Literatura: |
Obowiązkowa:
Cytowska B., Winczura B., Stawarski A. (red.), Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Kraków 2008.
Dykcik W. (red.), Pedagogika Specjalna, Poznań 2005.
Twardowski A., Wychowanie dzieci o niesprawności sprzężonej, (w:) Obuchowska I. (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa 1991.
Podniesienie efektywności kształcenia uczniów z ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli, Warszawa 2010.
Frith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2005.
Lemańska A., Model pracy z uczniem z autyzmem, (w:) Podniesienie efektywności kształcenia uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną, Warszawa 2010.
Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowań, Sopot 2014, s. 34- 52.
Winczura B., Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu, Kraków 2008.
Uzupełniająca:
Cieszyńska J., Kordenko M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2007.
Kozdroń A., Zespół Aspergera. Zrozumieć, aby pomóc, Warszawa 2015.
Pilecki J., Olszewski S., Żurek t., Metody pracy z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym i współistniejącym upośledzeniem umysłowym, (w:) Pilecki J. (red.), Usprawnianie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, Kraków 1998.
Film:
„Odnaleźć siebie”, oryginalny tytuł „Regarding Henry”, 1991, wytwórnia Paramount.
|
Zakres tematów: |
1.Organizacja i realizacja procesu edukacyjno – rehabilitacyjnego dzieci z niepełnosprawnością złożoną w środowisku szkolnym i pozaszkolnym.
2.Metody i techniki oddziaływania terapeutyczno – edukacyjnego
w środowisku rodzinnym, szkolnym i pozaszkolnym.
3. Wybrane metody terapeutyczne: stosowana analiza zachowań (SAZ), metoda krakowska; praca z ciałem i oddechem.
4. Wczesna rehabilitacja językowa u małych dzieci z wadą słuchu.
5.Postępowanie terapeutyczno-wychowawcze wobec dziecka niepełnosprawnego wzrokowo.
5.Model pracy z uczniem z niepełnosprawnością ruchową, w tym afazją.
6. Rehabilitacja osób z uszkodzeniem mózgu.
7.Wczesne wykrywanie i terapia zaburzeń autystycznych w świetle teorii umysłu.
8.Projekt programu terapeutycznego dla osoby ze sprzężoną niepełnosprawnością w wybranej kategorii wiekowej.
|