Metody i kryteria oceniania: |
Bardzo dobry - student aktywnie uczestniczy w pracach laboratoryjnych, rozumie celowość podejmowanych czynności, potrafi objaśnić kolejne etapy przeprowadzanych procedur i zna zasadę działania stosowanych technik, zadaje pytania świadczące o jego zaangażowaniu i kreatywności w rozwiązywaniu bieżących problemów oraz planowaniu dodatkowych eksperymentów, czynnie uczestniczy w dyskusjach dotyczących analizy i interpretacji wyników;
dobry - student potrafi odpowiedzieć na zadane mu pytania, rozumie zasadnicze etapy przeprowadzanych procedur, potrafi zaplanować proste eksperymenty i korzystając z dostępnej literatury interpretować wyniki obserwacji, jest solidny w prowadzeniu dokumentacji prac laboratoryjnych;
dostateczny - student potrzebuje dodatkowych wskazówek od prowadzącego w trakcie wykonywania czynności zleconych oraz przy rozwiązywaniu bieżących problemów, jest słabo zaangażowany w realizację zajęć praktycznych, nie wykazuje aktywności podczas dyskusji wyników;
niedostateczny - student jest niezaangażowany w wykonywanie prac laboratoryjnych, nie rozumie celu przeprowadzanych czynności ani zleconych zadań, nie prowadzi rzetelnej dokumentacji wykonywanych prac i obserwacji, nie zna podstawowych pojęć potrzebnych do interpretacji wyników;
|
Zakres tematów: |
Pracownia jest realizowana w trybie indywidualnym, pod bezpośrednim nadzorem „opiekuna naukowego”, który uczy technik, procedur i sposobów przygotowania materiału, jego analiz metodami dostępnymi w KFZiE i wreszcie opracowania uzyskanych wyników.
Stosowane techniki badawcze dotyczą następujących tematów:
Rozstrzyganie dylematów moralnych związanych z altruizmem i konformizmem oraz towarzyszące objawy reakcji emocjonalnych u młodzieży w różnych okresach dojrzewania.
Ocena oddziaływania cynku na poziom uszkodzeń DNA w hemocytach Spodoptera exigua pochodzących z linii kadmowej i kontrolnej.
Detekcja białek antybakteryjnych w zarodkach różnych gatunków pająków.
Rola receptora dopaminowego w oddziaływaniu kofeiny na aktywność lokomotoryczną świerszcza domowego Acheta domesticus.
Ocena oddziaływania cynku na parametry stres oksydacyjnego (mierzone różnymi metodami: spektrofotometryczną i spektrofluorymetryczną) u larw Spodoptera exigua pochodzących z linii kontrolnej i kadmowej.
|
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia laboratoryjne pod nadzorem opiekuna naukowego, mające na celu zapoznanie studentów z technikami biologii molekularnej, enzymologii, fizjologii zwierząt i toksykologii oraz pobierania prób z terenu, a także hodowli laboratoryjnej bezkręgowców wykorzystywanych do doświadczeń. Wraz z opiekunem student przygotowuje się do planowania i prowadzenia eksperymentów na bezkręgowcach z wykorzystaniem poznawanych technik i – jeśli jest to możliwe już na tym etapie – tworzy swój własny plan doświadczenia i zaczyna go realizować. Dyskusje zagadnień z zakresu fizjologii zwierząt, toksykologii i ekotoksykologii.
|