Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Modułdo wyboru: Edukacja teatralna 12-AE-S1-6MDW.4-ET
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Almanach sceny polskiej 1959-2007, t.I- XVLIII, Warszawa 1961-2012 (wybrane sezony). Teatr w Polsce 2017 (http://www.twp2017.e-teatr.pl)

Dorman Jan, Zabawa dzieci w teatr, Warszawa 1981.

Edukacja w polskim teatrze: Wprowadzenie historyczne, Łódź 2015 (treść publikacji dostępna: http://rokoko.org.pl/wp-content/uploads/2016/09/rokoko_edukacja_w_polskim_teatrze_wprowadzenie_historyczne.pdf).

Edukacja w polskim teatrze: Badania ilościowe, Łódź 2015 (treść publikacji dostępna: http://rokoko.org.pl/wp-content/uploads/2016/09/rokoko_edukacja_w_polskim_teatrze_badanie_ilosciowe.pdf)

Hausbrandt A., Elementy wiedzy o teatrze, Warszawa 1990.

Kowalewicz K., Publiczność teatralna, (w:) Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Teatr. Widowisko, red. M. Fik, Warszawa 2000.

Maksymowicz Lucyna, Gliniecki Mirosław, Czy(m) jest teatr edukacyjny? Tytułem wstępu, (treść publikacji dostępna: http://www.teatrstop.pl/publikacje/pub02/wst/wst.html#_ftn2).

Pindór M., Edukacyjna funkcja teatru w społeczeństwie na granicy dwóch państw. Na przykładzie Śląska Cieszyńskiego, (w:) Edukacja kulturalna. Wybrane obszary, red. K.Olbrycht, Katowice 2004, s.150-165.

Żardecki W. , Teatr w refleksji i praktyce edukacyjnej. Ku pedagogice teatru, Lublin 2012.

http://www.instytut-teatralny.pl/projekty/maly-instytut-teatralny

http://www.polska.e-teatr.pl

http://www.wpek.pl/wpek,projekty,1.html?locale=pl_PL

http://www.teatrgrodzki.pl/projekty

http://www.teatrgrodzki.pl/publikacje/edukacja-3

Strony internetowe wybranych teatrów, domów (ośrodków, centrów) kultury

Literatura uzupełniająca :

Kindermann H., Funkcje publiczności w teatrze, "Dialog"1988, nr 11-12, s. 142-152.

Orzechowski E., Koniec Polonii w Ameryce? O kulturze polskiej i polonijnej w Stanach Zjednoczonych: szkice i materiały, Kraków 1996.

Pindór M., Teatr polskiej grupy autochtonicznej na Śląsku Zaolziańskim w Republice Czeskiej. Wielopostaciowość, (w:) Szalony, kto nie chce wyżej, jeżeli może. Księga jubileuszowa Profesora Emila Orzechowskiego, red. Ł. Gaweł, A. Kędziora, Kraków 2014, s. 273-282.

Uczeń-nauczyciel-badacz w przestrzeni teatru, red. B. Gromadzka, J. Kaniewski, W. Wantuch, Poznań 2015 (wskazane rozdziały).

Żardecki W., Pedagogika kultury teatralnej, (w:) Pedagogika kultury: historyczne osiągnięcia, współczesne kontrowersje wokół edukacji kulturalnej, perspektywy rozwoju, red. Gajda J., Lublin 1998, s.89-101.

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna.

Wymagania merytoryczne:

praca pisemna weryfikująca wiedzę na temat teorii i praktyki z zakresu edukacji teatralnej w oparciu o analizę podanej literatury przedmiotu i zagadnień opracowywanych w ramach konwersatorium oraz obserwacji działań z zakresu edukacji teatralnej realizowanej w teatrze i pozateatralnych instytucjach kultury (z wykorzystaniem dziennika obserwacji); tematyka pracy ustalona po indywidualnej konsultacji ze studentem

[wymogi formalne pracy: min. 6 stron standardowego maszynopisu z bibliografią i przypisami dolnymi (bez wliczania ilustracji i tabel)].

Ocenie podlega:

•merytoryczna wartość pracy

•charakter i sposób wykorzystania materiałów źródłowych

•kompozycja i logika wypowiedzi

•poprawność językowa, stylistyczna

Przebieg procesu weryfikacji:

termin oddania pracy: ostatni tydzień zajęć dydaktycznych.

Projekt.

Wymagania merytoryczne;

ocena umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej (pozyskanej w toku lektury przedmiotu i podczas zajęć konwersatoryjnych) oraz obserwacji praktyk edukacyjnych podejmowanych w obszarze teatru do projektowania autorskich działań z zakresu edukacji teatralnej

Ocenie podlega:

•proces pracy nad danym projektem teatralnym (diagnoza, sposób projektowania i przeprowadzenia badań oraz opracowania wyników, umiejętność realizacji)

•innowacyjność i kreatywność w podejściu do zagadnienia

•merytoryczna zawartość samej prezentacji

•sposób przygotowania prezentacji: logika wypowiedzi, adekwatność użytych środków, komunikatywność

•umiejętność pracy i skutecznego komunikowania się w zespole.

Przebieg procesu weryfikacj:

projekt prezentowany zgodnie z harmonogramem przyjętym w danej grupie ćwiczeniowej; forma dokumentacji projektu zgodna z indywidualnymi ustaleniami

Informacje dodatkowe:

praca nad danym projektem realizowana jest w zespołach dwuosobowych

Zakres tematów:

•edukacyjna funkcja teatru

•teatr edukacyjny – wieloaspektowość zjawiska, cele, formy

•edukacja teatralna w Polsce jako zadanie podstawowej działalności instytucji teatralnej: rozwój, charakter, motywacje, cele, metody, programy, możliwości realizacji, sposoby promocji

•projekty edukacyjne realizowane w różnorodnych ośrodkach teatralnych (w tym pozakrajowych )

•edukacja teatralna na pograniczu narodowych kultur

•działalność edukacyjna z zakresu teatru urzeczywistniana w pozateatralnych instytucjach kultury (domy, ośrodki, centra kultury): charakter, formy, funkcje, sposoby promowania

•analiza grup docelowych działalności edukacyjnej, badania publiczności teatralnej

•podstawy projektowania zadań edukacyjnych w teatrze oraz domach (ośrodkach) kultury dla uczestników wywodzących się z różnych środowisk (społecznych, kulturowych) i różnych grup wiekowych

Metody dydaktyczne:

zajęcia konwersatoryjne:

• analiza wybranych tekstów źródłowych, wprowadzających w problematykę danego zagadnienia i praktykę edukacji teatralnej, połączona z dyskusją

• prezentacja przez studentów wybranych przykładów realizacji edukacji teatralnej w instytucjach kultury: teatrach, domach (ośrodkach) kultury

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Mirosława Pindór 14/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)