Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawa i metodyka edukacji przyrodniczej i ekologicznej 12P-EWWP-NP-6PMEPE
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Budniak A.: Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków 2009.

Budniak A.: Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych. Katowice 2009.

Dymara B., Michałowski S., Wollman-Mazurkiewicz L.: Dziecko w świecie przyrody. Kraków 2000.

Eisenreich D.W.: Przewodnik do rozpoznawania roślin i zwierząt na wycieczce. Warszawa 1993 (lub przewodnik innego autora)

Sawicki M.: Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1997.

Hielscher A.: Zabawy na postrzeganie w lesie. Kielce 2003.

Hecker K., Hecker F.: Zwierzęta i rośliny naszych lasów. Warszawa 2010.

Knaflewska J., Siemionowicz M.: Przyroda polska. Poznań 2000.

Kozłowski M.W.: Owady Polski. Warszawa 2008.

Kutyłowska G.: Ekologia w przedszkolu. Warszawa 1996.

Serafiński W.: Ssaki Polski. Atlas. Warszawa 1995.

Soida D.: Zasady i techniki edukacji ekologicznej. Kraków – Ojców 1994.

Sokołowski J.: Ptaki Polski. Atlas. Warszawa 1992.

Szweykowscy A.J.: Botanika. Warszawa 1995.

Tuszyńska L.: Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Warszawa 2006.

Metody i kryteria oceniania:

1. Test pisemny.

Student opanował zagadnienia podane w treściach programowych ćwiczeń. Zna i rozumie zagadnienia dotyczące podstaw nauczania

środowiska społeczno-przyrodniczego zdobyte na ćwiczeniach i umie je zastosować w określonych sytuacjach dydaktycznych w

edukacji środowiskowej małego dziecka.

Ocenie podlega wiedza, jaką zdobył student podczas ćwiczeń z podstaw nauczania środowiska społeczno-przyrodniczego oraz na

podstawie lektury podanej literatury.

Warunkiem zaliczenia testu pisemnego na najniższym dopuszczalnym poziomie (z oceną dostateczną) jest udzielenie pełnej

odpowiedzi na co najmniej 55% zadanych pytań.

Test pisemny w formie testu wyboru (część pytań) i pytań otwartych. W kolokwium uczestniczą wszyscy studenci jednocześnie. Termin

poprawkowy przypada w drugim tygodniu od daty ogłoszenia wyników pierwszego testu pisemnego.

2. Przygotowanie projektu w postaci:

A. opracowania planu hodowli (przed)szkolnej i jej metodycznego

zastosowania na zajęciach w przedszkolu lub w kl. I-III.

bądź

B. Opracowanie metodyczne poznawania przez dzieci wybranego

elementu środowiska lokalnego (zjawiska bądź obiektu)

zobowiązuje studenta do:

• wyboru tematu i celu dydaktycznego pracy;

• zapoznania się z literaturą dotyczącą problematyki danego

gatunku bądź zjawiska;

• sformułowania celów szczegółowych;

• doboru treści, metod i środków dydaktycznych;

• pisemnego opracowania przebiegu zajęć związanych z hodowlą

bądź poznawanym elementem środowiska lokalnego;

• przedstawienia projektu na zajęciach;

• oddania gotowego projektu prowadzącemu zajęcia.

Ocenie podlega:

wykorzystanie informacji z różnych źródeł oraz całościowe potraktowanie tematu pracy; poprawność językowa, merytoryczna i

metodyczna projektu;

adekwatność zastosowanych w projekcie treści, metod nauczania i środków dydaktycznych w stosunku do wieku uczniów oraz

realizowanych celów i sytuacji dydaktycznych;

sposób przedstawienia projektu oraz systematyczne uczestnictwo w dyskusji na zajęciach.

Student realizuje projekt w trakcie semestru. Przewidziane są konsultacje z prowadzącym zajęcia. Złożenie pracy w formie dokumentu

drukowanego prowadzącemu zajęcia następuje na zajęciach, na których student omawia swój projekt. Ocena pracy i zwrot sprawdzonej

pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.

Zakres tematów:

Celem zajęć jest pogłębianie wiedzy merytorycznej z zakresu lokalnego środowiska społeczno-przyrodniczego oraz rozwijanie umiejętności projektowania sytuacji dydaktyczno-wychowawczych na zajęciach o tematyce przyrodniczej i organizowania zajęć terenowych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Treści programowe ćwiczeń:

• Pojęcia i treści społeczne, przyrodnicze i ekologiczne w wychowaniu przedszkolnym i w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej.

• Różnorodność ssaków różnych środowisk. Szczególny związek dziecka z hodowanym zwierzakiem.

• Cechy typowe dla gromady ptaków. Przystosowania ptaków do różnych środowisk. Ptaki przedmiotem obserwacji dziecięcych.

• Możliwości wykorzystania ekosystemu leśnego na zajęciach (przed)szkolnych.

• Biocenozy wodne i ich mieszkańcy. Akwarium szkolne – minibiocenoza wodna.

• Sposoby zakładania, prowadzenia i wykorzystania w procesie dydaktyczno-wychowawczym wybranych hodowli (przed)szkolnych.

• Owady w przyrodzie i życiu człowieka. Rozumienie pożyteczności i/lub szkodliwości owadów. Metodyczne opracowanie tematyki.

• Rozpoznawanie pospolitych gatunków roślin zielnych, drzew i krzewów. Oznaczanie gatunków na podstawie cech (barwa, siedlisko, ogólny pokrój rośliny, okres kwitnienia). Metodyczne opracowanie tematyki roślin.

• Praktyczne przykłady zastosowania wybranych metod (metoda problemowa, ćwiczeniowa, obserwacje polisensoryczne, eksperymenty).

• Sposoby planowania, przygotowania i przeprowadzenia zajęć w terenie. Wycieczka a obserwacja zjawisk fenologicznych w różnych biocenozach. Scenariusz „spotkań z przyrodą“.

• Sposoby rozwijania postaw ekologicznych dzieci.

• Omawianie i zaliczanie projektów studenckich.

Metody dydaktyczne:

dyskusja dydaktyczna i sesja rozwiązywania problemów (rozumienia związków przyczynowo-skutkowych w przyrodzie); zajęcia laboratoryjne dotyczące wybranych treści przyrodniczych i ich metodycznego opracowania

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Aniela Różańska 33/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)