Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy i metodyka edukacji matematycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym 12-PE-ZTP-S1-2PMEM
Wykład (W) semestr letni 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2015.

E. Gruszczyk-Kolczyńska, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz opisy zajęć, Wydawnictwo CEBP, Kraków 2014.

E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.

D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005.

M. Kupisiewicz, Edukacja ekonomiczna dzieci. Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami pieniężnymi. Wydawnictwo APS, Warszawa 2004.

M. Kupisiewicz, Jak kształtuje się u dzieci rozumienie wartości pieniądza. Wydawnictwo APS, Warszawa 2004.

J. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2009.

Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4, WSiP, Warszawa 1981-1985.

H. Siwek, Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Wyd. Naukowe AP, Kraków 2004.

E. Stucki, Nauczanie matematyki w klasach niższych, Wydawnictwo uczelniane WSP, Bydgoszcz cz. I – 1998, cz. II – 1993, cz. III – 2000.

Teoretyczne podstawy edukacji matematycznej w: „Nauczanie Początkowe”, 2007/2008, nr 4.

Literatura będzie wzbogacana w razie potrzeby o kolejne propozycje.

Metody i kryteria oceniania:

Zagadnienia do egzaminu z „Podstaw nauczania matematyki dzieci w wieku wczesnoszkolnym” odpowiadają tematom wykładów oraz ćwiczeń.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego w formie testu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Test zawiera różne typy zadań testowych (niektóre łącznie z uzasadnieniem), które student rozwiązuje zgodnie z zaleconym lub własnym tempem pracy.

Celem egzamin pisemnego w formie testu jest sprawdzenie wiedzy studenta z zakresu teoretycznych podstaw nauczania matematyki dzieci oraz metodycznego przygotowania do prowadzenia edukacji matematycznej.

Od studenta wymaga się samodzielnej pracy z tekstem obowiązkowej i uzupełniającej literatury, dotyczącej teoretyczno-metodycznych podstaw nauczania matematyki dzieci w młodszym wieku szkolnym.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z poszczególnych form weryfikacji efektów kształcenia, przy założeniu, że wszystkie formy i sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie, tzn. co najmniej na ocenę dostateczną.

Zakres tematów:

1. Edukacja matematyczna w podstawie programowej, programach nauczania i podręcznikach

2. Czynności organizacyjne i czynności wspomagające proces uczenia się matematyki

3. Formy pracy uczniów w trakcie zajęć edukacyjnych z matematyki

4. Wspomaganie rozwoju umysłowego dziecka wraz z jego edukacją matematyczną

5. Gotowość do nauki szkolnej

6. Dojrzałość do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych

7. Koncepcje kształcenia matematycznego (metoda czynnościowa, realistyczna, problemowa)

8. Poziomy języka matematyki – reprezentacje J. Brunera (enaktywna, ikoniczna, symboliczna)

9. Poziomy rozumienia pojęć matematycznych wg P.H. van Hiele’a (poziom wzrokowy, opisowy i logiczny) a stadia rozwoju intelektualnego J. Piageta (stadium inteligencji sensoryczno-motorycznej, s. inteligencji przedoperacyjnej, s. inteligencji konkretno-operacyjnej, s. inteligencji formalno-operacyjnej)

10. Strefa najbliższego rozwoju L. Wygotskiego (aktualne możliwości dziecka i kres możliwości dziecka)

11. Konstruktywizm w nauczaniu matematyki (proces interioryzacji i eksterioryzacji)

12. Specyfika procesu kształtowania pojęć matematycznych i geometrycznych u dzieci

13. Aspekty działalności matematycznej (techniczny, standardowy i systemowo-twórczy)

14. Wdrażanie dzieci do wychwytywania prawidłowości i korzystania z nich

w nabywaniu umiejętności matematycznych (rytmy).

15. Kształtowanie pojęcia liczby naturalnej. Ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego rozumowania

16. Monografia liczby naturalnej

17. Rozwój dziecięcego liczenia. Ćwiczenia i zabawy rozwijające umiejętność dodawania i odejmowania

18. Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 100 bez przekraczania i z przekroczeniem progu dziesiątkowego

19. Mnożenie liczb

20. Dzielenie liczb

21. Porównywanie różnicowe i ilorazowe

22. Cechy wielkościowe. Jednostki miar

23. Kształtowanie pojęć i umiejętności geometrycznych

24. Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych

25. Rozwijanie myślenia matematycznego uczniów. Problemowe zadania tekstowe

26. Wychowanie ekonomiczne

27. Komputerowe wspomaganie edukacji matematycznej

28. Matematyczne, dydaktyczne programy komputerowe dla najmłodszych oraz użyteczne strony internetowe

29. Diagnoza i ewaluacja osiągnięć z zakresu edukacji matematycznej

30. Praca domowa z matematyki

Metody dydaktyczne:

Wykład wybranych zagadnień z zakresu podstaw i metodyki edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów, stron internetowych oraz programów komputerowych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Renata Raszka 13/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)