1.Zajęcia wprowadzające. Omówienie treści ćwiczeń i form ich prowadzenia, przedstawienie literatury oraz wymogów koniecznych do uzyskania zaliczenia.
2.Charakterystyka i właściwości systemów otwartych.
de Barbaro B. (red.) „Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999, rozdz. I: „Ogólna teoria systemów”.
3.Analiza wybranych cech systemu rodzinnego. Fazy życia rodzinnego. Żałoba w rodzinie.
de Barbaro B. (red.) „Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999, rozdz. II: „Cykl życia rodzinnego”, rozdz. IX: „Żałoba w rodzinie”; rozdz. III: "Procesy emocjonalne w rodzinie”
Zubrzycka E. „Narzeczeństwo, małżeństwo, rodzina, rozwód?”, GWP, Gdańsk, 1993, rozdz. 4 „Systemowy model rodziny”.
4.Wywiad stanowiący podstawę sporządzania genogramu.
de Barbaro B. (red.) „Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999 rozdz. X: "Wywiad rodzinny z użyciem genogramu".
Goldenberg H., Goldenberg I. „Terapia rodzin”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2006, str. 208-211.
Namysłowska I. „Terapia rodzin”, Springer PWN, Warszawa, 1997, str. 173-181.
5.Konstrukcja genogramu - ćwiczenia.
Literatura jak wyżej.
6.Konstrukcja genogramu – ćwiczenia cd.
Literatura jak wyżej.
7.Interpretacja genogramu.
Literatura jak wyżej.
8.Techniki terapeutyczne wykorzystywane w szkole strukturalnej.
de Barbaro B. (red.) „Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999, rozdz. IV: Struktura rodziny”
ZAMIENNIE Namysłowska I. „Terapia Rodzin”, Springer PWN, Warszawa, 1997, rozdz. 11: „Terapia strukturalna”.
9.Techniki w strategicznej terapii rodzin
de Barbaro B. (red.) „Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999, rozdz. VI: „Strategie rodzinne”.
ZAMIENNIE: Namysłowska I. „Terapia Rodzin”, Springer PWN, Warszawa, 1997, rozdz. 10: „Terapia strategiczna”.
10.Ćwiczenia w zakresie tworzenia pytań cyrkularnych, interwencji końcowej i rytuałów rodzinnych.
Cecchin G. „Mediolańska szkoła terapii rodzin. Wybór prac”, Collegium Medicum UJ, Kraków 1995, str. 8-35.
Namysłowska I. „Terapia Rodzin”, Springer PWN, Warszawa, 1997, rozdz.12 „Systemowe terapie rodzin: klasyczna mediolańska, postmediolańska”.
11.Terapia systemowa w zaburzeniach nerwicowych i psychosomatycznych
Stierlin H. i inni „Pierwszy wywiad z rodziną“, GWP, Gdańsk, 1999, rozdz. 7, podrozdz. pt. „Problem choroby psychosomatycznej”, str. 115-121.
Zubrzycka E. „Narzeczeństwo, małżeństwo, rodzina, rozwód?”, GWP, Gdańsk, 1993, rozdz.8: „Rodzina i choroba".
Pohorecka A. (red.) „Rodzina w terapii”, IPiN, Warszawa, 1992, str. 221-232.
Budzyna-Dawidowski P., de Barbaro B., Furgał M. „Podejście systemowe w diagnozie i leczeniu chorób psychosomatycznych" cz.I i II. W: Psychoterapia 3 (114), 2000.
Kleszcz-Szczyrba R. Specyficzny objaw (psycho)somatyczny jako sygnał restymulacji traumy – perspektywa psychoterapeutyczna. W: M. Górnik-Durose, J. Mateusiak „Psychologia zdrowia: konteksty i pogranicza. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 2011.
12.Terapia systemowa w zaburzeniach depresyjnych.
Deissler K.G. Terapia systemowa w kontekście psychiatrycznym”. W: Deissler K.G. „Terapia systemowa jako dialog. Odkrywanie samego siebie?” Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999.
Weeks G.R. L’Abate L. “Paradoks w psychoterapii”, GWP, Gdańsk, 2000, rozdz. 8, str. 150-153, 202-210.
13.Schizofrenia w kontekście funkcjonowania rodziny.
de Barbaro B. (red.) “Schizofrenia w rodzinie”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999, cz. I: „Podejście systemowe”.
14. Analiza prac zaliczeniowych.
15. Zajęcia podsumowujące.
|