Metodyka pracy nauczyciela psychologa w szkolnictwie ponadpodstawowym US-WYDZ-00-BKN-MPNP2
Ćwiczenia (C)
semestr letni 2016/2017
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 60 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Rimm S. B. (1994). Bariery szkolnej kariery. Dlaczego dzieci zdolne mają słabe stopnie? WSiP, Warszawa. Gałązka K., Muzioł E.A. (2014). Model pracy z uczniem zdolnym w szkole ponadgimnazjalnej. Wyd. Ośrodka Rozwoju Edukacji. Warszawa. Dyrda B. (2005). Motywowanie do nauki twórczo uzdolnionych. W : Szmidt K.J. i Modrzejewska-Świgulska M. (red). Psychopedagogika działań twórczych. Wyd.Impuls, Kraków. Pankowska D. (2008). Scenariusze godzin wychowawczych. Wychowanie a role płciowe. Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Gdańsk. Wieczorek-Stachowicz M. (2007). Nastolatki i alkohol. Strategie profilaktyczne w szkole. Wyd. Edukacyjne PARPAMEDIA, Warszawa. Deptuła M. (red.) (2010). Profilaktyka w grupach ryzyka. Część 1: Diagnoza. Część 2: Działania. Wyd. Edukacyjne PARPAMEDIA, Warszawa. Dambach K.E. (2008). Mobbing w szkole. Jak zapobiegać przemocy grupowej. Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Gdańsk.Knez, R., Słonina, W. (2003). Saper czyli jak rozminować agresję. Program profilaktyczno-wychowawczy dla klas I-III gimnazjum oraz klasy I szkół ponadgimnazjalnych, Rubikon, Warszawa. Paszkowska – Rogacz A. (2004). Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym. KOWEZiU, Warszawa. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci w grupach przygotowują program profilaktyczno-wychowawczy wybrany pośród tematów zaproponowanych przez prowadzącą i przeprowadzają go na zajęciach dla grupy pozostałych studentów. Przekazują program w postaci pisemnej pozostałym uczestnikom, w efekcie grupa zostaje wyposażona w warsztat pracy profilaktyczno- wychowawczej w zakresie wybranych problemów (np. rozwijanie kompetencji uczniów/nauczycieli, zapobieganie trudnościom wychowawczym, działania prewencyjne, profilaktyka, korekcja). Student samodzielnie przeprowadza warsztat w grupie studentów. |
||
Zakres tematów: |
Projektowanie środowiska materialnego i wychowawczego lekcji. Organizowanie przestrzeni klasy szkolnej. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie. Edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjnej. Strukturyzacja wiedzy. Powtarzanie i utrwalanie wiedzy i umiejętności. Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów. Wspomaganie rozwoju poznawczego i społecznego. Wspomaganie rozwoju kariery edukacyjnej/zawodowej. Kształtowanie pojęć, postaw, umiejętności praktycznych oraz umiejętności rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy. Rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych uczniów. Kształtowanie u uczniów umiejętności współpracy i negocjacji (konstruktywnego rozwiązywania konfliktów interpersonalnych). Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody aktywizujące: dyskusja, gry dydaktyczne i inne metody symulacyjne. Metody ćwiczeniowe: analizowanie i projektowanie elementów programów wychowawczych, poszukiwanie, gromadzenie i analiza narzędzi pracy wychowawczej – testy, wzory planów i programów działań pedagogicznych i psychologicznych. Samodzielne prowadzenie warsztatu. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Elżbieta Turska | 38/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.