Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przemoc słów i obrazów 38-IM-S0-PRZEMOC
Ćwiczenia (C) semestr letni 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. John L. Austin, Jak działać słowami, w: tegoż, Mówienie i poznawanie. Rozprawy filozoficzne, przeł. Bohdan Chwedeńczuk, Warszawa 1993.

2. Judith Butler, Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu, przeł. Adam Ostolski, Warszawa 2010

3. Michał Głowiński, Retoryka nienawiści, w tegoż: Nowomowa i ciągi dalsze. Szkice dawne i nowe, Kraków 2009

4. Sergiusz Kowalski, Magdalena Tulli, Zamiast procesu. Raport o mowie nienawiści, Warszawa 2003.

5. Susan Sontag, Widok cudzego cierpienia, przeł. S. Magala, Warszawa 2010.

6. Slavoj Žižek, Przemoc. Sześć spojrzeń z ukosa, przeł. A. Górny, Warszawa 2010

7. Walter Benjamin, Przyczynek do krytyki przemocy, przeł. A. Lipszyc, „Kronos” 2009 nr 4 (lub inna edycja)

8. Georges Sorel, Etyka przemocy, w tegoż: Rozważania o przemocy, przeł. M. J. Mosakowski, Warszawa 2014.

9. Języki przemocy, wybór, wstęp, oprac. Łukasz Musiał Poznań 2014.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena aktywności na zajęciach oraz eseju będącego analizą przypadku przemocy symbolicznej + propozycja strategii oporu.

Zakres tematów:

Niewystarczalności języka prawa dla klasyfikacji i oceny pewnych odmian mowy i przedstawień publicznych, odbieranych jako agresywne i krzywdzące. Impas między poglądem, że przestrzeń publiczna ma być wolnym rynkiem idei i przekonań a oczekiwaniem, że państwo powinno chronić pewne grupy społeczne przed działaniem krzywdzącej mowy. Jak rozpoznaje się wypowiedzi, które są czynami? Teoria języka jako wsparcie dla prawa i obywatelskiej bezradności. Teoria performatywów. Państwo jako producent mowy nienawiści. Strategie rozbrajania mowy nienawiści.

Metody dydaktyczne:

„Case studies”.

Kurs zmierza do zbudowania kompetencji dla analizy i oporu wobec dyskursów przemocy. Przedmiotem oglądu, analizy i praktyk rozbrajania będą „performatywy krzywdzące” – wypowiedzi, które bardziej „są”, niż znaczą. W tym celu przestudiujemy teorie dyskursu przemocy, podejmiemy próbę ich aplikacji do krzywdzących wypowiedzi zapisanych w przestrzeni publicznej i w literaturze, a na koniec przemyślimy strategie oporu wobec performatywów przemocy.

Przygotowanie teoretyczne studenta obejmuje studia nad teoriami przedstawień przemocy oraz wspólną analizę przypadków na zajęciach.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 15:30 - 17:00, sala 142
Ryszard Koziołek 48/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Rektorat (Katowice, ul. Bankowa 12)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)