Przedmiot fakultatywny SRiKS-6: Socjologiczne i kulturowe aspekty konsumpcji 05-SO-R-S1-SIKAK
Wykład (W)
semestr letni 2016/2017
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Strona zajęć: | http://www.is.wns.edu.pol | ||
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
• A. Aldriage „Konsumpcja”, Warszawa 2006, podrozdziały: „Makdonaldyzacja i disneizacja” • M. Bogunia – Borowska, M. Śleboda „Globalizacja i konsumpcja. Dwa dylematy współczesności”, Kraków 2003 • A. Jawłowska, M. Kempny „Konsumpcja – istotny wymiar globalizacji kulturowe”, Warszawa 2005 • T. Szlendak „Leniwe maskotki, rekiny na smyczy. W co kultura konsumpcyjna przemieniła mężczyzn i kobiety”, Warszawa 2005 • M. Golka „W cywilizacji konsumpcji”, Poznań 2004 • B. Łaciak „Obyczajowość polska czasu transformacji, czyli wojna postu z karnawałem”, Warszawa 2005 • T. Szlendak „Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej”, Wrocław 2004 • T. Szlendak, T. Kozłowski „Naga małpa przed telewizorem. Popkultura w świetle psychologii ewolucyjnej”, Warszawa 2008 • K. Krzan „Ekstaza w wersji pop. Poszukiwania mistyczne w kulturze popularnej”, Warszawa 2008 • A. Nacher „Telepłeć. Gender w telewizji doby globalizacji”, Krakóo 2008 • M. Bogunia - Borowska (red.) „Dziecko w świecie mediów i konsumpcji”, Kraków 2006 • W. Godzic, M. Żakowski (red.) „Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów”, Warszawa 2007 • A. Brytek – Matera „Obraz ciała – obraz siebie. Wizerunek własnego ciała w ujęciu psychospołecznym”, Warszawa 2008 • L. Hostyński „Wartości w świecie konsumpcji”, Lublin 2006 • M. Halwa, P. Wróbel „Bauman o popkulturze”, Warszawa 2008 • Z. Bauman „Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy”, Kraków 2006 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu. Egzamin odbywa się w formie ustnej. Student odpowiada na 3 pytania. Pytania opracowywane są na podstawie zagadnień poruszanych w ramach wykładu. |
||
Zakres tematów: |
Zakres tematyczny zajęć: -Historia społeczeństwa konsumpcyjnego (istota konsumpcji, pojęcie i funkcje konsumpcji, klasyfikacja konsumpcji, koleje losów konsumpcji w Polsce i na świecie, wzory zachowań konsumpcyjnych, społeczne i kulturowe uwarunkowania zmian wzorów konsumpcyjnych, elementy kształtujące współczesne wzory zachowań konsumpcyjnych, nowe zjawiska i tendencje w konsumpcji) -Konsument – wolny czy zniewolony? (stereotypy konsumenta wg Gabriela i Langa, dylematy współczesnego konsumenta, bolączki, rozterki i radości, typologia konsumentów, konsumpcja jako mechanizm kształtowania tożsamości, habitus) -W świecie konsumpcji dziecięcej -Konsumpcja w ujęciu genderowym -Konsumenci wykluczeni (problem ubóstwa, marginalizowania pewnych grup społecznych, np. osób niepełnosprawnych, kobiet) -Konsumpcja codzienności (konsumpcyjna strona turystyki zorganizowanej, konsumpcja przestrzeni, konsumpcja czasu wolnego, konsumpcja doznań w społeczeństwie konsumpcyjnym) -Moda (wzory kulturowe, kult ciała i inne, psychologia marki, konsumpcja ostentacyjna, próżniactwo konsumpcyjne) -Konsumpcja a religia (supermarketyzacja religii) -Supermarketyzacja seksu (od seksu- produkcji do seksu- konsumpcji w kulturze konsumpcyjnej) -Konsumpcja zrównoważona, różne formy konsumpcji alternatywnej |
||
Metody dydaktyczne: |
Celem zajęć będzie eksploracja przejawów konsumpcji na poziomie symbolicznym (kulturowym) oraz na poziomie funkcjonowania grup społecznych i na poziomie zachowań jednostkowych. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Dorota Nowalska-Kapuścik | 10/10 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.