Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład monograficzny 12-PE-OT-S2-WM
Wykład (W) semestr zimowy 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Grabowska B.: Poczucie tożsamości młodzieży uczącej się w szkołach z polskim językiem nauczania na Białorusi, Ukrainie i w Republice Czeskiej – studium porównawcze. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Katowice – Toruń 2013.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny - sprawdzający przyswojenie i zrozumienie treści programowych wykładów i zagadnień z literatury przedmiotu.

Zakres tematów:

1. Poczucie tożsamości młodzieży uczącej się w szkołach z polskim językiem nauczania na Białorusi, Ukrainie i w Republice Czeskiej pogranicze – wyjaśnienia terminologiczne, koncepcja badań

2. Polacy na Białorusi, Ukrainie i w Czechach – uwarunkowania historyczne

3. Prześladowania Polaków na Wschodzie – uwarunkowania historyczne

4. Charakterystyka obszarów uwarunkowań poczucia tożsamości i zachowań tożsamościowych polskiej mniejszości narodowej w Republice Białorusi, Ukrainie oraz w Republice Czeskiej

5. Przemiany modelu tożsamości w społecznościach wielokulturowych (tożsamość i poczucie tożsamości, jednostkowy i zbiorowy wymiar tożsamości, od tożsamości etnicznej do tożsamości wielowymiarowej, język/i komunikacji)

6-7. Społeczne warunki interakcji w społecznościach wielokulturowych (stosunki etniczne na pograniczach, charakter interakcji – relacje społeczne, instytucjonalny wymiar doświadczeń na pograniczu)

8. Zachowania wobec Innych przejawiane przez młodzież

9. Religia jako czynnik różnicujący poczucie tożsamości młodzieży polskiej z Białorusi, Ukrainy i z Czech (Kościół i życie religijne w tych krajach; religia jako wartość identyfikacyjna; bycie katolikiem jako wyznacznik polskości; ocena wpływu Kościoła na tożsamość narodową młodzieży)

10. Zachowania tożsamościowe przejawiane przez badanych w obszarze rodzinnym

11. Zachowania tożsamościowe przejawiane przez badanych w obszarze szkolnym

12. Więzi społeczne młodzieży na pograniczach (zachowania przejawiane przez młodzież w obszarze regionalnym)

13. Zaangażowanie młodzieży w życie społeczne, oświatowe, religijne grupy mniejszościowej i większościowej oraz samoocena aktywności

14. Poczucie tożsamości młodzieży i przejawiane przez uczniów zachowania tożsamościowe (Zachowania przejawiane przez młodzież w obszarze regionalnym oraz postrzeganie siebie jako Europejczyków)

Metody dydaktyczne:

metoda wykładu - z możliwością dyskusji i stawiania pytań ze strony studentów - połączonego z prezentacją literatury

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Barbara Grabowska 17/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)