Literatura: |
Obowiązkowa:
1. Brown T.A. 2012. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN
Uzupełniająca:
1. Alberts B., Bray D., Hopkin K., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P. 2009. Podstawy biologii komórki. Wydawnictwo Naukowe, PWN, Warszawa
2. Turner P.C., McLennan A.G., Bates A.D., White M.R.H. 2013. Krótkie Wykłady. Biologia Molekularna. Wydanie III, PWN, Warszawa
3. Fletcher H.L., Hickey G.I., Winter P.C. 2011. Krótkie wykłady. Genetyka.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z laboratorium - to średnia ważona z 3. form weryfikacji efektów kształcenia:
- ocena końcowa z kolokwiów (65%)
- ocena końcowa ze sprawozdań (30%)
- ocena ciągła z umiejętności praktycznych (5%)
Uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium możliwe jest po uzyskaniu pozytywnej oceny z każdej z 3. form weryfikacji efektów kształcenia tj. kolokwiów, sprawozdań i umiejętności praktycznych.
|
Zakres tematów: |
Zakres laboratoriów:
1. Poznanie metody organicznej (mikro C-TAB) do ekstrakcji DNA roślinnego.
2. Poznanie roli endonukleaz restrykcyjnych i ligaz – wykonanie reakcji cięcia DNA prokariotycznego i eukariotycznego za pomocą endonukleaz oraz ligacja fragmentów restrykcyjnych.
3. Poznanie metody kolumienkowej ekstrakcji roślinnego RNA za pomocą komercyjnego zestawu odczynników.
4. Poznanie metody syntezy komplementarnego DNA (cDNA) na matrycy RNA.
5. Poznanie reakcji PCR – amplifikacja fragmentu wybranego genu jęczmienia z wykorzystaniem jako matrycy genomowego DNA.
6. Wykorzystanie roślinnego genomowego DNA i cDNA, jako matrycy w reakcji PCR - porównanie wyników amplifikacji
7. Poznanie wykorzystania markerów mikrosatelitarnych w analizie polimorfizmu u jęczmienia.
8. Poznanie metody kolumienkowej ekstrakcji DNA ludzkiego za pomocą komercyjnego zestawu odczynników.
9. Poznanie wykorzystania markerów mikrosatelitarnych w analizie zmienności u ludzi.
10. Zajęcia podsumowujące laboratorium, analiza końcowa wyników.
|
Metody dydaktyczne: |
Prezentacje wprowadzające w tematy poszczególnych laboratoriów przygotowane przez prowadzącego oraz samodzielna praca laboratoryjna studentów pod nadzorem prowadzącego, mające na celu praktyczne zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami biologii molekularnej.
Wykonywanie samodzielnie eksperymentów w zespołach 2-3 osobowych według przygotowanych instrukcji, mające na celu poznanie zasad prawidłowego planowania i prowadzenia eksperymentów z użyciem określonej techniki biologii molekularnej. Analiza i interpretacja wyników eksperymentów oraz dyskusja i formułowanie wniosków.
Przygotowywanie sprawozdań z przeprowadzonych eksperymentów.
|