Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SPS_M04_Psychologiczne mechanizmy kryminogenezy nieletnich (zagadnienia szczegółowe) 06-PS-NM-232
Laboratorium (L) semestr letni 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Nowak, A., Wysocka, E., (2001). Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie. Katowice: Wyd. UŚ.

Pytka, L. (2000). Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: APS

Rode, M. (2013). Style Myślenia Przestępczego. Podstawy teoretyczne i diagnostyczne. Warszawa: Difin

Stanik, J.M., Urban, B. (2007). Resocjalizacja. Warszawa: PWN

Fołtarz L., Nowakowski J.: Wpływ ubóstwa materialnego rodziny na zjawisko niedostosowania społecznego. „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji w Poznaniu, nr 2, 2006, str. 202-212

Górecki P., Stachowiak S. (2005) Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich. Komentarz. Kraków: Wyd. Zakamycze.

Guerin S., Hennessy E. (2004) Przemoc i prześladowanie w szkole: skuteczne przeciwdziałanie agresji wśród młodzieży Gdańska, Wyd. GWP.

Heyne D., Rollings S., Niechęć do szkoły. Jak pomóc dziecku, które opuszcza lekcje i wagaruje. Wyd. GWP, Sopot, 2004

Brzezińska A., Bardziejewska M., Ziółkowska B., (2003): Zagrożenia rozwoju w okresie dorastania. Poznań: Wyd. Fundacji Humana

Harwas – Napierała B., (2002): Wiedza psychologiczna w odniesieniu do rodziny. W: Wiedza z psychologii rozwoju człowieka w praktyce społecznej, red. J. Trempała, B. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza

Holin C. R., Browne D., Palmer E.: Przestępczość wśród młodzieży. Wyd. GWP, Gdańsk 2008, str. 17-40

Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.

Kawula S., Machel H., (red.) (1996): Młodzież a współczesne dewiacje i patologie społeczne. Toruń

Kowalska K.: Zaburzenia przystosowania społecznego wywołane brakiem sukcesu szkolnego. [w:] Dziecko zagrożone wykluczeniem. Elementy diagnozy, działania profilaktyczne i pomocowe. Biel K., Kusztal J. [red.]. Wyd. WAM, Kraków 2011

Minkiewicz A., (red.) (2003): Patologia społeczna wśród młodzieży. Stan, metody analizy i sposoby przeciwdziałania. Warszawa: Oficyna Meritum

Obuchowska I., (2001): Adolescencja. W: Psychologia rozwoju człowieka, red. B. Harwas – Napierała, J. Trempała. Warszawa: PWN

Radochoński M.: Osobowość antyspołeczna. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009, str. 61-73; 112-131

Różańska – Kowal Joanna, Rode Danuta: Rodzaje i uwarunkowania przestępczości nieletnich w świetle przemian społeczno – gospodarczych (w): Przestępczość nieletnich. Aspekty psychospołeczne i prawne. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005. str. 36-49

Stanik J.: Psychologia sądowa, rozdział 19: Społeczna etiologia NS, A, D, P jako przedmiot badań i diagnozy psychologii sądowej w sprawach nieletnich

Stanik J.: Warunki opiekuńczo – wychowawcze w rodzinie, radzenie sobie z wymaganiami szkolnymi a stopień ryzyka przestępczości nieletnich (w): Przestępczość nieletnich. Aspekty psychospołeczne i prawne. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005. str. 87-96

Stanik J.M., Przybyła H. (1981) Opinia biegłego psychologa w sprawach karnych nieletnich.

Urban B., (1999): Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków: Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego

Urban B.: Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000, str. 41-47

Stanik, J.M (2013). Psychologia Sądowa. Warszawa: PWN

Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków: Wyd. UJ.

Urban, B. (2001), Osobowościowe i społeczne predykatory zachowań przestępczych. (w:) Urban, B. (red.) Dewiacje wśród młodzieży. Uwarunkowania i profilaktyka. Kraków, Wyd. UJ.

Walters, G. D. (2007). Predicting institutional adjustment with the Psychological Inventory of Criminal Thinking Styles composite scales: Replication and extension. Legal and Criminological Psychology, 12, 69–81

Efekty uczenia się:

Student po ukończeniu przedmiotu posiada wiedzę w zakresie genezy i przebiegu szczególnych form patologii dotyczących nieletnich. Ma umiejętności w doborze testów i przeprowadzaniu badania psychologiczno - sądowego na okoliczności związane z procesualną charakterystyką nieletnich. Posiada kompetencje pozwalające nawiązać poprawny kontakt diagnostyczny w zależności od konkretnej sytuacji badanego i rzetelnie przeanalizować uzyskane wyniki badań psychologicznych.

Metody i kryteria oceniania:

Analiza przypadku wykonywana na zajęciach. Każda jednostka zajęciowa przebiega według harmonogramu: omówienie zagadnień z zadanej literatury, praca w podgrupach w oparciu o teczkę nieletniego. Na ostatnich zajęciach studenci w podgrupach zaprezentują opracowaną sylwetkę danego nieletniego.

Na ustalonych zajęciach pod koniec semestru przeprowadzony zostanie test wiedzy, sprawdzony po napisaniu testu przez wszystkich studentów.

Ocena umiejętności stworzenia adekwatnej i kompletnej ilustracji kryminologicznej zgodnie z informacjami podanymi w dokumentach danego nieletniego (adekwatny i kompletny opis ocena bdb, nieadekwatny i niekompletny ocena ndst

Uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi w teście wiedzy ocena dst

Obecność na zajęciach (1 dopuszczalna nieobecność nieusprawiedliwiona); każdą kolejną nieobecność należy nadrobić podczas dyżuru – przed kolokwium zaliczeniowym – warunek dopuszczenia do testu

Zakres tematów:

Rodzaje i uwarunkowania przestępczości nieletnich w świetle przemian społeczno – gospodarczych. Rola czynników rozwojowych w procesie rozwoju niedostosowania społecznego (wrodzone zadatki anatomiczno – fizjologiczne, środowisko, wychowanie, aktywność własna podmiotu)

Wpływ warunków materialno – bytowych na niedostosowanie społeczne

Uwarunkowania rozwojowe oraz biologiczne determinanty zachowań aspołecznych: okres prenatalny (teratogenny), okres okołoporodowy (czynniki perinatalne), okres noworodkowy i niemowlęcy, ocena aktualnego stanu zdrowia nieletniego (leki, hospitalizacje), stwierdzone zaburzenia (zachowania, emocji, rozwoju osobowości, choroba psychiczna).

Uwarunkowania rodzinne niedostosowania społecznego: specyfika wydarzeń w życiu rodziny mających istotny wpływ na sytuację nieletniego, opracowanie zagadnień: więzi, RAD: diagnoza i możliwości terapii, przemoc w rodzinie, rezyliencja systemu rodzinnego

Wpływy środowiska rodzinnego na niedostosowanie społeczne młodzieży. Podjęcie tematów: osobowość rodziców, wydolność wychowawcza, postawy rodzicielskie, wzorce i normy, relacje z rodzeństwem, cykliczność dysfunkcjonalnych wzorców,

Efekty edukacyjno – wychowawcze w szkole oraz przebieg i specyfika edukacji szkolnej a ryzyko wystąpienia przejawów demoralizacji i zachowań przestępczych nieletnich.

Niedostosowanie społeczne młodzieży jako styl funkcjonowania. Aktywność własna: styl życia, funkcjonowanie w subkulturach młodzieżowych, środowiskach osób zdemoralizowanych, grupach chuligańskich i przestępczych w kontekście kryminogenezy nieletnich.

Uwarunkowania osobowościowe, temperamentalne, sytuacyjne w zachowaniach aspołecznych u młodzieży,

Odbiór społeczny – uprzedzenia, stereotypy, wykluczenie z grupy, niepowodzenia, ekopama.

Realizacja zadań rozwojowych w okresie adolescencji a ryzyko wystąpienia przejawów demoralizacji i zachowań przestępczych nieletnich na przykładzie ujęcia R.J. Havighursta.

Zasady konstruowania kompleksowej diagnozy nieletniego

Metody dydaktyczne:

Praca w grupach, analizy przypadku, gry symulacyjne. Wdrażanie aktywizujących metod nauczania: metoda trójkąta, burza mózgów, analiza teczek osobopoznawczych nieletnich, dyskusje w podgrupach

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)