Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka i bioetyka 11-KRK-TZ-009
Wykład (W) semestr zimowy 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Jan Paweł II, Encyklika Evangelium Vitae, Vatican 1995;

Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja Dignitas personae, Vatican 2008.

R. Lucas Lucas, Bioetyka dla każdego, Częstochowa 2005.

A. Muszala, A. Rudziewicz, Bioetyka w szkole. Dla nauczycieli, wychowawców i katechetów, Kraków 2007.

Systemy Bioetyki, T. Biesaga (red.), Kraków 2003.

T. Ślipko, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny:

Na ocenę 2 (ndst): student nie ma uporządkowanej wiedzy na temat etyki i bioetyki, nie zna podstawowych pojęć oraz definicji.

Na ocenę 3 (dst): student zna podstawowe definicje i pojęcia etyki oraz bioetyki, potrafi również ogólne scharakteryzować wybrane zagadnienia.

Na ocenę 4 (db): student zna podstawowe definicje i pojęcia etyki oraz bioetyki, potrafi również szczegółowo scharakteryzować wybrane zagadnienia.

Na ocenę 5 (bdb): student posiada wiedzę potrzebną do uzyskania oceny dobrej. Potrafi również, na podstawie zdobytej wiedzy uzasadniać decyzje etyczne/bioetyczne.

Aktywność na zajęciach i b. dobrze napisana praca pisemna mogą podwyższyć ocenę z egzaminu o pół stopnia.

Studenci przystępują do egzaminu po dwie osoby w terminie ustalonym w sesji egzaminacyjnej. Do dyspozycji studenta są dwa terminy + egzamin komisyjny.

Studenci otrzymują po 3 pytania. Ci, którzy uzyskali z kolokwiów oraz testu od 65 do 85% pozytywnych odpowiedzi mogą zrezygnować z odpowiedzi na 1 pytanie. Ci, których łączny wynik z kolokwiów i testu na poziomie 85% i wyższym mogą zrezygnować z odpowiedzi na 2 pytania.

Praca pisemna:

Antropologiczny kontekst aborcji. Argumentacja „za” i „przeciw”.

(6 stron A4, ok. 20000 znaków ze spacjami; zaopatrzona w bibliografię końcową)

Student w pracy ma wykazać się umiejętnością analizy tekstów źródłowych i uzasadniania wniosków etycznych. Spełnienie tych wymogów oznacza zaliczenie, zaś nie spełnienie – brak zaliczenia tej formy weryfikacji. Bardzo dobrze napisana praca może podwyższyć ocenę z egzaminu końcowego (modułu) o pół stopnia.

Wymagana jest znajomość wypowiedzi normatywnych Kościoła w sprawach bioetycznych.

Student może korzystać z indywidualnych konsultacji.

Zakres tematów:

Wykład porusza najbardziej fundamentalne zagadnienia etyki ogólnej. Omawiane są następujące zagadnienia: definicja etyki; założenia wstępne etyki; przedmiot etyki; historia metody etyki; etyka na tle inny nauki humanistycznych; natura ludzka a różne koncepcje etyki; ogólna charakterystyka aktów ludzkich; nauka o celu ludzkim; zagadnienie normy moralności; zagadnienie szczęścia, wprowadzenie w aksjologię; dobro i zło moralne czynu; nauka o powinności; zagadnienie prawa naturalnego; zagadnienie cnót. Definicja bioetyki; historia bioetyki; modele uzasadnień bioetycznych; międzynarodowe i polskie akty prawne regulujące kwestie bioetyczne; dokumenty Kościoła Katolickiego w sprawach bioetycznych; bioetyka związana z początkiem ludzkiego życia; eugenika; eutanazja; dzieciobójstwo; granice eksperymentu medycznego; intensywna terapia; terapia uporczywa; opieka terminalna; przeszczepy; zagadnienie kryterium śmierci.

Metody dydaktyczne:

Wykład. Odpowiedzi na pytania słuchaczy.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Witold Kania 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)