Literatura: |
1. Chiss J-L., Filliolet J., Maingueneau D., 2001, Introduction à la linguistique française, Tome I, Paris, Hachette.
2. Dubois J.(réd.), 1996, Dictionnaire de linguistique et des sciences du langage, Paris, Larousse.
3. Gniadek S., 1979, Grammaire contrastive franco-polonaise, Warszawa, PWN.
4. Grevisse M., 1969, Cours d’analyse grammaticale, 6e édition, Bruxelles, Éd. Duculot.
5. Grevisse M., 1986, Le Bon Usage, 12e édition, Bruxelles, Éd. Duculot.
6. Grevisse M., 1990, Précis de grammaire française, 29e édition, Bruxelles, Éd. Duculot.
7. Perret M., 2005, Introduction à l’histoire de la langue française, 2e édition revue, Éd. Armand Colin.
8. Thiry P., Didier J-J., Mareau P., Seron M., 2005, Vocabulaire français, Bruxelles, Éd. Duculot.
9. Sypnicki J., 1994, Histoire externe et interne de la langue française, Poznań, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza.
10. Kwapisz-Osadnik K., 2007, Podstawowe wiadomości z gramatyki polskiej i francuskiej. Szkic porównawczy, Katowice, Wyd. UŚ.
|
Efekty uczenia się: |
- student posiada ogólne wiadomości na temat etymologii słów języka
francuskiego,
- student identyfikuje różne procesy tworzenia słów języka francuskiego,
- student potrafi określić funkcję danego słowa w zdaniu,
- student potrafi określić relacje pomiędzy zdaniami w zdaniach złożonych,
- student potrafi zidentyfikować różne typy zdań podrzędnych w zdaniach złożonych ze względu na pełnioną przez nie funkcję,
- student potrafi dokonać analizy logicznej zdań złożonych,
- student potrafi określić podobieństwa i różnice pomiędzy językiem francuskim i polskim występujące w obrębie omawianych poziomów języka.
|
Zakres tematów: |
- ogólne wiadomości dotyczące etymologii słów języka francuskiego,
- podstawowe pojęcia z dziedziny leksykologii,
- operacje pozwalające na tworzenie nowych słów w języku :
derywacja, kompozycja, skróty oraz wyrazy dźwiękonaśladowcze,
- rodziny wyrazów,
- podstawowe pojęcia z dziedziny składni: zdanie, zdanie proste, zdanie złożone, relacje pomiędzy zdaniami w zadaniach złożonych,
- funkcje słów w zdaniu (podmiot, orzeczenie, dopełnienie, okolicznik, itd. )
- klasyfikacja zdań podrzędnych ze względu na ich formę, np.:
- zdania podrzędne spójnikowe
- zdania podrzędne względne
- zdania podrzędne bezokolicznikowe,
- itd.
- klasyfikacja zdań podrzędnych ze względu na ich funkcję, np.:
- zdania podrzędne podmiotowe
- zdania podrzędne orzecznikowe
- zdania podrzędne dopełnieniowe
- zdania podrzędne względne
- zdania podrzędne okolicznikowe: czasu, celu, opozycji, itd.
- itd.,
- analiza logiczna zdań złożonych
- podobieństwa i różnice pomiędzy j. francuskim i j. polskim występujące w obrębie omawianych poziomów języka
|