Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy i metodyka edukacji przyrodniczej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 12-PE-WIP-S1-4PMEPR
Wykład (W) semestr letni 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Budniak A.: Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków 2009.

Cichy D. (red.): Edukacja środowiskowa w szkole i społeczności lokalnej: praca zbiorowa. Warszawa 2007.

Frątczakowie E., J.: Edukacja ekologiczna uczniów klas I-III. Oficyna Wyd. TUVEX 1993.

Parlak M.: Edukacja ekologiczna w procesie kształcenia wczesnoszkolnego. Warszawa 2005, Paśko J.: Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów z klas I-III szkoły podstawowej. Kraków 2001.

Paśko J.: Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów z klas I-III szkoły podstawowej. Kraków 2001.

Różańska A: Edukacja środowiskowa jako dialog z przyrodą. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, M. Zalewska-Bujak (red.): Edukacja małego dziecka. Tom 2. Wychowanie i kształcenie w praktyce. Cieszyn – Kraków 2010.

Różańska A., Rola refleksji w edukacji ekologicznej. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oerszleager-Kosturek (red.): Edukacja małego dziecka. T. 12: Kierunki zmian w edukacji i stymulacji aktywności twórczej. Cieszyn – Kraków 2017, Oficyna Wydawnicza „Impuls“.

Sawicki M.: Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1997.

Skubała P., Kukowska I.: Zrozumieć przyrodę na nowo. Bystra 2010.

Stawiński W.: Podstawy nauczania środowiska przyrodniczego. Kraków 1993.

Symonides E.: Ochrona przyrody. Warszawa 2008.

Wilken H.: Dzieci stają się przyjaciółmi przyrody. Edukacja ekologiczna w przedszkolu i szkole podstawowej. Kielce 2004.

Zioło I.: Edukacja środowiskowa na poziomie nauczania zintegrowanego. Kraków 2002.

Metody i kryteria oceniania:

Student opanował zagadnienia podane w treściach programowych, realizowane podczas wykładów oraz zapoznał się z zagadnieniami programowymi w literaturze obowiązkowej i uzupełniającej. Pisemna praca egzaminacyjna zawiera zestaw pytań otwartych na przygotowanym arkuszu weryfikujących wiedzę i umiejętności z zakresu:

• przyrody ożywionej i nieożywionej, klimatologii, ekologii i sozologii);

• rozumienia i poprawnego interpretowania zjawisk przyrodniczych;

• rozumienia związków przyczynowo-skutkowych występujących w środowisku społeczno-przyrodniczym;

• umiejętność wykorzystania wiedzy przyrodniczej i ekologicznej w określonych sytuacjach dydaktycznych z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Warunkiem zaliczenia pisemnej pracy egzaminacyjnej na najniższym dopuszczalnym poziomie (z oceną dostateczną) jest udzielenie pełnej odpowiedzi na co najmniej 50% zadanych pytań; maksymalna liczba punktów przypada na ocenę bardzo dobrą.

czas trwania egzaminu pisemnego: 1 godzina zegarowa; w egzaminie uczestniczą wszyscy studenci jednocześnie; termin egzaminu poprawkowego przypada w drugim tygodniu od daty ogłoszenia wyników egzaminu w terminie pierwszym (po uzgodnieniu z wszystkimi osobami przystępującymi do poprawy)

Zakres tematów:

Treści wykładów podzielone są na szczegółowe zagadnienia, w tym:

• Znaczenie i miejsce edukacji środowiskowej w wychowaniu

przedszkolnym oraz w procesie zintegrowanej edukacji

wczesnoszkolnej.

• Cele i treści edukacji środowiskowej na poziomie wychowania

przedszkolnego i zintegrowanej kształcenia wczesnoszkolnego.

• Antropocentryzm, biocentryzm i bioregionalizm: trzy postawy

człowieka wobec natury — trzy typy edukacji ekologicznej.

• Zasady nauczania-uczenia się w edukacji przyrodniczej.

• Elementy fauny i flory polskich ekosystemów lądowych.

• Charakterystyka środowiska wodnego jako środowiska życia.

• Charakterystyka ekosystemu leśnego, rodzaje lasów.

• Metody wyzwalania aktywności ucznia i ich efektywność

dydaktyczna w procesie nauczania-uczenia się przyrody.

• Hodowle szkolne i obserwacje szkolne. Metodyczne aspekty

hodowli szkolnych.

• Nauczanie przez przeżywanie - wycieczki w procesie dydaktyczno-wychowawczym w przedszkolu i kl. I-III.

• Zjawiska fenologiczne w przyrodzie żywej i nieożywionej.

• Wychowanie ekologiczne – podstawowe warstwy teoretyczne i

możliwości praktyczne budowania postawy ekologicznej.

• Możliwości wykorzystania walorów i okazów naturalnych

lokalnego, najbliższego środowiska – na przykładzie bioregionu

Śląska Cieszyńskiego.

• System ochrony przyrody w Polsce. Ochrona gatunkowa roślin i

zwierząt. Ochrona przyrody w praktyce (przed)szkolnej.

Metody dydaktyczne:

wykład wybranych zagadnień podstawowych z prezentacją multimedialną

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Aniela Różańska 29/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)