej, w terminie ustalonym przed sesją. Uczestnictwo w teście (I termin) jest obligatoryjne. Nieobecność (nieusprawiedliwiona zwolnieniem lekarskim lub indywidualną organizacją studiów) skutkuje oceną niedostateczną. Do przywrócenia I terminu uprawnia zwolnienie lekarskie na dzień egzaminu. II termin testu będzie wyznaczony w sesji poprawkowej.
Test obejmuje wszystkie treści omówione na wykładzie. Przed sesją studenci otrzymują zestaw przykładowych pytań testowych. Poprawne odpowiedzi przeliczane są na punkty. Test jest zaliczony, jeśli liczba punktów przekroczy 50%. Punkty przeliczane są na oceny według poniższego wzoru. Ocena z testu stanowi (obok oceny za udział w ćwiczeniach) element oceny z modułu.
51-60% punktów - ocena dst
61-70% dst +
71-80% db
81-90% db +
91-100% bdb
|
Zakres tematów: |
1. Przedmiot badań i podstawowe pojęcia psychologii osobowości. Podejścia badawcze i sposoby gromadzenia danych. Kontrowersje i problemy w badaniu osobowości. Genetyka zachowania.
2. Osobowość jako organizacja cech. Leksykalne i psychometryczne podejście do badań. Analiza czynnikowa jako podstawa tworzenia hierarchicznych modeli osobowości. Teorie cech w opisie i prognozowaniu zachowania. (Allport, Cattel, Eysenck, Costa i McCrae, Ashton i Lee): model trójczynnikowy, pięcioczynnikowy i sześcioczynnikowy. Uzupełnienie modeli czynnikowych: "ciemna triada" cech osobowości (narcyzm, makiawelizm, psychopatia).
3. Osobowość w psychologii humanistycznej. Wizja rozwijającej się i dążącej od samorealizacji jednostki w koncepcjach Maslowa i Rogersa. Psychologia pozytywna.
4. Podstawowe pojęcia psychologii egzystencjalnej. Wartości i poczucie sensu życia w egzystencjalnym ujęciu osobowości. Koncepcja Frankla.
5. Socjobiologiczne ujęcie osobowości. Wybrane koncepcje psychologii ewolucyjnej.
6. Podejście narracyjne w badaniu osobowości. Koncepcja ukierunkowań Ja (Higgins). Koncepcja polifonicznego Ja (Hermans). Pojęcie tożsamości. Tożsamość narracyjna (McAdams). Funkcje autonarracji.
7. Osobowość jako system przetwarzania i organizacji informacji – perspektywa poznawcza. Społeczne teorie uczenia się. Koncepcje: Rottera, Kelly'ego, Mischela, Epsteina i Bandury.
8. Poznawcze teorie Ja. Motywy autoweryfikacji i autowaloryzacji. Schematy Ja. Koncepcja ukierunkowań Ja. Rodzaje Ja.
9. Osobowość w koncepcji psychodynamicznej. Psychoanaliza klasyczna – Freud. Strukturalne ujęcie osobowości Junga. Interpersonalny nurt w psychoanalizie – Adler i Horney.
10. Osobowość a praktyka psychologiczna. Przykład analizy transakcyjnej.
11. Czy możliwa jest jedna koncepcja osobowości? Próby integracji.
|