Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biologia komórki 01-BT-S1-BK02
Laboratorium (L) semestr letni 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 60
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Alberts B. i inni. Podstawy biologii komórki. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, 2009.

2. Wojtaszek P. i inni. Biologia komórki roślinnej. Tom 1 i 2; Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, 2009.

3. Kurczyńska E., Borowska-Wykręt D. Mikroskopia świetlna w badaniach komórki roślinnej. Ćwiczenia. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, 2007.

Metody i kryteria oceniania:

KOLOKWIUM

Skala punktowa kolokwiów wynosi 0-6, gdzie 0 oznacza brak odpowiedzi lub błędną odpowiedź, a 6 maksymalną liczbę punktów do zdobycia. Punktowanie z przeskokiem 0,25 punktu. Maksymalna liczba punktów za wszystkie kolokwia wynosi 42. Studenci, którzy z wszystkich kolokwiów uzyskają co najmniej 22 punkty zostaną dopuszczeni do kolokwium praktycznego. Kolokwium praktyczne obejmuje 5 pytań, każde za 1 punkt. Minimum potrzebne do zaliczenia kolokwium praktycznego to 3 punkty.

Kolokwia będą przeprowadzane na każdych ćwiczeniach. Kolokwia będą miały formę testu z pytaniami do wyboru i pytaniami otwartymi: sprawdzona będzie zarówno wiedza, jak i umiejętności zdobyte w trakcie zajęć laboratoryjnych z przedmiotu. Zakres materiału: wiedza przekazana podczas zajęć przez osobę prowadzącą laboratorium oraz wykład z danej tematyki, praca z podręcznikiem i literaturą uzupełniającą, korzystanie z konsultacji. . Czas trwania kolokwiów to maksymalnie 20 minut. Kolokwium praktyczne odbędzie się na ostatnim ćwiczeniu i będzie obejmowało rozpoznawanie i interpretację preparatów z ćwiczeń. Czas trwania kolokwium praktycznego to maksymalnie 15 minut.

Ocena ciągła aktywności studenta

bdb – student klasyfikuje i zbiera dane w trakcie wykonywania obserwacji mikroskopowych, stosuje zaawansowane techniki mikroskopii świetlnej, samodzielnie wykonuje preparaty i przeprowadza stosowne barwienia, dokonuje interpretacji wykonanych obserwacji, ocenia zastosowanie praktyczne poznanych metod mikroskopii;

db - student jedynie zbiera dane w trakcie wykonywania obserwacji mikroskopowych, stosuje wybrane techniki mikroskopii świetlnej, wykonuje preparaty i przeprowadza stosowne barwienia przy pomocy osoby prowadzącej zajęcia, dokonuje interpretacji wykonanych obserwacji, próbuje oceniać zastosowanie praktyczne poznanych metod mikroskopii;

dst - student wykazuje problemy w zbieraniu danych w trakcie wykonywania obserwacji mikroskopowych, wykazuje problemy w stosowaniu podstawowych technik mikroskopii świetlnej, próbuje wykonywać preparaty i przeprowadzać stosowne barwienia jednak tylko przy pomocy osoby prowadzącej zajęcia, próbuje interpretować wyniki przeprowadzonych obserwacji, wykazuje problemy z oceną zastosowań praktycznych poznanych metod mikroskopii;

ndst - student wykazuje problemy w zbieraniu danych w trakcie wykonywania obserwacji mikroskopowych, wykazuje problemy w stosowaniu podstawowych technik mikroskopii świetlnej, nie potrafi wykonywać preparatów i przeprowadzać stosownych barwień nawet przy pomocy osoby prowadzącej zajęcia, nie próbuje interpretować wyników przeprowadzonych obserwacji, nie potrafi ocenić zastosowań praktycznych poznanych metod mikroskopii.

Na każdych zajęciach osoba prowadząca laboratorium będzie oceniała umiejętności praktyczne studenta: umiejętność posługiwania się mikroskopem, ocena jakości preparatów wykonanych przez studenta, ocena umiejętności analizy i identyfikowania obserwowanych na preparatach struktur oraz interpretacji uzyskanych wyników na podstawie dokonanych obserwacji.

Raport z pracy laboratoryjnej

bdb – student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą technik mikroskopii świetlnej wykorzystywanych w obserwacjach komórek, klasyfikuje i zbiera dane w trakcie wykonywania obserwacji, dokonuje interpretacji danych oraz wyników przeprowadzonych obserwacji, potrafi posługiwać się zasadami wnioskowania przy rozwiązywaniu problemów związanych z analizą komórek; prawidłowo wykonuje i opisuje rysunki z mikroskopu;

db - student posiada podstawową wiedzę dotyczącą technik mikroskopii świetlnej wykorzystywanych w obserwacjach komórek, klasyfikuje i zbiera dane w trakcie wykonywania obserwacji, jednak wykazuje problemy z klasyfikowaniem danych i wyników przeprowadzanych obserwacji, próbuje wyciągać wnioski przy rozwiązywaniu problemów związanych z analizą komórek; wie jak prawidłowo wykonać rysunek z mikroskopu jednak nie zawsze potrafi go prawidłowo opisać i podpisać;

dst - student posiada podstawową wiedzę dotyczącą technik mikroskopii świetlnej wykorzystywanych w obserwacjach komórek, jednak wykazuje problemy ze znajomością wybranych spośród zaawansowanych technik mikroskopii świetlnej, wykazuje także problemy z klasyfikowaniem danych w trakcie wykonywania obserwacji mikroskopowych, dokonuje interpretacji danych oraz wyników przeprowadzonych obserwacji tylko przy pomocy osoby prowadzącej zajęcia, próbuje wyciągać wnioski przy rozwiązywaniu problemów związanych z analizą komórek przy pomocy osoby prowadzącej; próbuje prawidłowo wykonać i opisać rysunek z mikroskopu przy pomocy osoby prowadzącej;

ndst - student nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej technik mikroskopii świetlnej wykorzystywanych w obserwacjach komórek, nie wykazuje znajomości żadnych spośród zaawansowanych technik mikroskopii świetlnej, wykazuje problemy z klasyfikowaniem danych w trakcie wykonywania obserwacji mikroskopowych, nie potrafi interpretować przeprowadzonych obserwacji, nie próbuje wyciągać wniosków przy rozwiązywaniu problemów związanych z analizą komórek, nie potrafi wykonać i opisać rysunku z mikroskopu.

Na każdych zajęciach laboratoryjnych studenci będą wypełniali odpowiednie karty pracy lub przygotowywali sprawozdanie pisemne wraz z rysunkami na podstawie obserwacji, dyskusji, notatek i wniosków z przeprowadzonych obserwacji.

Zakres tematów:

1. Omówienie zasad BHP obowiązujących w laboratorium. Wykorzystanie mikroskopii świetlnej w badaniach komórki – budowa mikroskopu świetlnego, zasady ustawiania oświetlenia, rodzaje mikroskopii świetlnej.

2. Mitoza.

3. Zaburzenia cyklu komórkowego

4. Mejoza.

5. Zasady mikroskopowania – immersja, określanie rzeczywistych wymiarów obiektów biologicznych.

6. Ściana komórkowa – wykrywanie substancji inkrustujących i adkrustujących z wykorzystaniem mikroskopii fluorescencyjnej i jasnego pola.

7. Obserwacje elementów budowy komórki roślinnej o charakterze dwójłomnym z wykorzystaniem mikroskopii polaryzacyjnej.

8. Obserwacje wybranych organelli komórkowych w warunkach in vivo z wykorzystaniem mikroskopii kontrastowo-fazowej.

9. Zróżnicowanie przepuszczalności błon biologicznych na przykładzie tonoplastu i plazmolemy.

10. Cytoszkielet – analiza mikrotubul i filamentów aktynowych z wykorzystaniem mikroskopii fluorescencyjnej.

11. Ultrastruktura komórki eukariotycznej.

12. Cytokineza – obserwacje mikroskopowe powstającej przegrody pierwotnej i wpływ inhibitorów cytoszkieletu na cytokinezę.

13. Praktyczne wykorzystanie biologii komórki w biologii eksperymentalnej roślin i biotechnologii – mikroskopowe metody analizy programowanej śmierci komórek (PCD) i morfologia komórki podlegającej PCD i nekrozie.

14. Synteza i gromadzenie metabolitów wtórnych w komórkach roślin

15. Transport pęcherzykowy w komórce – charakterystyka i przykłady.

Metody dydaktyczne:

Prelekcja z wykorzystaniem środków audiowizualnych, zajęcia praktyczne, dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Ewa Kurczyńska 70/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)