Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot ogólnokształcący 2 - Socjologia 06-PS-NM-021
Wykład (W) semestr zimowy 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Robert K. Merton, Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa 1982, s. 462-475, s. 284-334. 195-222.

Max Weber, Etyka protestancka a duch kapitalizmu. Lublin 1994, s. 145-197.

Daniel Bell, Kulturowe sprzeczności kapitalizmu. Warszawa 1994, s. 68-210. Emil Durkheim, Samobójstwo. Warszawa 2006, s. 194-204, s. 217-256, s. 264-273, 274-288, 329-350.

Janusz Mucha, Konflikt społeczny, w: Encyklopedia Socjologii, t. 2, Warszawa 1999, s. 63-70.

Peter L. Berger, Zaproszenie do socjologii, Warszawa 1988.

Barbara Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003.

Literatura uzupełniająca:

Zdzisław Krasnodębski, M.Weber, Warszawa 1999.

Maria Jarosz, Samobójstwa. Ucieczka przegranych, Warszawa 2004.

Georg Simmel, Pisma socjologiczne, Warszawa 2006.

Krzysztof Pomian, Europa i jej narody, Warszawa 1992.

Encyklopedia Kultury Polskiej XX wieku, Antonina Kłoskowska (red.), Wrocław 1991.

Metody i kryteria oceniania:

Trafne i wyczerpujące odpowiedzi na otwarte pytania cząstkowe postawione w teście egzaminu pisemnego, które reguluje treść zdania pytajnego.

Egzamin pisemny, test złożony z otwartych pytań. Warunkiem zaliczenie jest uzyskanie co najmniej 50% punktów.

Zakres tematów:

1. Dostarczenie wiedzy o podstawowym twierdzeniu socjologicznym, które wiąże się z definicją sytuacji i określane jest jako „samospełniające się proroctwo”. Kształtowanie wrażliwości na różny kontekst kulturowy związany z interpretacjami procesów społecznych za pomocą twierdzenia Thomasa.

2.Typy panowania, biurokracja, racjonalizacja prawa.

Wyposażenie w wiedzę o zjawiskach, które przyczyniły się do powstania i gwałtownego rozprzestrzeniania się kapitalizmu nowoczesnego.

3.Etyka protestancka i kapitalizm racjonalny.

Wyrobienie umiejętności analizy związków między religią i gospodarką na przykładzie klasycznego działa Maxa Webera. Kształtowanie zdolności dotyczącej uwzględnienia różnych sfer funkcjonowania małych grup społecznych.

4.Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze.

Przygotowanie do posługiwania się socjologicznym pojęciem kultury i ukazanie poszczególnych obszarów kultury. Dostarczenie wiedzy o podstawowych pojęciach związanych z kulturą.

5.Typy samobójstw.

Wyposażenie w wiedzę o socjologicznej teorii zachowań autodestrukcyjnych, typologii samobójstw i procesów wpływających na współczynnik samobójstw w populacji.

6.Samobójstwa w Polsce.

Uwrażliwienie na ocenę przyczyn i sposobów zapobiegania samobójstw w społeczeństwie polskim. Wyrobienie umiejętności analizy danych statystycznych.

7.Fenomen mody.

Przekazanie wiedzy o modzie rozumianej jako forma naśladownictwa oraz przedstawienie teorii uznanych za klasyczne w obrębie socjologii mody.

8.Teorie konfliktu. Kryzys karaibski.

Przygotowanie do analizy zjawisk przy zastosowaniu perspektywy konfliktowej. Kształtowanie umiejętności regulacji zjawisk konfliktowych.

9.Elity.

Ukazanie wpływu małych grup społecznych na dynamikę życia społecznego. Zaznajomienie z klasycznymi teoriami elit.

10.Teoria narodu.

Przedstawienie dylematów teorii narodu oraz podanie zakresu znaczeniowego terminów - naród, grupa etniczna, nacjonalizm, proces epigenezy narodu.

11.Teoria grup odniesienia.

Dostarczenie wiedzy o związkach między teoriami psychologicznymi i socjologicznymi i typach zachowania nonkonformistycznego.

12.Teoria anomii.

Przygotowanie do analizy indywidualnych typów przystosowania się do struktury społecznej i kulturowej różnych społeczeństwach. USA i Polska.

13.Społeczeństwo jako dramat.

Kształtowanie umiejętności opisu zachowań człowieka z perspektywy dramaturgicznej.

14.Społeczeństwo w człowieku. Nurt humanistyczny.

Wyrobienie zdolności przedstawienia funkcjonowania człowieka zgodnie z teoriami socjologii humanistycznej.

15.Człowiek w społeczeństwie. Nurt pozytywistyczny.

Wyjaśnienie dyrektywy metodologicznej wskazującej, że fakty społeczne należy traktować jak rzeczy.

.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Piotr Wróblewski 76/78 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)