SPS_M04_Psychologiczne mechanizmy kryminogenezy nieletnich (zagadnienia szczegółowe) 06-PS-NM-232
Laboratorium (L)
semestr letni 2016/2017
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Nowak, A., Wysocka, E., (2001). Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie. Katowice: Wyd. UŚ. Pytka, L. (2000). Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: APS Rode, M. (2013). Style Myślenia Przestępczego. Podstawy teoretyczne i diagnostyczne. Warszawa: Difin Stanik, J.M., Urban, B. (2007). Resocjalizacja. Warszawa: PWN Fołtarz L., Nowakowski J.: Wpływ ubóstwa materialnego rodziny na zjawisko niedostosowania społecznego. „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji w Poznaniu, nr 2, 2006, str. 202-212 Górecki P., Stachowiak S. (2005) Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich. Komentarz. Kraków: Wyd. Zakamycze. Guerin S., Hennessy E. (2004) Przemoc i prześladowanie w szkole: skuteczne przeciwdziałanie agresji wśród młodzieży Gdańska, Wyd. GWP. Heyne D., Rollings S., Niechęć do szkoły. Jak pomóc dziecku, które opuszcza lekcje i wagaruje. Wyd. GWP, Sopot, 2004 Brzezińska A., Bardziejewska M., Ziółkowska B., (2003): Zagrożenia rozwoju w okresie dorastania. Poznań: Wyd. Fundacji Humana Harwas – Napierała B., (2002): Wiedza psychologiczna w odniesieniu do rodziny. W: Wiedza z psychologii rozwoju człowieka w praktyce społecznej, red. J. Trempała, B. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza Holin C. R., Browne D., Palmer E.: Przestępczość wśród młodzieży. Wyd. GWP, Gdańsk 2008, str. 17-40 Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego. Kawula S., Machel H., (red.) (1996): Młodzież a współczesne dewiacje i patologie społeczne. Toruń Kowalska K.: Zaburzenia przystosowania społecznego wywołane brakiem sukcesu szkolnego. [w:] Dziecko zagrożone wykluczeniem. Elementy diagnozy, działania profilaktyczne i pomocowe. Biel K., Kusztal J. [red.]. Wyd. WAM, Kraków 2011 Minkiewicz A., (red.) (2003): Patologia społeczna wśród młodzieży. Stan, metody analizy i sposoby przeciwdziałania. Warszawa: Oficyna Meritum Obuchowska I., (2001): Adolescencja. W: Psychologia rozwoju człowieka, red. B. Harwas – Napierała, J. Trempała. Warszawa: PWN Radochoński M.: Osobowość antyspołeczna. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009, str. 61-73; 112-131 Różańska – Kowal Joanna, Rode Danuta: Rodzaje i uwarunkowania przestępczości nieletnich w świetle przemian społeczno – gospodarczych (w): Przestępczość nieletnich. Aspekty psychospołeczne i prawne. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005. str. 36-49 Stanik J.: Psychologia sądowa, rozdział 19: Społeczna etiologia NS, A, D, P jako przedmiot badań i diagnozy psychologii sądowej w sprawach nieletnich Stanik J.: Warunki opiekuńczo – wychowawcze w rodzinie, radzenie sobie z wymaganiami szkolnymi a stopień ryzyka przestępczości nieletnich (w): Przestępczość nieletnich. Aspekty psychospołeczne i prawne. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005. str. 87-96 Stanik J.M., Przybyła H. (1981) Opinia biegłego psychologa w sprawach karnych nieletnich. Urban B., (1999): Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków: Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego Urban B.: Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000, str. 41-47 Stanik, J.M (2013). Psychologia Sądowa. Warszawa: PWN Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków: Wyd. UJ. Urban, B. (2001), Osobowościowe i społeczne predykatory zachowań przestępczych. (w:) Urban, B. (red.) Dewiacje wśród młodzieży. Uwarunkowania i profilaktyka. Kraków, Wyd. UJ. Walters, G. D. (2007). Predicting institutional adjustment with the Psychological Inventory of Criminal Thinking Styles composite scales: Replication and extension. Legal and Criminological Psychology, 12, 69–81 |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu przedmiotu posiada wiedzę w zakresie genezy i przebiegu szczególnych form patologii dotyczących nieletnich. Ma umiejętności w doborze testów i przeprowadzaniu badania psychologiczno - sądowego na okoliczności związane z procesualną charakterystyką nieletnich. Posiada kompetencje pozwalające nawiązać poprawny kontakt diagnostyczny w zależności od konkretnej sytuacji badanego i rzetelnie przeanalizować uzyskane wyniki badań psychologicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Analiza przypadku wykonywana na zajęciach. Każda jednostka zajęciowa przebiega według harmonogramu: omówienie zagadnień z zadanej literatury, praca w podgrupach w oparciu o teczkę nieletniego. Na ostatnich zajęciach studenci w podgrupach zaprezentują opracowaną sylwetkę danego nieletniego. Na ustalonych zajęciach pod koniec semestru przeprowadzony zostanie test wiedzy, sprawdzony po napisaniu testu przez wszystkich studentów. Ocena umiejętności stworzenia adekwatnej i kompletnej ilustracji kryminologicznej zgodnie z informacjami podanymi w dokumentach danego nieletniego (adekwatny i kompletny opis ocena bdb, nieadekwatny i niekompletny ocena ndst Uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi w teście wiedzy ocena dst Obecność na zajęciach (1 dopuszczalna nieobecność nieusprawiedliwiona); każdą kolejną nieobecność należy nadrobić podczas dyżuru – przed kolokwium zaliczeniowym – warunek dopuszczenia do testu |
Zakres tematów: |
Rodzaje i uwarunkowania przestępczości nieletnich w świetle przemian społeczno – gospodarczych. Rola czynników rozwojowych w procesie rozwoju niedostosowania społecznego (wrodzone zadatki anatomiczno – fizjologiczne, środowisko, wychowanie, aktywność własna podmiotu) Wpływ warunków materialno – bytowych na niedostosowanie społeczne Uwarunkowania rozwojowe oraz biologiczne determinanty zachowań aspołecznych: okres prenatalny (teratogenny), okres okołoporodowy (czynniki perinatalne), okres noworodkowy i niemowlęcy, ocena aktualnego stanu zdrowia nieletniego (leki, hospitalizacje), stwierdzone zaburzenia (zachowania, emocji, rozwoju osobowości, choroba psychiczna). Uwarunkowania rodzinne niedostosowania społecznego: specyfika wydarzeń w życiu rodziny mających istotny wpływ na sytuację nieletniego, opracowanie zagadnień: więzi, RAD: diagnoza i możliwości terapii, przemoc w rodzinie, rezyliencja systemu rodzinnego Wpływy środowiska rodzinnego na niedostosowanie społeczne młodzieży. Podjęcie tematów: osobowość rodziców, wydolność wychowawcza, postawy rodzicielskie, wzorce i normy, relacje z rodzeństwem, cykliczność dysfunkcjonalnych wzorców, Efekty edukacyjno – wychowawcze w szkole oraz przebieg i specyfika edukacji szkolnej a ryzyko wystąpienia przejawów demoralizacji i zachowań przestępczych nieletnich. Niedostosowanie społeczne młodzieży jako styl funkcjonowania. Aktywność własna: styl życia, funkcjonowanie w subkulturach młodzieżowych, środowiskach osób zdemoralizowanych, grupach chuligańskich i przestępczych w kontekście kryminogenezy nieletnich. Uwarunkowania osobowościowe, temperamentalne, sytuacyjne w zachowaniach aspołecznych u młodzieży, Odbiór społeczny – uprzedzenia, stereotypy, wykluczenie z grupy, niepowodzenia, ekopama. Realizacja zadań rozwojowych w okresie adolescencji a ryzyko wystąpienia przejawów demoralizacji i zachowań przestępczych nieletnich na przykładzie ujęcia R.J. Havighursta. Zasady konstruowania kompleksowej diagnozy nieletniego |
Metody dydaktyczne: |
Praca w grupach, analizy przypadku, gry symulacyjne. Wdrażanie aktywizujących metod nauczania: metoda trójkąta, burza mózgów, analiza teczek osobopoznawczych nieletnich, dyskusje w podgrupach |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.