Metodyka pracy nauczyciela psychologa w szkolnictwie ponadpodstawowym US-WYDZ-00-BKN-MPNP2
Wykład (W)
semestr letni 2016/2017
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Egzamin | ||
Literatura: |
Kowalik S. (red.)(2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. Trempała J. (red.)(2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. PWN Warszawa. Włodarski Z., Hankała A. (2004). Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka. Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków. Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (1994). Psychologia wychowawcza. PWN, Warszawa. Bardziejewska M. (2005). Okres dorastania. Jako rozpoznać potencjał nastolatków? W: A. Brzezińska (red.) Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Gdańsk. Ziółkowska B. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. Brzezińska (red.) Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Gdańsk. Wadsworth, B. J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. WSiP, Warszawa. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Test pisemny końcowy obejmujący tematykę wykładów. Test obejmuje pytania zamknięte oraz pytania otwarte. |
||
Zakres tematów: |
Prawidłowości rozwojowe w kontekście aplikacji wiedzy psychologicznej w różnych obszarach nauczania i wychowania uczniów na III-IV etapie edukacyjnym. Specyfika i prawidłowości uczenia się na III-IV etapie edukacyjnym. Charakterystyka głównych operacji umysłowych w uczeniu się. Style poznawcze i strategie uczenia się a style nauczania. Zmiany w funkcjonowaniu poznawczym i społecznym w okresie dorastania oraz ich wpływ na styl uczenia się. Nakład pracy i uzdolnienia w uczeniu się przedmiotu. Wspomaganie w procesie adaptacji uczniów w nowym środowisku. Specyficzne formy pracy z uczniem szkoły ponadpodstawowej (gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne różnego typu). Metody i zasady nauczania. Dobór metod nauczania. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące. Metoda projektów. Praca badawcza ucznia. Organizacja pracy w klasie, praca w grupach. Indywidualizacja nauczania. Kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach prowadzenia zajęć. Współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły I środowiskiem. |
||
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Elżbieta Turska | 38/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.