Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej 12-PE-WIP-N2-4MZEW
Ćwiczenia (C) semestr letni 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 6
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Adamek I., Pedagogika wczesnoszkolna. Kraków 2016.

Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 1997.

Arends R., Uczymy się nauczać. Warszawa 1994

Bereźnicka F., Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków 2009.

Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością. Warszawa 2009.

Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej. Modernizacja teorii i praktyki. Kraków 1998.

Dymara B., Dziecko w świecie edukacji. Przykłady zajęć kompleksowych. Bliżej integracji osoby i pedagogiki współbycia. Kraków 2009.

Freinet C., O szkołę ludową. Pisma wybrane. Ossolineum 1970.

Jakóbowski J., Jakubowicz-Bryx A., (red.), Integracja w edukacji. Dylematy teorii praktyki. AB Bydgoszcz 2002.

Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa 2009.

Klus-Stańska D., Bronk D., Malenda A. (red.), Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia. Warszawa 2011.

Klus-Stańska D., W stronę dydaktyki interakcyjnej. W: Nauczyciel i uczeń w przestrzeniach szkoły. Szkice z teorii i praktyki kształcenia. Red. M. Nowicka. Olsztyn 2002.

Kojs W., Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice 1994.

Krauze-Sikorska H., Klichowski M., Kuszak K. (red.): Świat małego dziecka. T. II. Poznań 2013.

Lelonek M., Wróbel T. (red.), Praca nauczyciela i ucznia w klasach I-III. Warszawa 1990.

Michalak R., Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. 2004.

Oelszlaeger B., Jak uczyć uczenia się? Środki i metody kształcenia samokontroli i samooceny w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 2007.

Oelszlaeger B., Jak uczyć uczenia się? Środki i metody kształcenia samokontroli i samooceny w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 2007.

Oelszlaeger-Kosturek B., Studia o aktywnym uczeniu się dzieci. Wybrane problemy edukacji wczesnoszkolnej. Materiały dla studentów i nauczycieli. Katowice 2013.

Oelszlaeger-Kosturek B., Wybrane problemy edukacji wczesnoszkolnej w kontekście treści podręczników szkolnych. W: B. Kasáčová, S. Kariková, B. Oelszlaeger-Kosturek et al., Nauczyciel. Teoretyczno-empiryczne konteksty edukacji wczesnoszkolnej. Cieszyn 2015.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1998.

Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa 1993.

Zelonka M., Wróbla T., Praca nauczyciela i ucznia w klasach I-III, Wydawnictwo Szkole i Pedagogiczne. Warszawa 1990.

Podstawa programowa MEN.

Rozporządzenie MEN w sprawie dopuszczenia podręczników i programów do użytku szkolnego.

Literatura uzupełniająca:

Bąbel P.: Kształtująca ocena oceniania kształtującego. „ Psychologia w Szkole” 2007, nr 4.

Choroszczyńska M., Stróżyński K.: Ocenianie kształtujące po polsku. Kurs doradców metodycznych – teoria i praktyka. Warszawa 2010.

Duraj - Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej, modernizacja teorii i praktyki. Kraków 1998.

Denka K., O nowym kształcie edukacji. Toruń 1998.

Fiszer B.: Jeszcze o ocenianiu kształtującym. „Język Polski w Szkole IV-VI”, 2007-2008, nr 3.

Jaroni E., Dylematy integrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 2008.

Jurek A., Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów. Gdańsk 2012.

Kujawski J., Metody i formy edukacji i samoedukacji wczesnoszkolnej, Życie Szkoły 1997/10.

Radwiłowiczowa M., Morawska Z., Metody nauczania początkowego. Warszawa 1986.

Rzepecka-Roszek E.: Czy stosowanie OK jest okey?. „Język Polski w Szkole IV-VI”, 2006-2007, nr 4.

Skrzypczak J., Metody i narzędzia oceny podręczników szkolnych. „Życie Szkoły” 1996/2.

Sterna D., Uczę (się) w szkole. Warszawa 2014.

Sterna D., Ocenianie kształtujące w praktyce. Warszawa 2014.

Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009.

Żytko M., Pozwólmy dzieciom mówić i pisać – w kontekście badań umiejętności językowych trzecioklasistów. Warszawa 2010.

Publikacje z serii:

Dziecko w świecie…, pod. Red. B. Dymary (i in.)

Edukacja małego dziecka…, pod red. U. Szuścik, E. Ogrodzkiej-Mazur (i in.)

Podręczniki dla klas I-III

Programy edukacyjne dla klas I-III

Czasopisma pedagogiczne

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie z ćwiczeń:

Praca pisemna:

Student samodzielnie projektuje zajęć edukacyjnych dla każdej z klas I-III – porównawczo- na określony temat kompleksowy w formie prezentacji, pracy pisemnej i ćwiczeń warsztatowych z wykorzystaniem adekwatnych metod aktywizujących do wieku dziecka i poziomu nauczania.

Kryteria oceny:

Temat w pełni zrealizowany. Ocenie będzie podlegać rzeczowe, merytoryczne, wyłożenie tematu, ogólne zaangażowanie, bezpośredni wkład w realizację powierzonego zadania. Udział w dyskusji nad wystąpieniami pozostałych grup oraz obecność na zajęciach.

Przebieg i proces weryfikacji:

Czas prezentacji przygotowanego projektu dla poszczególnych osób 20 minut. Ocena za wykonanie projektu jest ostatecznie podana po realizacji wszystkich prezentacji w grupie.

Zakres tematów:

Sytuacja dziecka w młodszym wieku szkolnym w obliczu reform szkolnictwa.

Analiza podstawy programowej.

Paradygmaty edukacyjne we współczesnej pedagogice wczesnoszkolnej.

Podstawowe założenia kształcenia zintegrowanego.

Klasyfikacja metod kształcenia. Metody zalecane w edukacji wczesnoszkolnej. Aktywizujące metody kształcenia w klasach I-III.

Formy organizacyjne aktywności dzieci w młodszym wieku szkolnym.

Metody nauki czytania (analityczna, syntetyczna, analityczno – syntetyczna).

Metody dydaktyczne:

praca zbiorowa zróżnicowana

analiza tekstu, dyskusja

praca w grupach

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Dominika Duraj 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)