Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia rodziny 11-KRK-R1-033
Ćwiczenia (C) semestr letni 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, tłum. Cieśla C., Warszawa 2002, s. 151-191, 259-293.

Becker G. S., Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich, Warszawa 1990, s. 350-433.

Dyczewski L., Wyobrażenia młodzieży o małżeństwie i rodzinie. Pomiędzy tradycją a nowoczesnością, Lublin 2009, s. 129-142.

Kryczka P., Obyczajowość przedmałżeńska – tendencje zmian, w: Małżeństwo i rodzina w nowoczesnym społeczeństwie, red. Dyczewski L., Lublin 2007, s. 47-72.

Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków 2008, s. 77-133.

Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2010, s. 231-245.

Literatura uzupełniająca:

Adamski F., Socjologia małżeństwa i rodziny, Warszawa 1984.

Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2010.

Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Warszawa 2005.

Gębuś D., Rodzina. Tak, ale jaka?, Warszawa 2006.

Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków 2008.

Tyszka Z., Socjologia rodziny, Warszawa 1974.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega przygotowany referat. Szczególną wagę przywiązuje się do sporządzonego projektu badawczego, kwestionariusza ankiety oraz do przeprowadzenia i analizy badań własnych.

Aktywność studenta może podnieść jego ocenę końcową (3 plusy z aktywności mogą podwyższyć ocenę końcową o 0,5 stopnia).

Zakres tematów:

I. Semantyka pojęcia rodziny. Strukturalno-funkcjonalna i systemowa teoria rodziny. Rodzina w nowej teorii działania.

II. Obyczajowość przedmałżeńska. Ekonomiczna teoria małżeństwa G.S. Beckera w odniesieniu do doboru małżeńskiego. Zjawisko rynku matrymonialnego.

III. Dzietność i bezdzietność. Rodziny wielodzietne, zjawisko DINKS.

IV. Reprodukcja struktury społecznej w rodzinie. Techniki kontrolowania dzieci i style wychowawcze.

V. Społeczne role kobiet i mężczyzn w życiu rodzinnym. Małżeństwo i rodzina w dobie „społeczeństwa ryzyka”.

VI. Ponowoczesna wizja małżeństwa i rodziny.

VII. Konflikty w rodzinie. Przyczyny i skutki rozwodów.

Metody dydaktyczne:

Studenci na poszczególne jednostki dydaktyczne przygotują wystąpienia ustne na zadane tematy:

1. Zjawisko, tzw. „chodzenia ze sobą” w percepcji studentów. Badania na przykładzie (wybrana grupa studentów);

Kohabitacja jako sposób „sprawdzenia się” przed ślubem w percepcji studentów. Badania na przykładzie (wybrana grupa studentów).

2. Potomstwo w osobistych planach młodzieży. Badania na przykładzie (wybrana grupa młodzieży ze szkoły średniej);

Rodzina wielodzietna w percepcji studentów. Badania na przykładzie (wybrana grupa studentów).

3. Style wychowania religijnego w rodzinie. Badania na przykładzie (wybrana grupa).

4. Sposoby godzenia ról rodzicielskich i zawodowych. Badania na przykładzie (wybrana grupa małżeństw).

5. Stosunek studentów do wybranych „alternatywnych” form życia małżeńsko-rodzinnego. Badania na przykładzie (wybrana grupa studentów).

6. Stosunek studentów do nierozerwalności małżeństwa. Badania na przykładzie (wybrana grupa studentów).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Ewa Szwarczyńska 24/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)