Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza pedagogiczna 06-PE-R-S1-09
Wykład (W) semestr zimowy 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2001/2006

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006

B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Kraków 2011

Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna, Kraków 2013

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie jakościowe i ilościowe, Warszawa 2001

Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Warszawa 2000

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000

W. Zaczyński, Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1995

Makaruk K. i inni, Dzieci I młodzież jako uczestnicy badań społecznych w kontekście badań dotyczących problem przemocy, “Dziecko Krzywdzone” 2013, nr 3 (vol. 12) dostęp na www.

Ethical research involving children, https://www.unicef-irc.org/publications/706/

O’Reilly M. et all., Research with children. Theory &Practice, SAGE 2013

Greig A.Taylor J., MacKay T., Doing Research with children, SAGE 2013

E.Jarosz, M. Gierczyk, Photovoice w działaniach i badaniach społecznych „Pedagogika Społeczna” 2016/ nr 2

Niziołek K. , Fotografia uczestnicząca, „Przegląd Socjologii Jakościowej, 2011, nr1 Tom VII (dostępne na www)

Żylicz P.O., Obywatel dziecko. Raport z badań dzieci, Warszawa 2009 ( dostęp na www. )

A.Clark P Moss, Listening to young children. The mosaic approach, London 2001 ( u koordynatora)

Deptuła M. (red.) Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2006

Deptuła M.(red.), Profilaktyka w grupach ryzyka. Część I Diagnoza, ParpaMedia Warszawa 2009

Palka S. (red.) Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010

Wysocka E., Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno – metodologiczne diagnozy, Wyd. Żak, Warszawa 2007.

B. Niemierko, Diagnostyka edukacyjna, Warszawa 2009

J.Gnitecki, Zarys metodologii badań w pedagogice empirycznej

Metody i kryteria oceniania:

test krótkich zadań standaryzowanych obejmuje zagadnienia wykładu oraz ćwiczeń w zakresie wiedza i umiejętności. Ocena testu jako ocena końcowa modułu, wg. standardów oceniania testów.

Kompetencje społeczne oceniane w trakcie zajęć - praca w grupach i wspólne rozwiazywanie problemów oraz realizacja wspólnych (w grupach) projektów

Zakres tematów:

Rozwój koncepcji diagnozy pedagogicznej. Współczesny obszar diagnozy pedagogicznej i jej nurty przedmiotowe. Diagnoza pedagogiczna zasadniczy sens i cele. Wymiary diagnozowania i podstawowe narzędzia oceniania oraz ich rola diagnozie, kryteria oceniania w diagnozie pedagogicznej. Cechy i zasady diagnozy pedagogicznej. Etyczne aspekty diagnozy. Udział dzieci w badaniach. Postępowanie diagnostyczne – ogólny tok /etapy diagnozy/. Efekty diagnozy – orzeczenie / opinia diagnostyczna – zawartość i struktura. Techniki zbierania danych - obserwacja, analiza dokumentów, wywiad, ankieta, pomiar ( specyfika, odmiany szczegółowe, zasady wykorzystania, narzędzia). Wprowadzenie do problemów diagnozy środowiska rodzinnego: strategie i zasady rozpoznania środowiska wychowawczego rodziny. Wybrane koncepcje oceny jakości środowiska wychowawczego rodziny. Wykorzystanie standaryzowanych narzędzi pomiaru cech rodziny jako środowiska wychowawczego; typy i przykłady. Problemy diagnozy przemocy i zaniedbywania dziecka w rodzinie. Diagnoza środowiska szkolnego - podstawy teoretyczno-praktyczne. Ocena pracy szkoły. Propedeutyka diagnozy sytuacji szkolnej dziecka (dydaktycznej i rówieśniczej, adaptacji szkolnej i trudności szkolnych). Diagnoza dla celów profilaktyki zagrożeń w szkole. Wstęp do diagnozy środowiska lokalnego i ogólnego. Nowe możliwości w diagnozie pedagogicznej; badania partycypacyjne i nowe metody badawcze.

Metody dydaktyczne:

wykład interaktywny, prezentacje medialne, metoda problemowa, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Ewa Jarosz 41/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)