Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia żywienia 01-BZ-S2-2BZ-42
Laboratorium (L) semestr letni 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Jane Oglden: Psychologia odżywiania się. Od zdrowych do zaburzonych zachowań żywieniowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011

2. Strelau Jan: Psychologia. Podręcznik akademicki. Część 1,2,3. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składa się:

1. Ocena ciągła aktywności studenta - ocena uczestniczenia w dyskusji:

bdb – student aktywnie dyskutuje na temat treści przedstawionych na zajęciach; samodzielnie formułuje opinie oraz wnioski wynikające ze znanych i zasłyszanych na zajęciach treści.

db - student dyskutuje na temat treści przedstawionych na zajęciach; samodzielnie formułuje opinie oraz wnioski wynikające ze znanych i zasłyszanych na zajęciach treści.

dst - student wykazuje problemy w dyskutowaniu treści przedstawionych na zajęciach, z trudem samodzielnie formułuje opinie oraz wnioski wynikające ze znanych i zasłyszanych na zajęciach treści.

ndst - student nie dyskutuje w ogóle na temat treści przedstawionych na zajęciach, z trudem formułuje opinie oraz wnioski wynikające ze znanych i zasłyszanych na zajęciach treści.

Na każdych zajęciach osoba prowadząca będzie oceniała aktywność studenta w prowadzonych dyskusjach.

2. Kolokwium zaliczeniowe - sprawdzian wiedzy i umiejętności w formie pisemnej.

Ocenianie według następującej skali:

91 – 100% bardzo dobry (5.0)

81 – 90% plus dobry (4.5)

71 – 80% dobry (4.0)

61 – 70% plus dostateczny (3.5)

51 – 60% dostateczny (3.0)

poniżej 50% niedostateczny (2.0)

Zakres tematów:

Zakres tematów:

1. Jedzenie w określonych sekwencjach rozwojowych- żywienie człowieka, a kształtowanie się mechanizmów odżywiania- elementy psychologii rozwojowej - okres prenatalny i postnatalny, okres niemowlęcy, okres dzieciństwa, okres adolescencji, okres dorosłości, okres matuzalowy;

2. Psychofizjologia - mechanizmy powstawania deficytów psychofizycznych i ich wpływ na zdrowie i aktywność życiową - układ nerwowy, układ pokarmowy, układ wydalniczy, układ mięśniowy i układu sercowo-naczyniowego;

3. Mechanizmy, emocje i osobowość a sposób odżywania- podstawy psychologii osobowości i psychologii uzależnień - uczucia głodu i sytości, wpływ stresu, pustki, samotności i nudy, samokontrola, redukowanie napięcia, piramida potrzeb Maslowa;

4. Psychologiczne determinanty zachowań żywieniowych- miedzy normą a patologią- podstawy psychologii wychowania;

5. Modele odżywiania się i wybory żywieniowe- elementy psychodietetyki i coachingu dietetycznego;

6. Wyobrażenia, stereotypy, wpływ społeczny, kultura a postawy i zachowania wobec własnego ciała - elementy psychologii społecznej - ideał piękna, kult ciała, przekonania, wzorce, mass media, zachowania autodestrukcyjne;

7. Obraz własnego ciała- dualizm psychiki i ciała, a wzorce dotyczące wyglądu u kobiet i mężczyzn;

8. Zdrowe odżywianie a stan psychofizyczny- rodzina, elementy poznawcze, normy społeczne, komunikacja i płeć, jako źródło zachowań żywieniowych współczesnego człowieka- psychologia poznawcza i psychologia sportu;

9. Reprezentacja psychiczna własnej cielesności- pułapka ideału urody, dyktatura obrazu, terror wagi;

10. Przejadanie się a stan psychiczny - konflikt i kontrola, jako czynniki determinujące problemy związane z odżywianiem się - otyłość i nadwaga;

11. Zaburzenia psychosomatyczne związane z odżywianiem się - choroba, jako pomost pomiędzy umysłem i ciałem;

12. Koncepcje człowieka w psychologii, psychologia ewolucyjna i elementy genetyki zachowania przez pryzmat żywienia;

13. Zaburzenia odżywiania- genogram i rodzinne ujęcie trudności związanych z odżywianiem- psychologia kliniczna - Anorexia Nervosa, Bulimia Nervosa, Syndrom Pica, Rumination Disorder, Avoidant/Restrictive Food Intake Disorder, Binge-Eating Disorder, etiologia i kryteria diagnostyczne zaburzeń);

14. Psychoterapia- terapia osób z zaburzeniami odżywiania - podejście psychoanalityczne, podejście behawioralno-poznawcze/analityczne, podejście humanistyczno-egzystencjonalne, analiza transakcyjna, podejście systemowe, podejście Gestalt, farmakoterapia, ośrodki leczenia.

Metody dydaktyczne:

wykład – prezentacja multimedialna,

dyskusja,

rysunek,

eksperyment behawioralny.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Izabela Poprawa 8/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)