Propedeutyka psychologii sądowej 06-PS-SM-031
Wykład (W)
semestr letni 2016/2017
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Egzamin | ||
Literatura: |
Ackerman M.J., Podstawy psychologii sądowej. Wyd. GWP, Sopot 2005 Ciosek M. (2003): Psychologia sądowa i penitencjarna. Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa 2001 Eichstaedt K., Gałecki P., Depko A.: Metodyka pracy biegłego psychiatry, psychologa oraz seksuologa w sprawach karnych, nieletnich oraz wykroczeń. Wyd. Lexis Nexis, Warszawa 2014 Gierowski J.K. Szymusik A. (1996) Postępowanie cywilne i karne wobec osób zaburzonych psychicznie. Wyd. UJ.Kraków Gierowski J.K., Jaśkiewicz – Obydzińska T., Najda M.: Psychologia w postępowaniu karnym. Wyd. LexisNexis, Warszawa 2010 Gierowski K., Jaśkiewicz – Obydzińska T Njada M. (2008) Psychologia w postępowaniu karnym. Lexis Nexis. Warszawa Gruza E. (2009): Psychologia sądowa dla prawników. Wyd. Wolters Kluwer Polska – OFICYNA Habzda - Siwek E., Kabzińska J., Psychologia i prawo. Między teorią a praktyką, GWP Sopot, 2014 Lipczyński A.: Psychologia sądowa. Wyd. Diffin, Warszawa 2007 Marten Z. (1990) Wstęp do Psychologii sądowej Wyd. UŚl. Katowice Memon A. Vrij A. Bull R(2003) Prawo i psychologia. Gdańsk GWP Stanik J. M.: Psychologia sądowa. Wyd. PWN, Warszawa 2013 Stanik J.M. ( red); (1985) Problemy psychologiczno-psychiatryczne w procesie karnym. Katowice Stanik J.M. (1997) Wybrane obszary praktyki biegłego sądowego psychologa Stanik J.M. Roszkowska A (2009) Psychologia zeznań świadków w ćwiczeniach, Wyd. UŚl Stanik J.M., Majchrzyk Z. (red.):Psychologiczne i psychiatryczne opiniodawstwo sądowe w ramach nowych uregulowań prawnych. Wyd. Anima, Katowice 2001 Toeplitz-Wiśniewska M.: Etyczne problemy sądowej ekspertyzy psychologicznej. W: J. Brzeziński, M. Toeplitz- Wiśniewska Wójcikiewicz J. (red.): Ekspertyza sądowa. Zagadnienia wybrane. Wyd. Wolters Kluwe, Warszawa 2007 |
||
Efekty uczenia się: |
OS_WO1)Absolwent zna historię subdyscypliny. Wie o pionierskich badaniach (P.Laplace’a, C. Eckartshausena, R. Krafta-Ebbinga, C. Lambroso, H.Grosa,W. Sterna i In.) (OS_W02) Zna dokonania współczesnych psychologów sądowych w kraju i na świecie (S. Baleya, S. Błacharta, R. Wiśniackiej, P. Horoszowskiego, B. Hołysta, J. Stanika, K. Gierowskiego, U.Undeutsha, G.Gudjonssona, M.Stellera, E.Loftus i In) (OS_W03) Posiada wiedzę na temat zachowań przestępczych i paraprzestępczych (OS_W04) Posiada wiedzę na temat podstawowych psychologicznych mechanizmów kryminogenezy (OS_W05) Posiada podstawową wiedzę na temat wiktymologii (OS_W06) Zna i rozumie prawidłowości rządzące zachowaniem człowieka pozbawionego wolności (OS_W07) Absolwent zna i rozumie takie terminy jak: nieletni, asocjalność, demoralizacja, niedostosowanie społeczne, świadek, zeznanie, wyjaśnienie, przesłuchanie, dobro dziecka, ekspertyza psychologiczna, wiadomość specjalne, bieg i In) (OS_W08) Zna podstawowe metody, narzędzia i techniki stosowane w procesie diagnostyki sądowej (OS_W09) Zna zasady opracowywania ekspertyzy psychologicznej wykonywanej na użytek wymiaru sprawiedliwości |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zbiorczy test wiedzy zawierający wielostopniowy modułowy system walidacji efektów kształcenia. Składają się na niego pytania zamknięte wielokrotnego wyboru. Elementy zakładające uzupełnianie wolnych pól a także zestaw pytań otwartych sprawdzający znajomość definicji. 17-15 bdb 14 1/2 plus dobry 14-13 dobry 12 1/2 plus dostateczny 12-10 dostateczny 5 (bdb) – znakomita wiedza w zakresie zrealizowanych treści programowych. 4,5 (db +) – bardzo dobra wiedza w zakresie zrealizowanych treści programowych. 4,0 (db) – dobra wiedza w zakresie zrealizowanych treści programowych. 3,5 (dst +) – zadowalająca wiedza w zakresie zrealizowanych treści programowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami. 3,0 (dst) – zadowalająca wiedza w zakresie zrealizowanych treści programowych, ale z licznymi błędami. 2,0 (ndst) – niezadowalająca wiedza w zakresie zrealizowanych treści programowych |
||
Zakres tematów: |
Związki psychologii z prawem. Rys historyczny psychologii sądowej, pionierskie badania w subdyscyplinie w kraju i na świecie. Przedmiot i zadania psychologii sądowej i psychologii i prawa. Obszary współpracy psychologii i prawa: działąnia w zakresie pracy wykrywczej, prowadzenie czynności procesowych, opiniodawstwo, mediacje. Zadania w działalności praktycznej psychologa sądowego, obszary opiniodawstwa psychologiczno-sądowego Specyfika diagnozy biegłego sądowego psychologa (pojęcia: diagnoza w opiniodawstwie sądowym, ekspertyza, opinia sądowa. Metodologiczny model psychologicznego opiniodawstwa sądowego. Specyfika ekspertyzy w sprawach rodzinnych i nieletnich: podstawowe mechanizmy kryminogenezy, pojęcie „nieletniego” i adolescenta „zagrożonego demoralizacją”, konteksty formułowania opinii w sprawach o przysposobienie. |
||
Metody dydaktyczne: |
wykład, prezentacja mulimedialna, opis przypadków, dyskusja |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Anna Piekacz | 139/150 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.