Literatura: |
Bańkowska E., Mikołajczuk A. (red.), Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa 2003.
Bartmiński J. (red.), Współczesny język polski, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001.
Billingham J., Redagowanie tekstów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Kurkowska H., Skorupka S., Stylistyka polska. Zarys, PWN, Warszawa 1959.
Kuziak M., Rzepczyński S., Kasterski R., Jak pisać po polsku? W szkole, w domu, w pracy, PPU „Park”, Bielsko-Biała 2004.
Miodek J. (red.), Mowa rozświetlona myślą. Świadomość normatywno-stylistyczna współczesnych Polaków, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999.
Pytasz M. (red.), Leksykon szkolny. Gatunki paraliterackie, publicystyczne i użytkowe, Silwa Rerum, Gorzów Wielkopolski 1993.
Wierzbicka A., Wierzbicki P., Praktyczna stylistyka, Wiedza Powszechna, Warszawa 1970.
|
Zakres tematów: |
Od stylu do adekwatnego stylu – ćwiczenia wprowadzające. Rola poszczególnych składników języka w stylistyce (warstwa tekstowa, składniowa, leksykalo-frazeologiczna, brzmieniowa). Użytkowe gatunki wypowiedzi – wyróżniki stylistyczno-kompozycyjne. Sztuka pisania: podań, próśb, ogłoszeń, zawiadomień, zaproszeń, listów, życiorysów i innych. Sztuka wygłaszania: przemówień, mów, toastów, życzeń, oświadczyn, gratulowanie, składanie kondolencji i inne. Ortografia a stylistyka. Interpunkcja a stylistyka (dystrybucja znaków interpunkcyjnych uwarunkowana stylistycznie). Ćwiczenia stylistyczno-składniowe – powiedzieć / napisać to samo, nie tak samo. Graficzne ukształtowanie tekstów różnogatunkowych. Grzeczność językowa a styl wypowiedzi. Idiolektalne zróżnicowanie polszczyzny. Poprawność artykulacyjna, intonacyjna i akcentuacyjna we współczesnej polszczyźnie.
|
Metody dydaktyczne: |
Forma bezpośrednia: wykład, dyskusja, analiza i interpretacja, analiza dokumentów oraz materiałów źródłowych, prezentacje multimedialne, gry i zabawy dydaktyczne, praca z książką.
|