1. Edukacja matematyczna w podstawie programowej, programach nauczania i podręcznikach
2. Czynności organizacyjne i czynności wspomagające proces uczenia się matematyki
3. Formy pracy uczniów w trakcie zajęć edukacyjnych z matematyki
4. Wspomaganie rozwoju umysłowego dziecka wraz z jego edukacją matematyczną
5. Gotowość do nauki szkolnej
6. Dojrzałość do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych
7. Koncepcje kształcenia matematycznego (metoda czynnościowa, realistyczna, problemowa)
8. Poziomy języka matematyki – reprezentacje J. Brunera (enaktywna, ikoniczna, symboliczna)
9. Poziomy rozumienia pojęć matematycznych wg P.H. van Hiele’a (poziom wzrokowy, opisowy i logiczny) a stadia rozwoju intelektualnego J. Piageta (stadium inteligencji sensoryczno-motorycznej, s. inteligencji przedoperacyjnej, s. inteligencji konkretno-operacyjnej, s. inteligencji formalno-operacyjnej)
10. Strefa najbliższego rozwoju L. Wygotskiego (aktualne możliwości dziecka i kres możliwości dziecka)
11. Konstruktywizm w nauczaniu matematyki (proces interioryzacji i eksterioryzacji)
12. Specyfika procesu kształtowania pojęć matematycznych i geometrycznych u dzieci
13. Aspekty działalności matematycznej (techniczny, standardowy i systemowo-twórczy)
14. Wdrażanie dzieci do wychwytywania prawidłowości i korzystania z nich
w nabywaniu umiejętności matematycznych (rytmy).
15. Kształtowanie pojęcia liczby naturalnej. Ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego rozumowania
16. Monografia liczby naturalnej
17. Rozwój dziecięcego liczenia. Ćwiczenia i zabawy rozwijające umiejętność dodawania i odejmowania
18. Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 100 bez przekraczania i z przekroczeniem progu dziesiątkowego
19. Mnożenie liczb
20. Dzielenie liczb
21. Porównywanie różnicowe i ilorazowe
22. Cechy wielkościowe. Jednostki miar
23. Kształtowanie pojęć i umiejętności geometrycznych
24. Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych
25. Rozwijanie myślenia matematycznego uczniów. Problemowe zadania tekstowe
26. Wychowanie ekonomiczne
27. Komputerowe wspomaganie edukacji matematycznej
28. Matematyczne, dydaktyczne programy komputerowe dla najmłodszych oraz użyteczne strony internetowe
29. Diagnoza i ewaluacja osiągnięć z zakresu edukacji matematycznej
30. Praca domowa z matematyki
|