Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Międzykulturowe aspekty pracy opiekuńczo-wychowawczej 12-PE-OT-N2-AOW
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 6
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Ambrosewicz – Jacobs J., Tolerancja jak uczyć siebie i innych, Kraków 2003.

Brzezińska A., Janiszewska-Rain J., W poszukiwaniu złotego środka. Rozmowy o rozwoju człowieka, Kraków 2005.

Brezinka W., Wychowanie i pedagogika. Podręcznik akademicki, Kraków 2005.

Czerniejewska I. (red.), Antydyskryminacja na co dzień. Poznań 2005.

Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu się, Poznań 2000.

Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M. (red.), Wychowanie. T. 1-4, Gdańsk 2007-2008.

Grzybowski P.P.: Spotkania z Innym. Kraków 2011.

Luvmour J. i B., Weistar D.i T., Kara A.iA., Wszyscy wygrywamy. Gry i zabawy uczące, jak pogłębić relacje z innymi ludźmi, Gdańsk 2003.

Lalak D. (red.): Dom i ojczyzna. Dylematy wielokulturowości. Warszawa 2008.

Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.): Praca nauczyciela w warunkach wielokulturowości – studia i doświadczenia z pogranicza polsko-czeskiego. Toruń 2008.

Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2011.

Lewowicki T., Nikitorowicz J., Szczurek-Boruta A.(red.): Szkoły dla mniejszości narodowych i społeczności kaszubskiej w Polsce - stan, problemy i perspektywy. Warszawa-Cieszyn-Białystok 2013.

Nikitorowicz J.: Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa 2009.

Szczurek-Boruta A., Ogrodzka-Mazur E. (red.): Poza paradygmaty pedagogiki. Pedagogika międzykulturowa. T. 2, Cieszyn – Warszawa – Toruń 2012.

Szczurek-Boruta A.: Doświadczenia społeczne w przygotowaniu przyszłych nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości. Toruń 2013

Szczurek-Boruta A.: O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości – konteksty, opinie studentów, propozycje. Toruń 2014.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń na najniższym dopuszczalnym poziomie jest opracowanie i prezentacja projektu. Na ocenę wpływają: oryginalność i realności pomysłu, aspekt językowy i formalny.

Zakres tematów:

1. Praca nad tekstami źródłowymi - rozwijanie umiejętności krytycznej analizy tekstów naukowych, samodzielnego formułowania, klasyfikowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych.

2. Warsztat antydyskryminacyjny - uczestniczenie w egzystencji drugiego człowieka.

3. Projektowanie sytuacji edukacyjnych wspomagających rozwój i kształtowanie się tożsamości jednostki oraz wspólnotowości – praca w grupach, prezentacja, ewaluacja studenckich projektów.

Metody dydaktyczne:

analiza krytyczna i praktyczna weryfikacja

poznanych zagadnień przy wykorzystaniu:

metod podających (pogadanka); metody

problemowych, metod pokazowych;

opracowanie w grupach projektu sytuacji

edukacyjnych (metody problemowe,

praktyczne, gry dydaktyczne); prezentacja

studenckich projektów

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Alina Szczurek-Boruta 18/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)