Przedmiot fakultatywny SRiKS-6: Socjologiczne i kulturowe aspekty konsumpcji 05-SO-R-S1-SIKAK
Ćwiczenia (C)
semestr letni 2016/2017
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Strona zajęć: | http://www.is.wns.edu.pl | ||
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
• A. Aldriage „Konsumpcja”, Warszawa 2006, podrozdziały: „Makdonaldyzacja i disneizacja” • M. Bogunia – Borowska, M. Śleboda „Globalizacja i konsumpcja. Dwa dylematy współczesności”, Kraków 2003 • A. Jawłowska, M. Kempny „Konsumpcja – istotny wymiar globalizacji kulturowe”, Warszawa 2005 • T. Szlendak „Leniwe maskotki, rekiny na smyczy. W co kultura konsumpcyjna przemieniła mężczyzn i kobiety”, Warszawa 2005 • M. Golka „W cywilizacji konsumpcji”, Poznań 2004 • B. Łaciak „Obyczajowość polska czasu transformacji, czyli wojna postu z karnawałem”, Warszawa 2005 • T. Szlendak „Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej”, Wrocław 2004 • T. Szlendak, T. Kozłowski „Naga małpa przed telewizorem. Popkultura w świetle psychologii ewolucyjnej”, Warszawa 2008 • K. Krzan „Ekstaza w wersji pop. Poszukiwania mistyczne w kulturze popularnej”, Warszawa 2008 • A. Nacher „Telepłeć. Gender w telewizji doby globalizacji”, Krakóo 2008 • M. Bogunia - Borowska (red.) „Dziecko w świecie mediów i konsumpcji”, Kraków 2006 • W. Godzic, M. Żakowski (red.) „Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów”, Warszawa 2007 • A. Brytek – Matera „Obraz ciała – obraz siebie. Wizerunek własnego ciała w ujęciu psychospołecznym”, Warszawa 2008 • L. Hostyński „Wartości w świecie konsumpcji”, Lublin 2006 • M. Halwa, P. Wróbel „Bauman o popkulturze”, Warszawa 2008 • Z. Bauman „Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy”, Kraków 2006 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia ćwiczeń są: Pozytywna ocena z przygotowania i realizacji projektu badawczego; Pozytywna ocena z aktywności na zajęciach (praca w zespole). Na ocenę końcową zajęć składają się 2 elementy: Ocena z przygotowania i realizacji projektu badawczego (50%) Ocena z aktywności na zajęciach (praca w zespole) (50%) |
||
Zakres tematów: |
Podczas każdego ze spotkań, jeden, główny temat będzie stanowił podstawę zajęć, lektury i dyskusji. Ćwiczenia opatrzone będą krótkim wstępem teoretycznym, stanowiącym wprowadzenie do omawianego zagadnienia. Dalsza część spotkania oparta będzie na czynnym udziale studentów w dyskusjach konwersatoryjnych, wypowiadaniu i uzasadnianiu poglądów oraz formowaniu opinii w oparciu o krytyczną lekturę obowiązujących podczas danych zajęć tekstów. Zajęcia zakończone będą podaniem listy lektur uzupełniających, przeznaczonych dla osób zainteresowanych poszerzeniem wiedzy z danego tematu. Zakres tematyczny obejmuje zagadnienia związane z szeroko rozumianą konsumpcją, w tym: konsumpcja wybranych grup społecznych, konsumpcja zrównoważona, konsumpcja alternatywna (konsumpcja kolaboratywna, recyklingowa itd.),konsumpcja w kontekście globalizacji i regionalizacji, problemy konsumpcyjne współczesnego człowieka, konsumpcyjna strona turystyki. |
||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia będą miały formę warsztatów dyskusyjnych, mających na celu dokonanie analizy, diagnozy i dekonstrukcji różnorodnych aspektów konsumpcji. Co roku wybierany jest jeden temat przewodni zajęć. W roku obecnym będzie to konsumpcja recyklingowa. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Dorota Nowalska-Kapuścik | 10/10 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.