Stacjonarne: egzamin ustny (2 pytania losowane z puli 25) / niestacjonarne: egzamin pisemny (2 pytania podane z puli 25). Za każde pytanie można uzyskać 3 pkt. Obowiązująca punktacja:
0-2,5 ndst
3-3,5 dst
4-4,5 db
5-6 bdb
Zagadnienia egzaminacyjne:
1. Strategie czytelnicze (sposoby podejścia do lektury, patologie czytania).
2. Kształtowanie się refleksji pedagogicznej w perspektywie historycznej.
3. Pedagogika jako nauka (przedmiot badań, poziomy teorii pedagogicznej, subdyscypliny).
4. Swoistość perspektywy poznawczej pedagogiki (pedagogiczny punkt widzenia).
5. Paradygmaty badań pedagogicznych.
6. Etymologia słów: pedagogika i wychowanie.
7. Warstwy wychowania wg Sergiusza Hessena.
8. Modele socjalizacji.
9. Socjalizacja i edukacja/kształcenie – porównanie dwóch biegunów wychowania.
10. Wolność i przymus w perspektywie idei pedagogicznych J.J. Rousseau i L. Tołstoja.
11. Charakterystyka sytuacji wychowawczej wg Krystyny Ablewicz.
12. Związki pedagogiki z filozofią (typy relacji, postawa filozoficzna, filozoficzność pedagogiki – pedagogiczność filozofii).
13. Konsekwencje edukacyjne systemu filozoficznego (idealizm, realizm, naturalizm, pragmatyzm, egzystencjalizm).
14. Składniki tożsamości osobowej i zbiorowej.
15. Koncepcja rozwoju E.H. Eriksona (fazy cyklu, tożsamość negatywna, moratorium rozwojowe).
16. Ucieczka od wolności Ericha Fromma.
17. Kryzys edukacji w zderzeniu z płynną nowoczesnością.
18. Typy dialogu w kulturze.
19. Pojęcie i podstawowa funkcja mitu.
20. Pedagogiczna interpretacja mitu Tezeusza.
21. Pedagogiczny efekt pogranicza.
22. Idea uniwersytetu.
23. Zamieszkiwanie jako metafora pedagogiczna.
24. Cisza jako składnik paidei.
25. Spotkanie z mistrzem – szanse i zagrożenia.
Na egzaminie brana jest pod uwagę orientacja studenta w podanych zagadnieniach oraz zdolność budowania wypowiedzi z uwzględnieniem: złożoności argumentacji, odniesień lekturowych, poruszania się między tekstami i wątkami, odwoływania się do własnych obserwacji i zainteresowań, umiejętności dostrzegania dylematów oraz inwencji w projektowaniu rozwiązań problemów.
|