Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia - starożytność i średniowiecze 11-KRK-TZ-002
Wykład (W) semestr zimowy 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Wprowadzenie do filozofii:

M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. J. Zdybicka i in., Wprowadzenie do filozofii, RW KUL, Lublin 1998.

A. Podsiad, Słownik terminów i pojęć filozoficznych, IW Pax, Warszawa 2001.

Słownik-przewodnik filozoficzny. Osoby – problemy – terminy, A. Maryniarczyk (red.), Lublin 2012.

Historia filozofii starożytnej i śreniowiecznej:

W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. I, PWN, Warszawa 1988.

F. Copleston, Historia filozofii, t. I-III. IW Pax, Warszawa 1991-

K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 1983.

E. Gilson, Chrystianizm a filozofia, Warszawa 1958.

E. Gilson, Duch filozofii średniowiecznej, PAX, Warszawa 1958.

E. Gilson, Tomizm. Wprowadzenie do filozofii św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 1998.

R. Heinzmann, Filozofia średniowiecza, Wyd. Antyk, Kęty 1999.

G. Reale, Historia filozofii starożytnej, RW KUL, Lublin 1999. vol. 1-5.

G. Reale, Myśl starożytna, Wydawnictwo KUL, Lublin 2003.

S. Swierzawski, Dzieje europejskiej myśli klasycznej, PWN, Warszawa-Wrocław 2000.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny.

Studenci przystępują do egzaminu po dwie osoby w terminie ustalonym w sesji egzaminacyjnej. Każdy otrzymuje trzy pytania przygotowane przez egzaminatora. Do dyspozycji studenta są dwa terminy + egzamin komisyjny.

Studenci otrzymują po 3 pytania.

Ci, którzy uzyskali z kolokwiów od 65 do 85% pozytywnych odpowiedzi mogą zrezygnować z odpowiedzi na 1 pytanie. Ci, których łączny wynik z kolokwiów i testu jest na poziomie 85% i wyższym mogą zrezygnować z odpowiedzi na 2 pytania.

Kryteria oceny:

Ocena 2 (ndst): student nie ma uporządkowanej wiedzy na temat: specyfiki metodologicznej i merytorycznej filozofii oraz filozofii starożytnej

i średniowiecznej (nie zna przedstawicieli tego okresu i ich poglądów).

Ocena 3 (dst): student potrafi ogólnie przedstawić specyfikę metodologiczną

i merytoryczną filozofii, jak również scharakteryzować omawiane okresy filozoficzne oraz zna poglądy niektórych ich przedstawicieli.

Ocena 4 (db): student poprawnie rozumie specyfikę metodologiczną

i merytoryczną filozofii, jak również omawiane okresy filozoficzne; zna ich przedstawicieli i potrafi omówić ich poglądy.

Ocena 5 (bdb): student posiada wiedzę potrzebną do uzyskania oceny dobrej oraz potrafi formułować ogólniejsze wnioski dotyczące związków filozofii z problemami dotyczącymi innych dziedzin ludzkiego życia.

Aktywność na zajęciach oraz bardzo dobra praca pisemna mogą podwyższyć ocenę z egzaminu o pół stopnia.

Praca pisemna

Student ma wykazać się rozumieniem podstawowych terminów filozoficznych oraz umiejętnością poprawnego korzystania z opracowań, monografii i tekstów źródłowych. Spełnienie tych wymogów oznacza zaliczenie, zaś nie spełnienie – brak zaliczenia tej formy weryfikacji.

Bardzo dpbrze napisana praca daje możliwość podniesienia oceny z egzaminu końcowego o pół stopnia.

Student może korzystać z indywidualnych konsultacji. Termin złożenia pracy regulowany indywidualnie.

Zakres tematów:

Wykład w części wstępnej jest poświęcony jest następującym zagadnieniom: etymologia słowa filozofia; o możliwości uczenia filozofii; definicja filozofii; główne dziedziny filozofii; filozofia a inne dziedziny nauki; filozofia a teologia; klasyfikacja nauk i klasyfikacja filozofii; użyteczność filozofii; problem początku (doświadczenie, zdziwienia, wątpienie, bezzałożeniowość).

W dalszej części treścią wykładu są następujące zagadnienia: początki filozofii starożytnej; jej źródła; podział na epoki; omówienie okresu naturalistycznego filozofii starożytnej; omówienie poglądów sofistów i Sokratesa, Platona, Arystotelesa, szkół okresu helleńskiego, Plotyna i neoplatończyków. Charakterystyka okresu synkretycznego (zetknięcie świata starożytnego z Biblią), patrystyki. Filozofia Augustyna z Hippony. Podział i ogólna charakterystyka filozofii średniowiecznej. Omówienie poglądów filozoficznych: Jana Szkota Eriugeny, Anzelma z Canterbury, Bernarda z Clairvaux, Św. Bonawentury, Alberta Wielkiego, Tomasza z Akwinu, Dunsa Szkota, Wilhelma Ockhama. Omówienie problemu uniwersaliów oraz mistycyzmu późnego średniowiecza.

Metody dydaktyczne:

Wykład kursoruczny. Praca własna studenta polega na przyswajaniu sobie oraz poszerzaniu omawianych zagadnień poprzez lekturę wskazanych podręczników:

W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. I, PWN, Warszawa 1988.

F. Copleston, Historia filozofii, t. I-III. IW Pax, Warszawa 1991-

Student jest zobowiązany do napisania pracy pisemnej na zadany przez prowadzącego zajęcia temat.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Witold Kania 10/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)