Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet 5. Psychologia i nowe technologie 06-PS-SM-105.04
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://el.us.edu.pl/wpip/course/view.php?id=79
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Andrews, D., Nonnecke, B., Preece, J. (2003). Electronic Survey Methodology: A Case Study in Reaching Hard-to-Involve Internet Users. International Journal of Human-Computer Interaction, 16(2), 185-210.

Batorski, D., Olcoń-Kubicka, M. (2006). Prowadzenie badań przez Internet – podstawowe zagadnienia metodologiczne. Studia Socjologiczne, 3 (182), 99-132. Pobrane z: www.sna.pl/teksty/Batorski06.pdf

Botella, C., Garcia-Palacios, A., Banos R.M., & Quero, S. (2009a). Cybertherapy: Advantages, Limitations, and Ethical Issues. PsychNology Journal, 7(1), 77 – 100. Pobrane z: http://www.psychnology.org/File/PNJ7(1)/PSYCHNOLOGY_JOURNAL_7_1_BOTELLA.pdf

Eysenbach, G., & Till, J. E. (2001). Ethical issues in qualitative research on Internet communities. British Medical Journal, 323, 1103-1105. Pobrane z: http://www.bmj.com/content/323/7321/1103

Gosling SD, Mason W. (2015). Internet Research in Psychology. Annual Review of Psychology 66:877-902. Pobrano z: http://www.ntu.edu.sg/home/linqiu/publications/Internet%20research%20in%20psychology.pdf

Gosling, S.D., Vaziere, S., Srivastava, S., John, O.P. (2004). Should We Trust Web-Based Studies? A Comparative Analysis of Six Preconceptions About Internet Questionnaires. American Psychologist, 59(2), 93-104.

Gunn, H. (2002). Web-based surveys: Changing the survey process. „First Monday”, 7 (12). Pobrane z: http://www.firstmonday.dk/ISSUES/issue7_12/gunn

Harrad, R., Banks, N. (2016). Counselling in Online Environments. W: A. Attrill, Ch. Fullwood (red.). Applied Cyberpsychology (p. 123-143). Palgrave McMilian.

Kirwan, G., Power, A. (2013). W: G. Kirwan i A. Power (red.). Cyberpsychology and New Media: A thematic reader (s. 3-14). Psychology Press.

Riva, G. (2005). Virtual Reality in Psychotherapy: Review. CyberPsychology & Behavior,8(3), 220-240. Pobrane z: http://www.cybertherapy.info/VR%20in%20psychotherapy.pdf

Rooney, B. (2016). Conducting Online Research. W: I. Connolly; M. Palmer; H. Barton; G. Kirwan; (eds). An Introduction to Cyberpsychology (p. 15-24). Palgrave.

Salmons, J. (2013). E-Research Ethics. Tips – E-Research Ethics (http://vision2lead.com/wp-content/uploads/2014/03/Tips-E-Research-Ethics.pdf), General Resources (http://vision2lead.com/design/e-research-ethics-resources/).

Zając, J., Batorski, D. (2007). Jak skłonić do udziału w badaniach internetowych: zwiększanie realizacji próby. Psychologia Społeczna, 2(3-4), 234–247. Pobrane z: www.spoleczna.psychologia.pl/pliki/2007_3/zajac_batorski_2007_3.pdf

Zając, J., Krejz, K. (2007). Internet jako przedmiot i obszar badań psychologii społecznej. Psychologia Społeczna, 2(3-4), 191–200. Pobrane z: http://www.spoleczna.psychologia.pl/pliki/2007_3/zajac_krejtz_2007_3.pdf

Literatura uzupełniająca:

Aouil, B. (2004). Pomoc psychologiczna Online od teorii do praktyki (fragmenty: s. 65-93, 218-249). W: B. Aouil. Psychologia pomocy Online. Bydgoszcz: Magraf. [ksero]

Barak, A., & Suler, J. (2008). Reflections on the Psychology and Social Science of Cyberspace. W: A. Barak (red.), Psychological aspects of cyberspace: Theory, research, applications (s. 1-12). Cambridge, UK: Cambridge University Press. Pobrano z: http://construct.haifa.ac.il/~azy/01-Barak&Suler.pdf

Henne, K. (2004). Internet – nowa technika badań w psychologii. Nowiny Psychologiczne, 2, 5-29.[ksero]

Sobieszek, K. (2006). Problem błędu braku odpowiedzi w badaniach internetowych. W: Ł. Jonak i in. (red.) Re: internet –społeczne aspekty medium. Polskie konteksty i interpretacje (s. 363-394). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.[ksero]

Wallace, P. (2005). Internet w kontekscie psychologicznym. W: P. Wallace. Psychologia Internetu (s.7-22). Poznan: Rebis.

Castelnuovo, G., Gaggioli, A., Riva, G. (2009). Cyberpsychologia spotyka psychologię kliniczną – pojawienie się e-terapii w opiece nad zdrowiem psychicznym. W: Paluchowski, W. (red.). Internet a psychologia. Możliwości i zagrożenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena przygotowania czterech zadań cząstkowych (wywiad z praktykiem, ankieta online, ocena stron i aplikacji). Weryfikacja stopnia przyswojenia wiedzy przekazanej w formie wykładów oraz w ramach samodzielnych studiów literaturowych.

91 – 100% (5.0)

81 – 90% (4.5)

71 – 80% (4.0)

61 – 70% (3.5)

51 – 60% (3.0)

poniżej 50% (2.0)

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne - zapoznanie studentów z zasadami działania narzędzi internetowych wykorzystywanych w trakcie zajęć (Moodle itp.) oraz zasadami zaliczenia przedmiotu. Przedstawienie sylabusa i planu zajęć.

2. Internet i nowe technologie jako środowisko funkcjonowania człowieka. Psychologia wobec nowych technologii. 

3. E-badania. Prowadzenie badań psychologicznych w Internecie. Metodologia badań prowadzonych przy pomocy Internetu.

4. E-badania. Organizacja badań w Internecie. User experience (UX) badań w Internecie.

5. Badania online - ćwiczenia praktyczne.

6. E-badania. Etyczne aspekty badań.

7. E-Terapia. Zastosowania internetu i technologii informacyjnych w psychologii - cyberterapia. 

8. Edukacja i zmiana postaw psychologów i pacjentów wobec e-terapii i technologii mobilnych. Omówienie wyników wywiadów.

9. E-terapia. Nowe technologie i pomoc psychologiczna. Przygotowanie do badań stron online.

10. E-Terapia. Psycholog w sieci. Ocena stron internetowych - analiza wyników.

11. E-Psychologia. Zastosowania VR w terapii. Social media, aplikacje mobilne i wearable devices w interwencji psychologicznej. Roboty i przetwarzanie bez granic. Aspekty etyczne wykorzystania ITC w psychologii.

12. E-Psychologia. Ocena i analiza aplikacji psychologicznych.

13. E-Psychologia. Psychologia i nowe technologie w praktyce.

14. Podsumowanie przeprowadzonych badań i prezentacja raportów.

Metody dydaktyczne:

Dyskusje, praca ze studium przypadku, ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem narzędzi do tworzenia ankiet online i aplikacji mobilnych, samodzielna praca z literaturą

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Patrycja Rudnicka 26/25 szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Patrycja Rudnicka 24/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)