Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SPS_M10_Psychologiczne problemy profilaktyki społecznej 06-PS-NM-282
Laboratorium (L) semestr zimowy 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Dambach K. E.: Mobbing w szkole. Jak zapobiegać przemocy grupowej. Wyd. GWP, Gdańsk 2008

Dudek M.: Wsparcie rodziny dysfunkcjonalnej. Wyd. Polianna, Krasnystaw 2010

Griffiths M.: Gry i hazard. Uzależnienia dzieci w okresie dorastania. Wyd. GWP, Gdańsk 2004

Guerin S., Hennessy E.: Przemoc i prześladowanie w szkole. Skuteczne przeciwdziałania agresji wśród młodzieży. Wyd. GWP, Gdańsk 2004

Hollin C. R., Browne D., Palmer E. J.: Przestępczość wśród młodzieży. Rozpoznanie zjawiska, diagnozowanie, profilaktyka. GWP, Gdańsk 2008.

Hołyst B.: Zagrożenia ładu społecznego. Wyd. PWN Warszawa, 2014

Jędrzejko M., Janusz M., Walancik M.: Zachowania ryzykowne i uzależnienia. Wyd. Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2013

Kędzior J., Ładyżyński A.: Współczesne wyzwania pracy socjalnej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009

Kowalewska – Borys E. (red.): Problematyka przemocy w rodzinie. Podstawowe środki prawne ochrony osób pokrzywdzonych. Wyd. Difin, Warszawa 2012

Kurzeja A.: Dzieci ulicy. Profilaktyka zagrożeń. Wyd. Impuls, Kraków 2012

Luca N.: Sekty. Wyd. PAX Warszawa 2005

Maxwell R.: Dzieci, alkohol, narkotyki. Wszystko co trzeba wiedzieć aby zapobiec uzależnieniu lub pomóc, gdy do niego już doszło. Wyd. GWP, Gdańsk 2005

Melibruda J.: Przeciwdziałanie przemocy domowej. Wyd. Instytut Psychologii Zdrowia PTP, 2009

Pierzchała K., Cekiera C., Człowiek a patologie społeczne. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009

Piotrowski, P., Zajączkowski, K.: Profilaktyka w gimnazjum. Projektowanie, realizacja i ewaluacja programów. Kraków: Impuls. 2001

Podgajna – Kuśmierek M.: Pedofilia. Wyd UJ, Kraków 2003

Pospiszyl K.: Przestępstwa seksualne. Wyd. PWN, Warszawa 2009

Rumpf J.: Krzyczeć, bić, niszczyć. Agresja dzieci w wieku do 13 lat. Wyd. GWP, Gdańsk 2008

Szpringer M.: Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Wyd. Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2004

Świątkiewicz G. (red.): Profilaktyka w środowisku lokalnym. Wyd.: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii oraz Grupy Pompidou w ramach programu Drug Demand Staff, Warszawa 2002

Urban B., Konopczyński M.: Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

Wach T. J.: Profilaktyka i resocjalizacja nieletnich zagrożonych uzależnieniem od środków psychoaktywnych. Wyd. Difin, Warszawa 2014

Zwoliński A.: Krzywdzone dzieci. Zagrożenia współczesnego dzieciństwa. Wyd. WAM, Kraków 2012 Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (wraz z późn. zm.)

Zakres tematów:

Założenia profilaktyki społecznej. Cele, zadania, formy i funkcje działań profilaktycznych, poziomy profilaktyki, profilaktyka w społeczności lokalnej.

Działalność profilaktyczna w systemie pomocy społecznej, założenia pracy socjalnej i asystentury rodzinnej. Charakterystyka problemów społecznych w Polsce. Promocja zdrowia a profilaktyka społeczna.

Specyfika roli zawodowej psychologa w systemie pomocy społecznej (zadania w placówce opiekuńczo – wychowawczej, rola psychologa w kwalifikowaniu do przysposobienia dzieci i Kandydatów)

Podstawy działań profilaktycznych. Typy i modele programów profilaktycznych. Interdyscyplinarny charakter działań profilaktyki społecznej.

Specyfika konstruowanie programów profilaktycznych w oparciu o interdyscyplinarną współpracę różnych środowisk. Problem doboru form przekazu dla danego odbiorcy. Dobór strategii i metod. Czynniki chroniące i czynniki ryzyka.

Działalność profilaktyczna/prewencyjna w obszarach tematycznych:

- współczesne uzależnienia (leki, dopalacze, narkotyki, papierosy, bigoreksja, ortoreksja)

- patologie seksualne (prostytucja, pornografia dziecięca, kazirodztwo), gwałt, wczesna aktywność seksualna, zachorowalność na choroby weneryczne

- ucieczki z domów rodzinnych, zakładów wychowawczych, zakładów poprawczych, dzieci ulicy (uciekinierzy, galerianki, włóczędzy, blokersi, poszukiwacze przygód)

- zaburzenia rozwojowe (głownie te, które wynikają z zaniedbań dorosłych wobec nienarodzonego dziecka oraz niewłaściwego organizowania opieki i wychowania)

- przemoc w rodzinie, dzieciobójstwo, aborcja, dzieci niechciane

- agresja w szkole, przemoc w placówkach opiekuńczych

- rozwiązywanie rodzinnych form pieczy zastępczej

- samobójstwa, sekty

- wykluczenie społeczne (interseksualizm, transgenderyzm, niepełnosprawność, uprzedzenia), bieda (pauperyzacja: ubożenie społeczeństwa), bezrobocie

- handel ludźmi: komercyjna adopcja, handel ludźmi

- mobbing, nieetyczne zachowania w miejscu pracy

Metody dydaktyczne:

Aktywizujące metody nauczania: dyskusja okrągłego stołu, debata, drzewo problemowe, prezentacja multimedialna, metoda trójkąta, metaplan

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Piekacz 18/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Piekacz 0/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)