Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania środowiska społeczno - przyrodniczego dzieci w wieku wczesnoszkolnym 12-PE-ZTP-S2-2MNS
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

Budniak A., Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Kraków 2009.

Dymara B., Michałowski S., Wollman-Mazurkiewicz L., Dziecko w świecie przyrody, Kraków1998.

Sawicki M., Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej, Warszawa 1998.

Zioło I., Edukacja środowiskowa na poziomie nauczania zintegrowanego, Kraków 2002.

Soida D., Kotynia T., Edukacja środowiskowa w terenie. Pomysły i pomoce, Kraków 1995.

Literatura uzupełniająca:

Badura A., Kształtowanie postaw społeczno-moralnych, „Życie Szkoły” 2003, nr 3.

Chymuk M., Rola wycieczki w nauczaniu przedmiotu środowisko społeczno-przyrodnicze, „Życie Szkoły“ 1990, nr 2.

Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (red.) K. Duraj-Nowakowa K., B. Muchacka, Kraków 1998.

Galant J., Sowa J., Proces uspołeczniania dzieci w klasach początkowych, Warszawa 1991.

Domka L., Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju, Warszawa – Poznań 2001.

Mierzwiński A., 1000 słów o ekologii i ochronie środowiska, Warszawa 1991.

Morawiec A., Gry i zabawy w nauczaniu środowiska społeczno-przyrodniczego, „Życie Szkoły 1991, nr 3.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Załącznik nr 2 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 roku, http://www.men.gov.pl/images/do_pobrania/Załącznik_nr_2.pdf

Różańska A., Wymiar bioregionalny edukacji ekologicznej, [w:] T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta (red.), Szkoła na pograniczach, Katowice 2000.

Soida D., Bądź Mistrzem-Przyjacielem, czyli edukacja ekologiczna na wesoło, Kraków 1996.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium (12-PE-ZTP-S2-2MNŚ_w_1)

Kod zajęć: 12-PE-ZTP-S2-2MNŚ_fs_1

Osoba przeprowadzająca weryfikację: Malwina Rolka

Wymagania merytoryczne: Zespołowe zaprojektowanie i prezentacja (z wykorzystaniem środków multimedialnych) w ramach zajęć wybranego zagadnienia na podstawie literatury obowiązkowej i uzupełniającej, a także samodzielnie zebranych materiałów ilustracyjnych. Odpowiedź na pytania dotyczące prezentowanych treści ze strony prowadzącego i studentów uczestniczących w zajęciach. Przygotowanie tekstu z treściami prezentacji, który wraz z pokazem multimedialnym pozostaje do wglądu prowadzącego zajęcia jako element oceny.

Kryteria oceny: Zespołowe zaprojektowanie i prezentacja (z wykorzystaniem środków multimedialnych) w ramach zajęć wybranego zagadnienia na podstawie literatury obowiązkowej i uzupełniającej, a także samodzielnie zebranych materiałów ilustracyjnych. Odpowiedź na pytania dotyczące prezentowanych treści ze strony prowadzącego i studentów uczestniczących w zajęciach. Przygotowanie tekstu z treściami prezentacji, który wraz z pokazem multimedialnym pozostaje do wglądu prowadzącego zajęcia jako element oceny.Prezentacja wybranego zagadnienia w ramach zajęć. Czas prezentacji jednej grupy: 30 minut. Oddanie tekstu referatu wraz z pokazem multimedialnym po zakończeniu prezentacji.

Przebieg procesu weryfikacji: kolokwium zaliczeniowe - ok. 40 minut.

Prezentacja (12-PE-ZTP-S2-2MNŚ_fs_1)

Kod zajęć: 12-PE-ZTP-S2-2MNŚ_fs_1

Osoba przeprowadzająca weryfikację: Malwina Rolka

Wymagania merytoryczne: Zespołowe zaprojektowanie i prezentacja (z wykorzystaniem środków multimedialnych) w ramach zajęć wybranego zagadnienia na podstawie literatury obowiązkowej i uzupełniającej, a także samodzielnie zebranych materiałów ilustracyjnych. Odpowiedź na pytania dotyczące prezentowanych treści ze strony prowadzącego i studentów uczestniczących w zajęciach. Przygotowanie tekstu z treściami prezentacji, który wraz z pokazem multimedialnym pozostaje do wglądu prowadzącego zajęcia jako element oceny.

Kryteria oceny: Ocena dostateczna (3.0) – poprawna prezentacja zagadnienia na podstawie zalecanej literatury obowiązkowej i uzupełniającej bez samodzielnej interpretacji podejmowanych problemów; poprawna wypowiedź ustna.

Ocena dobra (4.0) – poprawna prezentacja zagadnienia na podstawie zalecanej literatury obowiązkowej i uzupełniającej przy próbie samodzielnej interpretacji podejmowanych problemów; poprawna wypowiedź ustna.

Ocena bardzo dobra (5.0) – poprawna prezentacja zagadnienia na podstawie zalecanej literatury obowiązkowej i uzupełniającej wraz z dokonaniem szerokiej interpretacji podejmowanych problemów; płynna wypowiedź ustna, swobodne posługiwanie się terminologią z zakresu prezentowanego zagadnienia.

Przebieg procesu weryfikacji: Prezentacja wybranego zagadnienia w ramach zajęć. Czas prezentacji jednej grupy: 30 minut. Oddanie tekstu referatu wraz z pokazem multimedialnym po zakończeniu prezentacji.

Projekt (12-PE-ZTP-S2-2MNŚ_w_3)

Kod zajęć: 12-PE-ZTP-S2-2MNŚ_fs_1

Osoba przeprowadzająca weryfikację: Malwina Rolka

Wymagania merytoryczne: Projekt wycieczki bioregionalnej dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym obejmuje następujące elementy:

temat, cel ogólny, miejsce i czas fenologiczny wycieczki;

opis treści, metod i środków dydaktycznych;

opis terenu zajęć (przyrody, geografii, historii, społeczności regionu);

zapoznanie się z literaturą dotyczącą problematyki danego regionu i wycieczki;

cele szczegółowe wycieczki;

opis przebiegu zajęć na wycieczce z charakterystyką szczegółowych zadań edukacyjnych;

załącznik zawierający wybrane środki dydaktyczne.

Kryteria oceny: Ocenie podlega

wykorzystanie informacji z różnych źródeł oraz potencjału bioregionalnego środowiska społeczno-przyrodniczego;

adekwatność zastosowanych treści, metod nauczania i środków; dydaktycznych do wieku uczniów oraz realizowanych celów i sytuacji dydaktycznych;

poprawność językowa, merytoryczna i metodyczna scenariusza zajęć.

Przebieg procesu weryfikacji: Student realizuje projekt w trakcie semestru. Praca składa się z trzech części: krótki opis bioregionu (2-3 strony), scenariusz zajęć (2-4 strony), załącznik ze środkami dydaktycznymi. Złożenie pracy w formie dokumentu drukowanego prowadzącemu zajęcia najpóźniej dwa tygodnie przed zakończeniem zajęć. Zwrot sprawdzonej pracy na ostatnich zajęciach.

Zakres tematów:

Środowisko jako przedmiot edukacji na poziomie kształcenia zintegrowanego.

Cele i treści edukacji środowiskowej dziecka w wieku wczesnoszkolnym.

Metody i formy zajęć w edukacji środowiskowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Aspekty konstruowania programu nauczania przedmiotu „środowisko społeczno-przyrodnicze” w edukacji wczesnoszkolnej (analiza porównawcza: podstawa programowa a wybrane programy).

Planowanie zajęć z zakresu edukacji środowiskowej w klasach I-III szkoły podstawowej.

Doświadczenia, eksperymenty i obserwacje zjawisk fizycznych, chemicznych i przyrodniczych w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Kompetencje i postawa nauczyciela środowiska społeczno-przyrodniczego.

Formy ochrony przyrody. Ochrona przyrody w praktyce edukacyjnej na poziomie wczesnoszkolnym.

Aspekty pracy terenowej z małym dzieckiem – turystyka i krajoznawstwo w edukacji wczesnoszkolnej.

Bioregion i jego wykorzystanie w edukacji środowiskowej małego dziecka.

Świadomość ekologiczna u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Gry i zabawy ekologiczne.

Literatura, muzyka i drama w edukacji przyrodniczej – inspirujące przykłady.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne: jak w opisie modułu.

Opis pracy własnej studenta (45h): Praca grupowa: przygotowanie prezentacji wybranego zagadnienia z zakresu zaproponowanych treści zajęć na podstawie wskazanej literatury i samodzielnie zgromadzonych materiałów ilustracyjnych (w formie referatu wzbogaconego pokazem multimedialnym) Praca indywidualna: samodzielnie przygotowanie scenariusza wycieczki bioregionalnej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Aniela Różańska 15/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)