Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie 13-EP-S1-SL1
Ćwiczenia (C) semestr letni 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

OPRACOWANIA PODSTAWOWE

Eco Umberto, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, aneks i wstęp Wojciech Tygielski, przeł. Grażyna Jurkowlaniec , Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007, ISBN 978-83-235-0373-6.

Rose Gillian, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przeł. E. Klekot, wyd. 1 (1. dodruk), Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2015, ISBN 9788301162498

Zenderowski Radosław, Technika pisania prac magisterskich i licencjackich, CeDeWu Sp. z o.o. ISBN

978-83-7556-416-7

OPRACOWANIA UZUPEŁNIAJĄCE

Boć Jan, Jak pisać pracę magisterską, konsultacja językowa: J. Miodek, Kolonia Limited, Wrocław 1997, ISBN 8390204649.

Majchrzak Jadwiga, Mendel Tadeusz, Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych. Poradnik pisania prac promocyjnych oraz innych opracowań naukowych wraz z przygotowaniem ich do obrony lub publikacji, wyd. 4, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2005.

Marszałek Leon, Edytorstwo publikacji naukowych, PWN, Warszawa 1986, ISBN 8301060824.

Pabis Stanisław, Metodologia i metody nauk empirycznych, PWN, Warszawa 1985, ISBN

8301052562.

Pułło Andrzej, Prace magisterskie i licencjackie. Wskazówki dla studentów, Wydawnictwo Prawnicze PWN, Warszawa 2000, ISBN 8388296086.

Stachowiak Zenon, Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, Ulmak, Warszawa 1999, ISBN 8387226270.

Such Jan, Wstęp do metodologii ogólnej nauk, UAM, Poznań 1973.

Urban Stanisław, Ładoński Wiesław, Jak napisać dobrą pracę magisterską, Akademia Ekonomiczna im. Oskara Langego, Wrocław 2001, ISBN 8370112994.

Węglińska Maria, Jak pisać pracę magisterską? Poradnik dla studentów, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1997, ISBN 83-86994-56-8.

Woźniak Krzysztof, O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Warszawa-Łódź 1998, ISBN 8301125063

Metody i kryteria oceniania:

Ocena postępów w przygotowaniu teoretycznej pracy dyplomowej.

Frekwencja.

Aktywność.

Samodzielnie napisany tekst (na ocenę).

Średnia ważona (sumująca wyniki spełniania wymienionych kryteriów).

Zakres tematów:

Pomoc w przygotowywaniu indywidualnej pracy dyplomowej, która obejmuje konkretne zagadnienia i ćwiczenia praktyczne koordynowane przez nauczyciela.

1. Konstrukcja pracy pisemnej (licencjackiej)

• Wybór tematu: jak wybierać temat?

Wybór tytułu pracy

• Struktura i plan pracy

Wymogi metodologiczne dotyczące całości.

Skrótowo: proces przygotowywania pracy dyplomowej.

• Temat i tytuł pracy licencjackiej uczestników zajęć.

Czy odpowiada zainteresowaniom, czy źródła są dostępne (zrozumiałe)..?

• Ćwiczenie końcowe

2. Przypisy, tekst główny i cytowanie

- Zasady pisania przypisów w publikacjach samodzielnych, zbiorowych, czasopismach i Internecie; stałe skróty. Przykłady i ćwiczenia praktyczne.

- Zasady zapisu w tekście głównym: wyróżnień, dat, wyrazów i zwrotów obcojęzycznych, wyliczeń, ilustracji.

Zasady cytowania: tekstu w języku polskim i w językach obcych, cytatu z cytatem.

Przykłady i ćwiczenia praktyczne.

• Ćwiczenie – redagowanie przypisów.

3. Bibliografia

- Zasady sporządzania bibliografii (w zależności od rodzaju źródeł). Jej układ. Przykłady praktyczne i ćwiczenia.

4. Esej a tekst naukowy

Zestawienie napisanego przez każdego studenta eseju z zasadami sporządzania tekstu naukowego.

5. Konkretna metodologia badań nad wizualnością

Przegląd metod tj.

 Interpretacja kompozycyjna.

 Ikonologia, ikonografia.

 Strukturalizm, wpływologia, komparatystyka; hermeneutyka, psychoanaliza, fenomenologia;

 Podejście antropologiczne (fotografie, obiekty sztuki).

 Dekonstruktywizm, intertekstualność, kolonializm, krytyka feministyczna

• Mocne i słabe strony każdej z omawianych metod.

• Ćwiczenie w finale: indywidualny wybór danej metody, z odniesieniem jej do swojej pracy (argumentacja w wypowiedzi).

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium.

Prezentacja multimedialna nauczyciela, przedstawiająca najważniejsze zagadnienia związane z pisaniem pracy naukowej (teoretyczne i praktyczne).

Ćwiczenia praktyczne.

Pisanie tekstów o określonym charakterze.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Karolina Tomczak 15/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)