Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, tłum. Cieśla C., Warszawa 2002, s. 151-191, 259-293.
Becker G. S., Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich, Warszawa 1990, s. 350-433.
Dyczewski L., Wyobrażenia młodzieży o małżeństwie i rodzinie. Pomiędzy tradycją a nowoczesnością, Lublin 2009, s. 129-142.
Kryczka P., Obyczajowość przedmałżeńska – tendencje zmian, w: Małżeństwo i rodzina w nowoczesnym społeczeństwie, red. Dyczewski L., Lublin 2007, s. 47-72.
Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków 2008, s. 77-133.
Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2010, s. 231-245.
Literatura uzupełniająca:
Adamski F., Socjologia małżeństwa i rodziny, Warszawa 1984.
Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2010.
Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Warszawa 2005.
Gębuś D., Rodzina. Tak, ale jaka?, Warszawa 2006.
Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków 2008.
Tyszka Z., Socjologia rodziny, Warszawa 1974.
|
Zakres tematów: |
I. Semantyka pojęcia rodziny. Strukturalno-funkcjonalna i systemowa teoria rodziny. Rodzina w nowej teorii działania.
II. Obyczajowość przedmałżeńska. Ekonomiczna teoria małżeństwa G.S. Beckera w odniesieniu do doboru małżeńskiego. Zjawisko rynku matrymonialnego.
III. Dzietność i bezdzietność. Rodziny wielodzietne, zjawisko DINKS.
IV. Reprodukcja struktury społecznej w rodzinie. Techniki kontrolowania dzieci i style wychowawcze.
V. Społeczne role kobiet i mężczyzn w życiu rodzinnym. Małżeństwo i rodzina w dobie „społeczeństwa ryzyka”.
VI. Ponowoczesna wizja małżeństwa i rodziny.
VII. Konflikty w rodzinie. Przyczyny i skutki rozwodów.
|
Metody dydaktyczne: |
Studenci na poszczególne jednostki dydaktyczne przygotują wystąpienia ustne na zadane tematy:
1. Zjawisko, tzw. „chodzenia ze sobą” w percepcji studentów. Badania na przykładzie (wybrana grupa studentów);
Kohabitacja jako sposób „sprawdzenia się” przed ślubem w percepcji studentów. Badania na przykładzie (wybrana grupa studentów).
2. Potomstwo w osobistych planach młodzieży. Badania na przykładzie (wybrana grupa młodzieży ze szkoły średniej);
Rodzina wielodzietna w percepcji studentów. Badania na przykładzie (wybrana grupa studentów).
3. Style wychowania religijnego w rodzinie. Badania na przykładzie (wybrana grupa).
4. Sposoby godzenia ról rodzicielskich i zawodowych. Badania na przykładzie (wybrana grupa małżeństw).
5. Stosunek studentów do wybranych „alternatywnych” form życia małżeńsko-rodzinnego. Badania na przykładzie (wybrana grupa studentów).
6. Stosunek studentów do nierozerwalności małżeństwa. Badania na przykładzie (wybrana grupa studentów).
|