1. Dostarczenie wiedzy o podstawowym twierdzeniu socjologicznym, które wiąże się z definicją sytuacji i określane jest jako „samospełniające się proroctwo”. Kształtowanie wrażliwości na różny kontekst kulturowy związany z interpretacjami procesów społecznych za pomocą twierdzenia Thomasa.
2.Typy panowania, biurokracja, racjonalizacja prawa.
Wyposażenie w wiedzę o zjawiskach, które przyczyniły się do powstania i gwałtownego rozprzestrzeniania się kapitalizmu nowoczesnego.
3.Etyka protestancka i kapitalizm racjonalny.
Wyrobienie umiejętności analizy związków między religią i gospodarką na przykładzie klasycznego działa Maxa Webera. Kształtowanie zdolności dotyczącej uwzględnienia różnych sfer funkcjonowania małych grup społecznych.
4.Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze.
Przygotowanie do posługiwania się socjologicznym pojęciem kultury i ukazanie poszczególnych obszarów kultury. Dostarczenie wiedzy o podstawowych pojęciach związanych z kulturą.
5.Typy samobójstw.
Wyposażenie w wiedzę o socjologicznej teorii zachowań autodestrukcyjnych, typologii samobójstw i procesów wpływających na współczynnik samobójstw w populacji.
6.Samobójstwa w Polsce.
Uwrażliwienie na ocenę przyczyn i sposobów zapobiegania samobójstw w społeczeństwie polskim. Wyrobienie umiejętności analizy danych statystycznych.
7.Fenomen mody.
Przekazanie wiedzy o modzie rozumianej jako forma naśladownictwa oraz przedstawienie teorii uznanych za klasyczne w obrębie socjologii mody.
8.Teorie konfliktu. Kryzys karaibski.
Przygotowanie do analizy zjawisk przy zastosowaniu perspektywy konfliktowej. Kształtowanie umiejętności regulacji zjawisk konfliktowych.
9.Elity.
Ukazanie wpływu małych grup społecznych na dynamikę życia społecznego. Zaznajomienie z klasycznymi teoriami elit.
10.Teoria narodu.
Przedstawienie dylematów teorii narodu oraz podanie zakresu znaczeniowego terminów - naród, grupa etniczna, nacjonalizm, proces epigenezy narodu.
11.Teoria grup odniesienia.
Dostarczenie wiedzy o związkach między teoriami psychologicznymi i socjologicznymi i typach zachowania nonkonformistycznego.
12.Teoria anomii.
Przygotowanie do analizy indywidualnych typów przystosowania się do struktury społecznej i kulturowej różnych społeczeństwach. USA i Polska.
13.Społeczeństwo jako dramat.
Kształtowanie umiejętności opisu zachowań człowieka z perspektywy dramaturgicznej.
14.Społeczeństwo w człowieku. Nurt humanistyczny.
Wyrobienie zdolności przedstawienia funkcjonowania człowieka zgodnie z teoriami socjologii humanistycznej.
15.Człowiek w społeczeństwie. Nurt pozytywistyczny.
Wyjaśnienie dyrektywy metodologicznej wskazującej, że fakty społeczne należy traktować jak rzeczy.
.
|