Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjalizacja i wychowanie w społecznościach wielokulturowych 12-PE-AR-S1-1SIW
Wykład (W) semestr letni 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

http://www.mniejszosci.narodowe.mac.gov.pl/mne/prawo/zapisy-z-konstytucji-r

Krasnowolski A.: Prawa mniejszości narodowych i mniejszości etnicznych w prawie międzynarodowym i polskim. Kancelaria Senatu, Biuro Analiz i Dokumentacji, Warszawa, marzec 2011 (plik pdf).

Pawlikowski G.: System ochrony praw osób należących do mniejszości narodowych i etnicznych w Europie. „Polityka i Społeczeństwo” 2011, nr 8. http://www.politologia.univ.rzeszow.pl/uploadUC/PiS/nr%208/artykuly/Grzegorz_Pawlikowski.pdf.

D. Subocz: Geert Hofstede – praktyczne zastosowanie wymiarów kultur narodowych. Annales Univeritatis Mariae Curie-Skłodowska 2012, V.25, 1-2. PDF.

M. Czerwonka:Charakterystyka wskaźników modelu kulturowego Hofstede. PDF.

B. Grabowska: Czynniki socjalizacyjno-wychowawcze w procesie kształtowania się tożsamości mieszkańców pogranicza. (W:) T. Lewowicki, B. Grabowska, A. Gajdzica (red.): Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości - aktualne doświadczenia na pograniczu polsko-czeskim. Cieszyn-Warszawa-Toruń 2008, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Wydawnictwo Adam Marszałeks. 11-22.

B. Grabowska: Strategie kulturalizacyjne członków mniejszości narodowej. (W:) T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur (red.): Edukacja międzykulturowa - teorie, poglądy, doświadczenia społeczne. Cieszyn-Warszawa-Toruń 2010, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 162-187.

B. Grabowska: Poczucie tożsamości młodzieży uczącej się w szkołach z polskim językiem nauczania na Białorusi, Ukrainie i w Republice Czeskiej – studium porównawcze. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Wydawnictwo Adam Marszałek, Cieszyn – Warszawa – Toruń 2013, s. 243-253.

B. Grabowska: Poczucie tożsamości młodzieży uczącej się w szkołach z polskim językiem nauczania na Białorusi, Ukrainie i w Republice Czeskiej – studium porównawcze. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Wydawnictwo Adam Marszałek, Cieszyn – Warszawa – Toruń 2013, s. 262-292.

L. Miklaszewski: Szok kulturowy i jego skutki na przykładzie Banku Zachodniego S.A. „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu” 2011, nr 22, PDF.

M. Kraczla: Wypalenie zawodowe jako efekt długotrwałego stresu. PDF.

D. Buchowiecki: Zapobieganie i radzenie sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym w pracy z młodzieżą. PDF.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie z wykładu:

treści programowe objęte wykładami będą weryfikowane podczas kolokwium z wykładów. Obecność na 75% wykładach zwalnia z pisania kolokwium.

Zaliczenie wszystkich elementów modułu jest wymagane, aby przystąpić do egzaminu.

Egzamin pisemny:

wymagania merytoryczne: wymagana znajomość treści przedmiotu przedstawianych na wykładach ćwiczeniach i zagadnień z literatury

kryteria oceny: Ocenie podlegają odpowiedzi studenta na pytania problemowe zawarte w arkuszu egzaminacyjnym

przebieg procesu weryfikacji: egzamin w formie pisemnej, termin egzaminu ustalony ze studentami, czas trwania 60 min., egzamin zaliczony pozytywnie w przypadku uzyskania przez studenta 51% punktów: 51-67% - dst; 68-85% dobry, 86-100% bdb

Zakres tematów:

1. Teorie asymilacji

2. Polityka wielokulturowości

3. Europejski model ochrony mniejszości narodowych

4. Polityka wobec mniejszości w Polsce

5. Prawne podstawy funkcjonowania mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce, zasady ochrony mniejszości narodowych

6. Kultura – wymiary kultury

7. Socjalizacja

8. Kulturalizacja

9. Typy socjalizacji rodzinnej w środowiskach zróżnicowanych kulturowo

10. Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości w kontekście europejskim

11. Szok kulturowy

12. Powrotny szok kulturowy

13. Uczenie się i komunikowanie międzykulturowe

Metody dydaktyczne:

metoda wykładu połączonego z prezentacją literatury oraz materiałów źródłowych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Barbara Grabowska 15/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)