Teoria kształcenia specjalnego 12-PA-N2-22TKS
Wykład (W)
semestr letni 2016/2017
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
• Chrzanowska I.: Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Impuls, Kraków 2015. • Chrzanowska I.: Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia. Kraków 2009. • Chrzanowska I.: Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Regionalna specyfika czy ogólnopolska tendencja. Kraków 2010. • Dyduch E.: System kształcenia specjalnego dzieci, młodzieży i dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: Bobińska K. i In. (red.): Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław 2012. • Gajdzica Z.: Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Katowice-Kraków 2011. • Głodkowska J.: Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa2012. • Klus-Stańska D.: Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa 2010. • Krause A.: Iluzja dydaktycznej sprawności – profesjonalizacja niekompetencji. W: Huryło L., Klus-Stańska D., Łojko M. (red.): Paradygmaty współczesnej pedagogiki. Kraków 2009. • Lechta V.: Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.): Pedagogika. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji. Gdańsk 2010. • Pańczyk J.: Zasady nauczania specjalnego (dydaktyki specjalnej). „Roczniki Pedagogiki Specjalnej” 1999, t. 10. • Stawow y–Wojnarowska I.: Podstawy kształcenia specjalnego. Warszawa 1989. • Szumski G.: Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa 2006. • Szumski: Wokół edukacji włączającej. Warszawa 2010. • Wyczesany J.: Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków 2007. Wyczesany J., Gajdzica Z.: Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach w rozwoju. AP, Kraków 2006 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
- Egzamin ustny składający się z trzech wylosowanych pytań. Egzamin odbywa się po zakończeniu zajęć w sesji egzaminacyjnej - Student prezentuje usystematyzowaną wiedzę z zakresu teorii kształcenia specjalnego |
||
Zakres tematów: |
• Miejsce teorii kształcenia specjalnego w naukach o edukacji • Pojęcie i subdyscypliny teorii kształcenia specjalnego • Wielcy dydaktycy i ich wkład w wiedzę o kształceniu specjalnym • Wiedza historyczna na temat ewolucji organizacji i zasad kształcenia specjalnego • Specjalne potrzeby edukacyjne – pojęcie, definicje, następstwa organizacyjne i metodyczne • Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, opinia o specjalnych potrzebach edukacyjnych • Podstawy prawne kształcenia specjalnego • System kształcenia specjalnego i jego formy (segregacyjna, integracyjna, inkluzyjna, indywidualna) • Organizacja kształcenia uczniów niepełnosprawnych w Polsce i wybranych krajach europejskich • Zasady kształcenia specjalnego • Proces uczenia się dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi • Funkcje i zadania nauczyciela w kształceniu specjalnym • Osobowość pedagoga specjalnego Specjalistyczne wsparcia ucznia niepełnosprawnego w różnych typach placówek • Wybrane problemy integracji i inkluzji uczniów z różnymi ograniczeniami w rozwoju • Wybrane uwarunkowania jakości kształcenia specjalnego • Przestrzeń w organizacji edukacji specjalnej, integracyjnej i inkluzyjnej • Problemy prakseologiczne i etyczne oceniania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Edukacja permanentna – pojęcie, formy organizacji |
||
Metody dydaktyczne: |
pokaz multimedialny, metoda pracy grupowej, dyskusja |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Sylwia Wrona | 22/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.