Literatura: |
Wprowadzenie do filozofii:
M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. J. Zdybicka i in., Wprowadzenie do filozofii, RW KUL, Lublin 1998.
A. Podsiad, Słownik terminów i pojęć filozoficznych, IW Pax, Warszawa 2001.
Słownik-przewodnik filozoficzny. Osoby – problemy – terminy, A. Maryniarczyk (red.), Lublin 2012.
Historia filozofii starożytnej i śreniowiecznej:
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. I, PWN, Warszawa 1988.
F. Copleston, Historia filozofii, t. I-III. IW Pax, Warszawa 1991-
K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 1983.
E. Gilson, Chrystianizm a filozofia, Warszawa 1958.
E. Gilson, Duch filozofii średniowiecznej, PAX, Warszawa 1958.
E. Gilson, Tomizm. Wprowadzenie do filozofii św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 1998.
R. Heinzmann, Filozofia średniowiecza, Wyd. Antyk, Kęty 1999.
G. Reale, Historia filozofii starożytnej, RW KUL, Lublin 1999. vol. 1-5.
G. Reale, Myśl starożytna, Wydawnictwo KUL, Lublin 2003.
S. Swierzawski, Dzieje europejskiej myśli klasycznej, PWN, Warszawa-Wrocław 2000.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny.
Studenci przystępują do egzaminu po dwie osoby w terminie ustalonym w sesji egzaminacyjnej. Każdy otrzymuje trzy pytania przygotowane przez egzaminatora. Do dyspozycji studenta są dwa terminy + egzamin komisyjny.
Studenci otrzymują po 3 pytania.
Ci, którzy uzyskali z kolokwiów od 65 do 85% pozytywnych odpowiedzi mogą zrezygnować z odpowiedzi na 1 pytanie. Ci, których łączny wynik z kolokwiów i testu jest na poziomie 85% i wyższym mogą zrezygnować z odpowiedzi na 2 pytania.
Kryteria oceny:
Ocena 2 (ndst): student nie ma uporządkowanej wiedzy na temat: specyfiki metodologicznej i merytorycznej filozofii oraz filozofii starożytnej
i średniowiecznej (nie zna przedstawicieli tego okresu i ich poglądów).
Ocena 3 (dst): student potrafi ogólnie przedstawić specyfikę metodologiczną
i merytoryczną filozofii, jak również scharakteryzować omawiane okresy filozoficzne oraz zna poglądy niektórych ich przedstawicieli.
Ocena 4 (db): student poprawnie rozumie specyfikę metodologiczną
i merytoryczną filozofii, jak również omawiane okresy filozoficzne; zna ich przedstawicieli i potrafi omówić ich poglądy.
Ocena 5 (bdb): student posiada wiedzę potrzebną do uzyskania oceny dobrej oraz potrafi formułować ogólniejsze wnioski dotyczące związków filozofii z problemami dotyczącymi innych dziedzin ludzkiego życia.
Aktywność na zajęciach oraz bardzo dobra praca pisemna mogą podwyższyć ocenę z egzaminu o pół stopnia.
Praca pisemna
Student ma wykazać się rozumieniem podstawowych terminów filozoficznych oraz umiejętnością poprawnego korzystania z opracowań, monografii i tekstów źródłowych. Spełnienie tych wymogów oznacza zaliczenie, zaś nie spełnienie – brak zaliczenia tej formy weryfikacji.
Bardzo dpbrze napisana praca daje możliwość podniesienia oceny z egzaminu końcowego o pół stopnia.
Student może korzystać z indywidualnych konsultacji. Termin złożenia pracy regulowany indywidualnie.
|
Zakres tematów: |
Wykład w części wstępnej jest poświęcony jest następującym zagadnieniom: etymologia słowa filozofia; o możliwości uczenia filozofii; definicja filozofii; główne dziedziny filozofii; filozofia a inne dziedziny nauki; filozofia a teologia; klasyfikacja nauk i klasyfikacja filozofii; użyteczność filozofii; problem początku (doświadczenie, zdziwienia, wątpienie, bezzałożeniowość).
W dalszej części treścią wykładu są następujące zagadnienia: początki filozofii starożytnej; jej źródła; podział na epoki; omówienie okresu naturalistycznego filozofii starożytnej; omówienie poglądów sofistów i Sokratesa, Platona, Arystotelesa, szkół okresu helleńskiego, Plotyna i neoplatończyków. Charakterystyka okresu synkretycznego (zetknięcie świata starożytnego z Biblią), patrystyki. Filozofia Augustyna z Hippony. Podział i ogólna charakterystyka filozofii średniowiecznej. Omówienie poglądów filozoficznych: Jana Szkota Eriugeny, Anzelma z Canterbury, Bernarda z Clairvaux, Św. Bonawentury, Alberta Wielkiego, Tomasza z Akwinu, Dunsa Szkota, Wilhelma Ockhama. Omówienie problemu uniwersaliów oraz mistycyzmu późnego średniowiecza.
|
Metody dydaktyczne: |
Wykład kursoruczny. Praca własna studenta polega na przyswajaniu sobie oraz poszerzaniu omawianych zagadnień poprzez lekturę wskazanych podręczników:
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. I, PWN, Warszawa 1988.
F. Copleston, Historia filozofii, t. I-III. IW Pax, Warszawa 1991-
Student jest zobowiązany do napisania pracy pisemnej na zadany przez prowadzącego zajęcia temat.
|