Literatura: |
A. Cheba, Utrwalamy i sprawdzamy. Pomiar dydaktyczny w nauczaniu początkowym matematyki. Poradnik dla nauczyciela do nauczania zintegrowanego, RES POLONA, ISBN 83-7071-130-8.
M. Dąbrowski, Stereotypy matematyczne, http://trzecioklasista.cke-efs.pl/artykuly/stereotypy-matematyczne [adres z dnia 16 maja 2011r.].
I. Fechner-Sędzicka, B. Ochmańska, W. Odrobina, Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów klas I – III szkoły podstawowej. Poradnik dla nauczyciela, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012.
E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 1997.
E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska, Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?, WSiP, Warszawa 1996.
Karolczuk R, Zambrowska M., Pozwólmy dzieciom grać O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa 2014.
D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004.
J. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2009.
E. Stucki, Nauczanie matematyki w klasach niższych, Wydawnictwo uczelniane WSP, Bydgoszcz cz. I – 1998, cz. II – 1993, cz. III – 2000.
D. Zaremba, Jak tłumaczyć dzieciom matematykę. Poradnik nie tylko dla rodziców, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2014.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Metodyczne opracowanie jednego z zagadnień matematycznych przewidzianych w treściach podstawy programowej dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Intencjonalne tworzenie materiałów oraz mediów dydaktycznych czy zastosowanie już istniejących.
Samodzielna praca z tekstem obowiązkowej i uzupełniającej literatury celem weryfikacji merytorycznej własnych opracowań metodycznych.
Skala ocen: 3-5
Ocenie podlegają – prezentacja:
- sposób przeprowadzenia prezentacji (stopień opanowania umiejętności łączenia wiedzy teoretycznej z zakresu metodyki nauczania matematyki dzieci z jej praktycznym zastosowaniem).
- pisemne opracowanie prezentacji (jakość języka matematyki; dobór materiałów
i metod kształcenia; oryginalność projektu; umiejętność zaplanowania
i przedstawienia tematycznego opracowania)
|
Zakres tematów: |
1. Treści matematyczne w podstawie programowej
2. Kształtowanie pojęcia liczby naturalnej. Liczby pierwszej dziesiątki, drugiej i trzeciej dziesiątki (E. Gruszczyk-Kolczyńska)
3. Rozszerzanie zakresu liczenia i rachowania do 100. Dostrzeganie regularności dziesiątkowego układu liczenia i stosowanie ich w rozwiązywaniu zadań (E. Gruszczyk-Kolczyńska)
4-5. Cztery działania arytmetyczne (dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb)
6-7. Rozwijanie umiejętności mierzenia długości, masy, płynów, temperatury, czasu (zegarem, kalendarzem)
8. Etapy konstruowania gier planszowych
|