Literatura: |
literatura obowiązkowa:
- Griffin R.W., (2004, 2010), Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa
- Stoner J.A. , Freeman R.E. , Gilbert D.R., (2001), Kierowanie, PWE, Warszawa
literatura uzupełniająca
- Drucker P.F., (2011), Drucker na każdy dzień. 366 refleksji o dobrych praktykach zarządzania, Explanator, Warszawa
- Galata S., (2006), Sztuka zarządzania organizacjami. Zasoby, sposoby, perspektywy, PWN, Warszawa
- Koźmiński A.K, Piotrowski W., (2010), Zarządzanie, Teoria i praktyka, PWN, Warszawa
- Penc J., (2010), Humanistyczne wartości zarządzania w poszukiwaniu sensu menedżerskich działań, Difin, Warszawa
- Zimniewicz K., (1990), Nauka o organizacji i zarządzaniu, PWN, Warszawa
- czasopisma branżowe: „Przegląd Organizacji”, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, „Harvard Business Review”, „Personel i Zarządzanie” itp.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny zaliczeniowej z ćwiczeń:
- jakość indywidualnych i zespołowych prac pisemnych oraz wypowiedzi ustnych polegających na praktycznym rozwiązaniu problemów z zakresu podstaw zarządzania; kompletność tez, głębokość analizy i jakość konkluzji;
- aktywność na ćwiczeniach, zaangażowanie i umiejętność pracy zespołowej.
Ocena końcowa z ćwiczeń będzie uwieńczeniem wysiłków podjętych przez studenta w trakcie realizacji modułu przez pryzmat kryteriów oceny przyjętych powyżej.
|
Zakres tematów: |
- Zarządzanie – jego istota i znaczenie
- Organizacja w otoczeniu jako obiekt zarządzania
- Elementy organizacji – ludzie, technologie, procesy
- Władza. Struktura zarządzania
- Cele i funkcje zarządzania
- Struktura organizacyjna – uwarunkowania i kierunki ewolucji
- Informacja i komunikacja w zarządzaniu
- Zarządzanie jako proces informacyjno-decyzyjny
- Metody zarządzania. Kryteria oceny sprawności działań
- Istota pracy kierowniczej, składniki kierowania, role kierownicze, style kierowania, umiejętności kierownicze
- Etyczny i kulturowy kontekst zarządzania
- Zarządzanie w kontekście zmian
- Zarządzanie w warunkach globalizacji
Weryfikacja poglądu Petera Druckera, iż: „ …Nie ma firm efektywnych i nieefektywnych, są tylko firmy lepiej lub gorzej zarządzane”.
|