Wstęp do tyflopedagogiki 12-OA-S1-6WDT
Wykład (W)
semestr zimowy 2016/2017
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
K. Czerwińska, Adaptacja materiałów do nauki czytania i pisania dla dzieci słabo widzących, „Wychowanie na co Dzień”, 2007, nr 9. K. Czerwińska, Adaptacja pomocy tyfloglottodydaktycznych w szkołach integracyjnych, „ Szkoła Specjalna”, 2007, nr 3 K. Czerwińska, Przygotowanie pomocy dydaktycznych dla dziecka z dysfunkcją wzroku w wieku wczesnoszkolnym, W: Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym ( red.) K. Kusiak, I. Nowakowska-Buryła, R.Stawinoga, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin,2009 S. Jakubowski (red.) Uczeń niewidomy i słabo widzący w ogólnodostępnej szkole średniej : poradnik dla nauczycieli, M E N i S Warszawa, 2005 U. Nadolna, Jak wspierać ucznia słabo widzącego w szkole masowej, „Życie Szkoły”, 2010, nr 1 U. Nadolna, Jak wspierać ucznia słabo widzącego w szkole ogólnodostępnej, „Rewalidacja”, 2009, nr 1 M. Paplińska, Bajka o Królewnie Śnieżce - francuski sposób przygotowania niewidomych dzieci do czytania i pisania pismem Braille`a, „Szkoła Specjalna”, 2007, nr 1 W. Umławska, Wady postawy ciała u dzieci ze schorzeniami narządu wzroku, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja”, 2008, |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny Student prezentuje usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć z tyflopedagogiki , właściwej tej subdyscyplinie terminologii, zaburzeń wzroku, etiologii, metod diagnozowania oraz znaczenia wczesnej diagnostyczki i rehabilitacji a także społecznego funkcjonowania osób dysfunkcją wzroku. |
||
Zakres tematów: |
• Tyflopedagogika jako subdyscyplina pedagogiki specjalnej • Historia edukacji dzieci z dysfunkcją wzroku • Etiologia zaburzeń wzroku • Definicje i klasyfikacje uszkodzeń wzroku – następstwa funkcjonalne zaburzeń wzrokowych • Rozwój emocjonalny i społeczny dzieci z dysfunkcją wzroku • Teoria i praktyka wspierania rozwoju oraz edukacji dzieci i młodzieży z uszkodzonym wzrokiem w kontekście prawnych i systemowych warunków • Postawy społeczne wobec osób z dysfunkcją wzroku Aktywizacja zawodowa osób z dysfunkcją wzroku |
||
Metody dydaktyczne: |
Podające z wykorzystaniem środków multimedialnych |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Sylwia Wrona | 40/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.