Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet - Sztuka w procesie edukacji i rewitalizacji społecznej 06-PE-EP-S2-31.9
Ćwiczenia (C) semestr letni 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Eco U., Historia piękna. Poznań 2005, Dom Wydawniczy REBIS.

Febbraro F., Burchard S., Historia świata w sztuce. Kraków 2012, UNIVERSITAS.

Golka M., Socjologia kultury. Warszawa 2007, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Golka M., Socjologia sztuki, Warszawa 2008, Centrum Doradztwo i Informacji Difin.

Stróżewski W., Wokół piękna. Kraków 2002, UNIVERSITAS.

Bauman Z., O miejscu teatru w ponowoczesnej sztuce, [w:] Teatr w miejscach nieteatralnych, (red.) J. Tyszka, Warszawa 2001, PIW.

Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej rzeczywistości, Warszawa 2002, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Benedict R., Wzory kultury, Warszawa 2005, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.

Berthold M., Historia teatru, Warszawa 1980, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe,

Brown J.R. (red.), Historia teatru, Warszawa 2007, PWN.

Estreicher K., Historia sztuki w zarysie, Warszawa 1988, PWN.

Falkiewicz A., Teatr Społeczeństwo, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk, 1980, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich

Federowicz J., Chuligani grają Szekspira, [w:] Dziecko i teatr w przestrzeni kultury; T1, Teatr w świecie, (red.) M. Karasińska, G. Leszczyński, Poznań 2007, Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.

Głomb J., Teatr w ruinach, „Notatnik Teatralny” 2004, nr 35.

Goban – Klas T., Z zagadnień socjologii sztuki, Kraków 1971, PAN.

Gode W. J., P.K. Hatt, Monograficzne badania układów społecznych, [w:] Metody badań socjologicznych. S. Nowak (wybór, opracowanie). Warszawa 1965, PWN.

Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 2000, Wydawnictwo KR.

Hausbrandt A., Teatr w społeczeństwie, Warszawa 1983, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Radziewicz – Winnicki A., Społeczeństwo w trakcie zmiany. Rozważania z zakresu pedagogiki społecznej i socjologii transformacji, Gdańsk 2004, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Radziewicz – Winnicki A., Pedagogika społeczna,, Warszawa 2008. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Raszewski Z., Krótka historia teatru polskiego, Warszawa 1978, PIW.

Wilk T. Rewitalizacja społeczna poprzez współczesną sztukę teatralną w ocenie reprezentantów (twórców i odbiorców) sztuki dramatycznej Legnicy, Nowej Huty i Wałbrzycha, Katowice 2012, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.

„Pedagogika Kultury”, „Dialog”, „Scena”

Metody i kryteria oceniania:

Oceniana będzie znajomość istoty sztuki oraz jej funkcji społecznych umożliwiających wykorzystanie w wartości/aspektów poszczególnych dziedzin sztuki w procesie edukacji i wychowania.

W trakcie kolejnych zajęć będzie oceniana aktywność, pomysł i zaangażowanie studentów – oceny cząstkowe – w przygotowanie projektów zastosowania sztuki w działalności edukacyjnej i wychowawczej; ocenę końcową stanowić będzie średnia z aktywności na zajęciach, oceny projektu oraz uczestnictwa (zespołowego, indywidualnego) w propozycjach poszczególnych dziedzin sztuki.

Zakres tematów:

1. Sztuka jako kategoria artystyczna i społeczna.

2. Literatura – opis rzeczywistości realnej i pożądanej.

3. Teatr – integracja i współdziałanie

4. Film/fotografia – pamięć, doświadczenie, poznanie

5. Muzyka – emocje wspólnej egzystencji, komunikacja

6. Plastyka-malarstwo, rzeźba – symbol, przekaz, porozumienie

7. Architektura – wiedza, zaufanie, odpowiedzialność

Metody dydaktyczne:

Aktywizujące, poglądowe, praca własna, dyskusja, problemowa

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
0/35 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)