Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej cz. 2 06-PE-EWP-N1-10
Wykład (W) semestr zimowy 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

1. Cackowska M.: Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Warszawa 1993

2. Filip J., Rams T.: Dziecko w świecie matematyki. Kraków 2000

3. Gruszczyk – Kolczyńska E., Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki, Warszawa 1989

4. Gruszczyk-Kolczyńska E., Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier, WSiP, Warszawa 1996.

5. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa 1997

6. Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa 1997

7. Krygowska Z., Zarys dydaktyki matematyki, cz. I, II, III, WSiP, Warszawa 1977.

8. Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, red. Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska i inni, WP Kielce 2015.

9. Moroz H. : Zabawy i gry dydaktyczne. Warszawa 1991

10. Moroz H., Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1982.

11. Moroz H., Współczesne środki dydaktyczne w nauczaniu początkowym matematyki, WSiP, Warszawa 1986.

12. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole 2010.

13. Semadeni Z. (red.): Nauczanie początkowe matematyki. Warszawa Tom I 199I, Tom I 1992, Tom III 1986, Tom IV 1988.

14. Siwek H., Czynnościowe nauczanie matematyki, Warszawa 1998.

15. Stucki E.: Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych. Cześć I, II, III. Bydgoszcz 1992

literatura uzupełniająca:

1. Hanisz J., Wesoła szkoła. Matematyka w kształceniu zintegrowanym, WSiP, Warszawa 2002.

2. Hemmerling W.: Zabawy w nauczaniu początkowym. Warszawa 1990, s. 149-185

3. Sapeta J.: Metoda zautomatyzowanego rachowania oparta na układzie liczb na palcach. Kraków 2003

4. Wojnowska M., Matematyczne sytuacje zadaniowe w edukacji wczesnoszkolnej, [w] Szkoła polska u progu nadchodzącego wieku, red. P. Kowolik, Impuls, Kraków 1999.

5. Stasica J., 160 pomysłów na matematykę, Impuls, Kraków 2001.

6. Winninger M.-L.: Zabawy matematyczne i logiczne w przedszkolu. Warszawa 1999

Metody i kryteria oceniania:

test końcowy, punktacja zgodna z przyjętą punktacją w danym roku (teście)

Zakres tematów:

1. Dojrzałość do uczenia się matematyki – zakres zagadnienia wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, dziecięce liczenie. operacyjne rozumowanie na poziomie konkretnym.

2. Diagnoza dojrzałości do uczenia się matematyki – dojrzałość emocjonalna.

3. Czynnościowe nauczanie matematyki na tle innych modeli uczenia

4. Przekraczanie progu dziesiątkowego

5. Pojęcia geometryczne w klasach I – III.

tematy ćwiczeń

1. Rozszerzenie numeracji do 1000,

2. Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 1000,

3. Rozszerzenie pojęć mnożenia i dzielenia w zakresie 1000,

4. Kształtowanie pojęcia ułamka jako liczby,

5. Zastosowanie wiadomości i umiejętności praktycznych w życiu codziennym:

6. Zastosowanie wiadomości i umiejętności praktycznych w życiu codziennym: liczenie pieniędzy,

7. Zastosowanie wiadomości i umiejętności praktycznych w życiu codziennym: mierzenie długości,

8. Zastosowanie wiadomości i umiejętności praktycznych w życiu codziennym: ważenie,

9. Zastosowanie wiadomości i umiejętności praktycznych w życiu codziennym: mierzenie pojemności,

10. Kształtowanie pojęć czasowych: dni tygodnia, miesiące, pory roku, Kształtowanie umiejętności odczytywania godzin na zegarze.

11. Rola gier i zabaw w stymulacji aktywności matematycznej dziecka. Uczenie dzieci sztuki konstruowania gier.

12. Metody kontroli i oceny poziomu wiedzy i umiejętności matematycznych uczniów.

13. Gry i zabawy w edukacji matematycznej.

Metody dydaktyczne:

Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Irena Polewczyk 29/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)